Binn 0 Postad 12 Februari , 2008 Hej,När jag var ute och spatserade för några dagar sen så stod jag helt plötsligt öga mot öga med den charmigaste lilla segelbåt jag någonsin sett. Nu har jag letat runt efter vad detta kan vara för någon men fortfarande inte fyndat.Jag bifogar därför en bild och hoppas på att någon av er råkar vad det är för modell Dags att byta ut motorbåten snart. Tack på förhand/ Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruffseglarn 0 Postad 12 Februari , 2008 Är det inte en liten långfärdskonverterad Havsfidra månntro...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Binn 0 Postad 12 Februari , 2008 Jag följde upp ditt tips och hittade en Havsfidra på bild. 303218_0.jpg http://image.annonsborsen.se/online/303000/303218_0.jpg\'>Andra rutor och kölen ser annorlunda. Skrovet liknar dock rätt mycket. Några fler förslag? Senast ändrad av Binn | 12 februari 2008 | 22:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 192 Postad 12 Februari , 2008 Tror också på en Havsfidra (=ganska säker!). Rutorna kan variera har jag sett. Kölen tycker jag ser identisk ut mellan de två bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rugge 0 Postad 13 Februari , 2008 Ser deffinitivt ut som en Fidra, iallafall vad gäller skrov o köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Februari , 2008 Hallå Toaen! Var är du? Vakna! Du måste reda ut det här! (även om jag även röstar för en Fidra. Kan storlekens spela ett spratt - att det inte är en Havs- utan en Storfidra?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 13 Februari , 2008 Det ser onekligen ut som en Storfidra, storasyster till Havsfidran. Dock med modifierade fönster, som annars är ett kännetecken, men med antalet mantågsstöttor, så kan jag nog säga att det är en Storfidra. Om du vet hur lång den är så är en Havsfidra 6 meter medan Storfidran mäter ca 8 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Binn 0 Postad 13 Februari , 2008 Denna var med största säkerhet inte större än 6m. Jag får böja mig för majoriten och inse att det kanske är en havsfidra. Jag tog mig även en titt på priset på en sådan skönhet och upptöckte till min förvåning att dom faktiskt var ganska dyra. (jämfört mot andra 6m båtar) Hur kommer sig detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 13 Februari , 2008 det där ÄR en havsfidra. Det var populärt ett tag att bygga om dem till oceangånde båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Binn 0 Postad 13 Februari , 2008 När jag ändå är här och springer omkring så kan jag passa på att fråga vad ni anser är en bra första segelbåt. Mina kunskaper är begränsade men jag har tillgång till en duktig lärare De få krav jag egentligen har är att båten framför allt bör vara någonstans runt 6-7 meter och kök/toa bör finnas. Ett plus är även om den är lättseglad och stabil. Viktigaste faktorn är nog trots allt priset. Är idag student och kan inte lägga ut för mycket pengar Tack på förhand igen Senast ändrad av Binn | 13 februari 2008 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2008 Jag måstre säga som den gamle prästen Alvar Strid lär ha sagt en gång;Han hade annonserat i tidningen att uppvaktning på födelsedagen undanbads pga resa söderut. Dagen efter träffade han någon hemma i Kungshamn, som mycket förvånad frågade; hade inte du rest söderut. Jo svarade Alvar med sin härliga basstämma; Jag har varit i - Uddevalla Om historien är sann vet jag inte - däremot är det sant att jag tillbringat större delen av dagen där. Jag läste faktiskt Gunnars inlägg precis innan jag stack iväg, mden ni har ju löst problemet utan mig. Att det är en fidra, det är väl höljt utom allt tvivel. Dels ser man ju det på skrov och överbyggnad och dels på den karekteristriska pulpiten. Det där med mantågstöttorna var ju en fiffig tanke, men jag kollade på några bilder på både storfidra och havsfidra och bägge hade 4 mantågstöttor. Jag var ganska övertygad om att det var en havsfidra. På storfidran finns ju som standard en rund ventil längst akter på bägge sidor, på toa och vid pentryt, Hade man satt igen de stora rutorna hade man säkert behållt den runda öppningsbara ventilen. Ruffen verkar en aning kort för att va en storfidra. Var finns båten? Jag har ju till och från samlat uppgifter på havs och storfidror och har ett relativt stort register, även om arbetet inte framskridit under det sista året. Du sa att priset var högt - vad begärde man? Har du eller kan skaffa fram telefonnr till säljaren? Fick ett mail härom dan från en som var intreserad av en havsfidra. Skicka i så fall telefonnr via mail - det finns ju tyvärr en del knäppgökar som besöker forumet. Du frågade om båt. Havsfidran är en ganska trevlig båt. Stor inuti och liten utanpå. Haft en själv i 10 år. Storfidra har ju en betydligt bättre ståhöjd och oerhört seglar mycket bättre än havsfidran (även om LYS-talet är lågt på storfidran också 0,91). Jag vet en storfidra som är till salu (eller kommer att bli). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Februari , 2008 Jag visste det! Raka, koncisa och klara besked! Vi har en gammal Havsfidra på vår klubb, SXK/KSSS Stora Hundudden i Sthlm. Vitt skrov, röd, väldigt blekt och kritande överbyggnad och trämast. Hon verkar vara väldigt mycket i orginalskick. Namnet är Trulse om jag inte missminner mig. Finns hon i dina rullor? Annars kan jag säkert skaka fram kontaktuppgifter om du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Binn 0 Postad 13 Februari , 2008 Hej igen och tack för ett väldigt utförligt svar. Båten i fråga är ej till salu utan jag sprang bara förbi den i ett närliggande hamnområde. Jag håller tyvärr info om vart den står hemligt med hänsyn till ägaren. Priset jag hittade på en havsfidra var på blocket tror jag. Hur som helst, uppåt 50tkr som en havsfidra verkar gå på är ca 30tkr mer än vad jag kan ge. Några andra matnyttiga tips om en första segelbåt, en lättseglad sådan. ? // Robin Senast ändrad av Binn | 13 februari 2008 | 18:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Februari , 2008 Att priset går över 50 000 på en gamal havsfidra är nog inte så konstigt. Jag hade en havsfidra i 10 år. De tidigare ägarna hade inte gjort en sak åt henne under alla år. Med inköp och de förbättringsarbete jag gjorde kostade mig båten en bra bit över 100 000 kr. Jag fick tillbaka ungefär hälvten när jag sålde henne. Maxi 68, Albin Viggen ett par förslag, eller en gamal havsfidra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kallekula777 0 Postad 13 Februari , 2008 Ohoj Har haft nöjet att beskåda aktuell båt på lite närmare håll! En hel del extralullull som vindroder o annat. Ruffen är inte heller original utan betydligt mer trä- mycket trvlig båt med många timmar nerlagda! Mycket riktigt en havsfidra med igenplastade rutor- ersatta med ventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Februari , 2008 För 20.000 kr får man ingen MAXI 68 eller Vigg heller (utom möjligtvis väldigt dåliga exemplar).Ska du köpa en första båt så tänk på att få tag i en med bra segel så att seglingen blir rolig. Dåliga och utseglade segel gör inte bara att farten blir sämre utan också så att båten lutar istället för att ta fart i byarna. Många billiga/gamla båtar har väldigt slitna segel och jag vill råda dig till att hellre ta en mindre båt som är välskött och med bra segel än en större båt som är mindre väl underhållen. Kolla på säljaaiterna vad du kan få i prisklassen och kolla sedan på sailguide www.sailguide.com däe swt finns mycket fakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruffseglarn 0 Postad 14 Februari , 2008 Ibland känns det bara så bra att ha rätt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser