Stream 1 Postad 12 Februari , 2008 Ska fräscha upp mitt 25 år gamla storskot (1:4 talja, 13m2 storsegel) med ny lina. Funderar på att gå ned från 10mm till 8mm för att få mindre friktion. Kommer detta bli obekvämt för händerna? Ska jag fortsätta köra på 10mm? Synpunkter? Som vanligt stort tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Februari , 2008 Hej 8 mm storskot måste bli väldigt obekvämt, jag har 12 mm och funderar på att byta till 14 mm. Med den utväxling du har nu kan ett 8 mm skot nog skära in rätt bra i händerna om vinden friskar i. Jag tror heller inte friktionen skiljer märkbart med ett tunnare skot, då är nog nya block ett betydligt bättre recept mot mindre friktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 12 Februari , 2008 Åtta mm borde funka bra. Den kommer att löpa mycket bättre än din gamla torra lina under belastning. Spärrblock är otroligt bra när vinden piper i. Ökar även säkerheten en del. Kommer själv att välja åtta mm nästa gång jag byter. (1:6 och 20m2). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser