Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Silverminken

Identifiering av båt

Rekommendera Poster

hej jag har inga plåtar på min båt och skulle gärna vilja veta vilket märke det är på den. Det jag vet av tidigare ägare är att den var röd innan dom målade om den till nuvarande färg. Detta skedde för ca 10 år sedan. Den är ca 4,70 lång och ca 2 m bred.
Några förslag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och bilden får jag inte med??\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-undecided.gif\ border=\0\ alt=\Undecided\ title=\Undecided\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild till...\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

post-10000866-1394235341,6615_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inget vanligt märke direkt. Men ser mest ut som en äldre Askeladden. Är det grov köl på den.
Fast dom var väl orangefärgade inte röd.
Nåt udda finskt märke kan det vara också.
Är det dubbelskrov rakt över. Sitter det ett extra plywoodfäste för motor i bak. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min granne har dock en Askeladden som liknar starkt på denna...

Men jag vet inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för visat intresse! 
Ang kölen så vet jag inte om den är grov då jag inte vet vad som är relativt? kan ju kolla på bilden och se om det syns. Förra ägaren hade inte så bra koll då det inte var han som målade om den. Den skulle säkert kunnat vara orangefärgad innan. inte omöjligt. Dubbelskrov är det över hela. Medans jag är osäker på plywoodfästet bak. kan kolla detta i helgen om det är avgörande.
/Thomas

post-10000866-1394235342,4581_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orange färg är ju klassiskt askeladden (tidiga versioner) men kölen liknar inte fullt på en askeladd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken modell av askeladden tänker ni på? Vad jag vet om askeladden 70-tal så finns en 4,30, en 14, en 15 och en 16. Ingen av dem ser ut så här... Finns även en riggad men den är det inte heller, någon 4,70 finns inte.
Terhi är ett märke som verkar gilla invändiga lister(runt sidan). Kan det var en sådan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittat på dom flesta båtyper i mina papper fråm lite äldre dagar. Av alla var det ingen som stämde. Visar nog på att det är ett verkligt udda märke. Av akterströskeln att dömma är det inte så gammal båt som man tror. Tippar på nåt Öststatsmärke eller nåt Norrlandsbyggt av ett litet bolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte den i halmstad där förra ägaren har brukat den i ca 10 år. enligt han hade dom köpt den av nån fiskare i hamnen i närheten av halmstad som jag förstod det. Gav detta nån ledtråd?
Mvh Thomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...