vieryd 0 Postad 11 Februari , 2008 Har en Sportcraft 222 Offshore, 6,7m lång. Bedömd vikt 1,5-1,7 ton inkl motor. Jag funderar på om jag skall använda en Yamaha High trust 9,9hk eller en vanlig 15hk som trollingmotor. Någon som har en liknande båt med erfarenhet? /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 11 Februari , 2008 Tjena ! Jag skulle starkt rekomendera 15hk då det kräver att det driver på lite om du ska fiska i lite hådare sjö.... givetvis en 4 takt då.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 12 Februari , 2008 yamahas hightrust funkar säkert bättre för du har bättre drag kraft i den o en annan utväxling med en större propp.om jag inte minns fel så togs den fram bla till segelbåtar.tror att din båt blir mer lättmanövrerad med den.många trollingfiskare använder high trhustmotorer här upp i norr i allafall.men å andra sidan så skulle det nog inte skada med en 15 high thrust på en sån tung båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 12 Februari , 2008 Problemet är att high trust motorerna endast finns i 9,9 eller 25hk, med ca 25000kr i mellanskillnad.... High trust 9,9hk har ju ett betydligt starkare växelhus med en större propeller än en 15hk. Men 5hk mindre förståss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 12 Februari , 2008 Jag har provat Yamaha HIGH TRUST och jag skulle inte tveka utan sätta dit typ en suzuki 15 istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 12 Februari , 2008 Vad väger din båt och hur lång är den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 12 Februari , 2008 Jag har aldrig haft trollingmotor på min egen båt... jag trollar med min 115fyrtakt... men jag har åkt med andra som haft motorerna.... och som sagt jag skulle inte tveka.... båtarna har vägt mellan 1000 ---2000kg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 12 Februari , 2008 Varför kör du inte med den motorn som redan sitter i båten? Är det en tvåtaktare eller om du inte kan få ner hastigheten tillräkligt kan jag förstå dig, annars inte. En liten utombrdare drar inte mindre soppa än en stor som går på tomgång. Har kört trolling med Flipper 620 med 115hk fyrtaktare i fyra säsonger, den drog ca 2 liter/tim vid 2 knop. Idag kör jag med flipper 760 ca 2,5 ton motor v-6v205hk.Ingmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 12 Februari , 2008 Hej. Vad skall man tro om instruktionsboken som säger att man inte skall köra under 1500 rpm under någon längre tid? Har en mercruiser IB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 12 Februari , 2008 Jag har en 230hk V8 mercruiser i båten.... Inte riktigt lämplig som trollingmotor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser