Micke9000 16 Postad 11 Februari , 2008 Hej, Jag tänkte prova med en 15x17 propp på min båt. Nu gick jag in på www.drev.se. Där hade det en propp Solas Amita 3 men den har visst en radie på 14,8. Hur stor skillnad i vpm gör det emot en 15? Någon som känner till Solas Amita 3? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 11 Februari , 2008 mellan 14,8 och 15 är det ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 11 Februari , 2008 Jag skulle också säga att skillnaden är obefintlig. Som Tage Danielsson sa, det betyder något som inte finns, fast bara lite... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 11 Februari , 2008 Tackar för mkt snabbt svar från Er båda. Okej då vet jag att det inte spelar någon större roll. Nu till märket. Är Solas Amita 3 en bra propeller? Är ute efter en alu-propp. mvh Micke Senast ändrad av Micke9000 | 11 februari 2008 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 12 Februari , 2008 Jag körde med en Solas på min förra båt och den gick alla fall bättre än originalpropellern.. Fast som vanligt gäller att prova och prova igen.. Varför inte passa på att testa en Solas 4-bladig?? Men annars är det som du redan fått svar om.. Diametern är inte så viktig, det är stigningen som gör skillnaden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 13 Februari , 2008 Så sant så Om man skulle testa en 4-bladig t ex solas 4. vad ska man ha för modell om den ska motsvara en 15X17 trebladig? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 13 Februari , 2008 Finns lite olika råd om det. Men kolla här Klicka här Där skrivs att man går på samma stigning som med 3 blad.. Man får en liten sänkning av motorvarvet då men marginellt.. Så ev. kan man väl tänka sej att en stigning mindre kan behövas... Men som sagt, prova och prova.. Kör själv 4-bladig (fast stål) och det har helt klart flera fördelar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 14 Februari , 2008 Hej, tittar man på din länk. pratas det om lugging Vad betyder detta? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 14 Februari , 2008 Lugging kan väl närmast beskrivas med att man segdrar motorn... Ungefär som att köra på för hög växel med en bil... Nåt som motorn inte trivs med och kan ge motorskador... Hittade en liten förklaring Klicka här om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 16 Februari , 2008 Att over prop är att köra med för kraftig stigning så max varvet är lägre en vad fabrikanten till motorn rekomenderar. Man kan säga att om man har för hög stigning så at man varvar ex:4200 varv på max isället för 4600-4800 varv är som att alltid köra bilen med släpkärra,det sliter på motorn mer. man ska alltid lägga varvtalet på det rekomenderade oavsett 3,4,5 bladig propp. i många fall får man gå ner en stigning när man byter till 4-bladig från 3-bladig för att greppet blir bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 19 Februari , 2008 Hej Micke och Draco, tack för en bra förklaring. Tack så mycket Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser