jeod 0 Postad 11 Februari , 2008 Hejsan. Är det någon som har erfarenhet av att montera puckgivare på en Winga 25. Plats, funkar det bra osv. //Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 11 Februari , 2008 Hej Jag har en sådan i Albin 25a fungerar finfint att ha dei i fönstret där fram MVH L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Februari , 2008 Puckgivare = ekolodsgivare, eller? Först och främst vill jag skriva att jag har inte satt in någon ekolodsgivare i en Winga 25. Men jag har plockat in ett antal i andra plastskrov. Någon kan ha synpunkter på att det kan bli något mindre effekt på signalen eftersom denna har också skrovet att gå igenom. Varför jag för säkerhets skull skriver att är du sportfiskare bör du sätta givarna mot vattnet, dvs ute. Ifalld du bara vill vara säker på att ha tillräckligt vatten under kölen och inte måste ha absolut bottendjup samt struktur så är det till fylles att gjuta fast denna ex med epoxy. Här kan någon säga att givaren måste sättas i ett med väggar avgränsat utrymme vilket är fyllt med ex glysering eller olja för att inte få onödiga störningar. Enligt min högst personliga uppfattning är förfarandet overkill. Men var och en gör som denne vill. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 12 Februari , 2008 Jag planerar också att skaffa ekolod (fishfinder), vanligt Silvalod har jag redan till min Winga 25. Jag tänkte testa att placerar akterspegelsgivaren som följer med lodet inombords i sikaflex eller i rör med vätska.. Har läst att många andra gjort det. Blir lite orolig av vad Nitro skriver här ovan. Tar skrovet så mycket av signalen att funktionen att leta fisk och titta på bottenstruktur inte fungerar så bra? Någon har sagt att plastskrov har samma densitet som vatten och därmed inte påverkar signalen nämnbärt. Rätt eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 12 Februari , 2008 Egen uppfattning! På mina/våra senaste båtar har vi konsekvent limmat fast akterspegelsgivare inne i skrovet. Fisket har bedrivits i saltvatten. Jag har sedan en massa år stängt av leksaken fishfinder. Utan att kunna göra jämförelsen mellan att ha givaren på akterspegeln kontra limmad mot skrovet kan jag med 100% säkerhet inte uttala mig om hur mycket sämre signalen blir eller ifall den över huvud taget blir sämre. Men jag förutsätter att det är en kvalitétsskillnad för signalen går ändå också genom polysetern. När det gäller bottenkontakten har denna ibland hoppat ur när vi kört över 20 knop samt djupet varit över 50 - 60 meter. I lägre hastigheter har vi haft full koll på bottendjup samt strukur. Stim och enstakta misstänkta fiskar har också kunnat urskiljas. Fast det senare är inte alls säkert, det kan ha varit maneter, föroreningar eller saltskiktningar i vattnet också. (Talet om att att makrillen inte syns på ekolodet för denna inte har någon simblåsa vilken refekterar ekot tror jag inte på. För när det är makrill i vattnet ser, åtmistonde jag det som små svarta punkter.) mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 12 Februari , 2008 Det låter bra Nitro. Jag kör inte fortare än 7 knop och fiskar oftast mellan 5 och 40 meter här i Öresund. M.a.o. bör en aktergivare monterad inne fungera hyfsat för mig. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser