Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Janne1

Digitalbox

Rekommendera Poster

Någon som har provat digitalboxen som dom säljer på Hjertmans eller kan ni rekommendera någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en susning om den mottagaren, själv har jag en Sagem itd 64.  Drar en halv A, och tar emot boxers kort ifall man vill utöka kanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör lika box som Svajarn.. Funkar som sagt kanon... Söker snabbt... Hade nåt billighetsmärke a la No Name innan som dels hade dålig känslighet och alltså inte funkade bra på många platser där signalen var svag och dessutom tog en evighet på sej att söka in kanalerna. Men Sagem är riktigt bra... Änvänder en sån hemma oxå till sovrums TV´ n.. Rekommenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är jag nog inblandad i boxers säsongskort.  För ett par tre år sedan då jag skaffade box till båten ville jag ha fler kanaler än 1, 2 och 4.  Frågade då boxer om det gick att skaffa kort på kortare tid än 12 månader.  Svar nej.  Berättade då för dem att jag har annan tv än boxer hemma, och att det förmodligen finns hundratusentals som har det som jag, dvs, comhem, telia m.m. Men som i sina båtar, husbilar och husvagnar skulle vilja ha ett abonnenmang som löper på nån månad eller så.  Ingen vill väl lösa ett tv-kort till en båt på 12 månader för 2 månaders tittning.  Näe, det var de inte intresserade av.  Vet inte hur många gånger jag skrev till dem om det här, men till slut tog det visst skruv.  Undrar om man bidrog till att det korta kortet kom till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag jobbar med digital-tv och säljer även boxar när jag inte är på sjön... De två boxar hjertmans har är faktiskt rent bedrövliga. Dålig signalhantering och taskig kvalitet rakt över. Jag skulle välja Sagem ITD72 eller 75  (efterföljarna till ITD64)...  eller ITD48 om man inte är i behov av kortplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två Sagem ITD72 och mottagningen är det inget fel på. Men fjärrkontrollerna, eller rättare sagt känsligheten för dem, är det mest värdelösa jag använt sedan begreppet uppfanns. Ibland händer det saker när man trycker på knapparna men oftast inte utan man får rikta fjärren nogrannt mot boxen, trycka extra hårt på knappen och vänta två sekunder så k-a-n-s-k-e det kommer en reaktion. Testat med bra (Duracell) batterier utan skillnad.

 

Dessutom är boxarna så trötta att de inte orkar med flera fjärrkommandon. Ibland registreras flera knapptryckningar när man kämpar för att få kontakt och så stegar boxen i maklig takt fram flera kanaler för långt när den väl tänkt klart efter en stund. Kombinationen slö box undermålig fjärrteknik blir grymt irriterande så jag skulle rekommendera något modernare. Men fördelen med Sagem är som alla båtmänniskor vet att de går på 12 volt direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu väljer en Sagem ITD72 eller 75 måste man då ha ett kort i läsaren eller klarar den dom fria kanalerna utan kort, eller skall man köpa iså fall ITD 48 istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fria kanalerna får du in utan kort. Har du sedan ett kort så stoppar du in det för att få tillgång till de kodade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av tv kort (USB) till laptopen?

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väntar på när man kan köpa sig en platt tv till båten med inbyggd DVD och digital box med!! kortplats. Finns i dag men inte med kortplats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla  på länken nedan, denna modell finns idag med inbyggd digitalbox, inbyggd dvd, kortläsare för 4 format, usb och hdmi in. Tar dessutom tar de flesta videoformat (divx m.m) och mp3.

Bordsstativ och  väggstativ var med i förpackningen.

Har en själv,den fungerar kanon. Kommer tydligen inom kort med kortläsare för boxer.

http://www.dilog.se/webshop/las_mer.php?webshop_produktID=93

post-4587-1394235342,9311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite knepigt i specen bara. Utan dvd = drivspänning 12V men med dvd = drivspänning 15V. Undrar om det är en luring för att man ska tro att de båda drar 60W, vilket de gör men vid olika spänning. I vilket fall som helst så gäller det att ha en bra batteribank. Det kan bli några timmar i sommar när OS börjar \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte på mässan hos hjertmans en 15,4 Lcd tv från LTC med inbyggdvd å digitalmotagare. Hjertmans digitalmotagare är ju LTC. En fördel med deras motagare är ju att det finns ett löst ir öga så boxen kan man ju gömma i något stuv fack.

 

Provade den i båten förra helgen å det var kanon bild, Har alltid förr haft dålig bild där med det analoga.

 

Senast ändrad av Tropic_7800 | 15 februari 2008 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15V måste vara ett tryckfel, min adapter är på 12V 5A. har effektmätt min apparat och den drar 37W när den går på 12V direktström, Det som är specat i produktbladet är ju med adapter 220/ 12V och då går ju en hel del effekt ut som värme..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antennen jag använder är en NARGUS till min Lcd tv 15,4 med inbyggd digitalmotagare.

 

 

 

Får kanon bild med dessa två prudukter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fakta om NARGUS H=145 B=100 Finns hos Watski för 1200:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har någon bra ide på en bra antenn!! att fästa på något smart sätt?? Har ju ingen kabinbåt och borra i taket fram är uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båtshake (teleskop i aluminium) på biltema, tog bort haken och handtaget. På ena sidan satte jag fast en satelitantenn och på andra sidan ett NOA fäste. Denna lösning fungerar bra och ger viss möjlighet att få upp antennen lite högre.

När ungarna vill se på TV tar jag ut hela paketet ur garderoben och monterar det (tar max 3-5 minuter). På så vis slipper jag att skylta med grejerna när båten ligger i hamn.

 

Peter

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knske inte är så dumt? du har ingen bild att dela med dej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, inga märkvärdigheter:

- en båtshake, från biltema art 25-040,

en Triax UFO Marin på ena sidan (man får böja till fästet lite)

och t.ex en spöhållare (NOA Spöhållare för 25 mm rör - Art nr 10640) men där har

Biltema ett biligare förlag: Däckfäste till spöhållare 25-413

Peter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog bli nåt åt det hållet så man slipper skylta med att det finns en tv i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...