Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Micke9000

Propellerfråga 14,8\" vs 15\"

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte prova med en 15x17 propp på min båt. Nu gick jag in på www.drev.se.

Där hade det en propp Solas Amita 3 men den har visst en radie på 14,8.

 

Hur stor skillnad i vpm gör det emot en 15?

 

Någon som känner till Solas Amita 3?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också säga att skillnaden är obefintlig.

Som Tage Danielsson sa, det betyder något som inte finns, fast bara lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för mkt snabbt svar från Er båda.

 

Okej då vet jag att det inte spelar någon större roll.

 

Nu till märket. Är Solas Amita 3 en bra propeller?

 

Är ute efter en alu-propp.

 

mvh Micke

 

Senast ändrad av Micke9000 | 11 februari 2008 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en Solas på min förra båt och den gick alla fall bättre än originalpropellern.. Fast som vanligt gäller att prova och prova igen.. Varför inte passa på att testa en Solas 4-bladig?? Men annars är det som du redan fått svar om.. Diametern är inte så viktig, det är stigningen som gör skillnaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så sant så :)

 

Om man skulle testa en 4-bladig t ex solas 4. vad ska man ha för modell om den ska motsvara en 15X17 trebladig?

 

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite olika råd om det. Men kolla här Klicka här Där skrivs att man går på samma stigning som med 3 blad.. Man får en liten sänkning av motorvarvet då men marginellt.. Så ev. kan man väl tänka sej att en stigning mindre kan behövas... Men som sagt, prova och prova.. Kör själv 4-bladig (fast stål) och det har helt klart flera fördelar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lugging kan väl närmast beskrivas med att man segdrar motorn... Ungefär som att köra på för hög växel med en bil... Nåt som motorn inte trivs med och kan ge motorskador... Hittade en liten förklaring Klicka här om det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att over prop är att köra med för kraftig stigning så max varvet är lägre en vad fabrikanten till motorn rekomenderar.

Man kan säga att om man har för hög stigning så at man varvar ex:4200 varv på max isället för 4600-4800 varv är som att alltid köra bilen med släpkärra,det sliter på motorn mer.

man ska alltid lägga varvtalet på det rekomenderade oavsett 3,4,5 bladig propp.

i många fall får man gå ner en stigning när man byter till 4-bladig från 3-bladig för att greppet blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...