Mr_Cool 0 Postad 11 Februari , 2008 Hej, tänkte byta upp mig från en 478 till en 520 GTS. Men funderar lite över hur stor motor jag ska ha. Handlarna jag har pratat med säger att det räcker med 75-80 och att 100hk som är max på den är för mycket. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska ta en 75hk eller 90hk. Ska fiska och åka wakeboard med båten, så det är fyrtakt som gäller och jag tänkte sattsa på en Honda, båda deras BF75 och BF90 ser intressanta ut. Frågan är om man tjänar så mycket att lägga till så man får en 90hk, då det blir extra vikt också. Någon som testat en eller har några kommentarer? Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderssahlberg 0 Postad 11 Februari , 2008 hej har haft en ryds 568 med 75 fyrt fungerade utmärkt både för skida & fiske var uppe i 33 friska knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 12 Februari , 2008 Min nästan nya 568 GTI med 75 hk optimax gör 32 på GPS. (några knop till visar loggen) med två gubbar ombord. Räcker för fisketurer, men tveksam till att det skulle funka bra till vattensporter typ wakeboard... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 12 Februari , 2008 568 väger 180kg mer än en 520 så det kan nog vara i minsta laget där med en 75hk, men jag kommer att köra med en BF 75hk. /Freddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Februari , 2008 Ryds har en förkärlek att sätta lådor på akterspeglarna på sina båtar för extra bärighet, snabb upplaning och möjligheten att använda relativt små motorer. Det förekommer även skrov med avsiktlig hook. Har bestämt för mej att 510-skrovet som jag antar att 520GTS är baserat på är hookat plus att det har lådor i aktern. Det gör att båten vill överplana väldigt tidigt och gå på näsan. Att sätta stor motor på en Ryds för att nå hög fart är sålunda ganska meningslöst. Det finns ju då bara en anledning kvar och det är för att göra den extra lasttålig men det kan man lösa med att ha en reservpropeller med ett nummer mindre stigning när man t ex ska åka vattenskidor. Provkör med en 75 och lite folk med och duger det så satsa på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 13 Februari , 2008 Hej jag undrar vad hook betyder? Och vad menar man med överplaning? Stigar fören mot himmlen? Att gå på näsan betyder väl att fören dyker ner i vattnet, överdriven sagt att båten vil ställa sig på sin spets? Grönling 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Februari , 2008 Att skrovet är hookat betyder att det är konkavt i längsled, dvs det böjer av neråt i aktern. Ett skrov kan vara hookat avsiktligt vid konstruktionen eller anta den formen pga bristfällig uppallning på land. Hooken fungerar som ett fast trimplan och ger extra lyftkraft åt akterskeppet. Det hjälper båten att ta sig över planingströskeln och gör att båten håller sig planande vid lägre fart. Så långt bara fördelar men när farten stiger blir lyftkraften i aktern för stor och båten går på näsan vilket ökar den våta ytan och därmed motståndet. Båten vill gärna skära i vågorna och blir ofta tungstyrd. Om man då försöker trimma ut motorn med powertrimmet för att få upp fören brukar det resultera i att båten hamnar i obalans och börjar gallopera (fören rör sig upp och ner) eller tappar propellern helt enkelt greppet. Man har alltså passerat gränsen för den fart som skrovet är lämpat för. Ett sätt att kolla om man har ett hookat skrov är att hålla ett långt vattenpass längs med aktra delen av skrovet. Finns det mellanrum mellan vattenpasset och botten är skrovet hookat. Ofta är hooken bara någon millimeter, som på Ryds, men ger ändå stor effekt eftersom den verkar på en stor yta. Den mest extrema hooken jag sett har Coronets 32 fotsskrov, den är flera centimeter och syns lätt med blotta ögat. Nästan alla Ryds båtar har lådor på akterspegeln för extra bärighet i aktern och en del av deras skrov är dessutom hookade. Det gör att det är ganska meningslöst att ha stor motor på en Ryds om det är fart man är ute efter. Behöver man däremot motorkraften av något annat skäl blir det en annan femma. Om man tittar på en Ryds i fart har den ett väldigt platt gångläge även i ganska låg fart. Att en båt överplanar är just att den går på näsan, den planar så att säga för mycket. Alla V-bottenskrov överplanar förr eller senare eftersom lyftkraften på skrovet flyttas mer och mer akterut ju fortare man kör. Ju längre bak lyftkraften befinner sej ju mer benägen blir fören att falla ner. Powertrim, bra placerade steglister och propellrar med stävlyftande bladgeometri är en del av de saker man tar till för att motverka överplaningen. Hoppas Mr_Cool har överseende med att tråden spårade ur en aning.. Ber om ursäkt för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 14 Februari , 2008 Helt ok för min del, men jag tror nog det räcker med en 75hk på en 520, annars får man gå ner en storlek på propeller helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 29 Februari , 2008 Valde en BF75 och båten går kanon med den motorn, tror inte jag kommer ha några problem med att dra wakeboard. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 29 Februari , 2008 Så det blev affär ? Grattis ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 29 Februari , 2008 Japp, är jätte nöjd med båten. Går inte att jämföra med min förra båt. Klarar av sjö ut problem och är så tyst. Samma sak med motorn, BF75 är mycket tystare jämfört med Mercurys 60hk som jag hade på 478'an. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser