Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Black_Pearl

skum i värmeväxlaren.

Rekommendera Poster

Hej! det skummar i sötvattenkylningen till min VP200D detta gör att kylvatten trycks ur värmeväxlaren genom kylarlocket, tar jag av locket och tittar i värmeväxlaren så ser jag hur skum byggs upp ”det ser ut som diskmedelsskum” och detta blir som en skumkorv ur värmeväxlaren. jag undrar vad det kan vara för fel, jag tänkte först att det är en spricka i nått av topplocken som trycker upp avgaser in i kylvattnet, men jag tycker att kylvattnet borde bli förorenat isåfall, som det ser ut nu så är vattnet bara färgat av glykol och ser klart ut.Finns det någon som har varit med om nått liknande och vet vad som är fel skulle jag vara tacksam..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är fel kan jag inte säga. Men jag kan kanske hjälpa dig att utveckla dina tankegångar.

Vi kan vara överens om att något är fel. Du får bevisligen övertryck i kylvattensystemet. Detta övertryck är större/högre än normalt. Med andra ord något gör att trycket och vad finns det för alternativ. Du själv antydde att felet kunde vara på avgassiden, det låter osannorlikt men man skall aldig säga aldrig.Det mer sannorlika är att du har en mikrospricka på något ställe där det finns ett övertryck. Ifall sprickan sitter i någon av dina toppar eller i topplockspackningarna går inte säga. Skulle jag gissa, så satsade jag en topplockspackning. Så det är nog, tyvärr bara att lyfta topparna. Ett sätt att kontrollera vad det är som gör övertrycket i ditt expansionskärl är att mäta ifall Hc värdet är högt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...