Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Christophe_d

Lära segla

Rekommendera Poster

Hej,

En kompis till mig skulle gärna vilja lära segla och jag blev egntligen lite intresserad med. Jag har motorbåt och båtvana men värre är de för kompissen som inte har någon båtvana alls. Vi känner inte heller folk som har segelbåt som skulle kunna lära oss och tänkte på någon segelskola på Västkusten. Låt säga från Stenungsund till Uddevalla, Tjörn och Orust. Eftersom vi är lite för stora för Optimist undrar jag om man kan lära sig på t.ex en segelbåt på circa 24 till 30 fot? Är det någon som kan rekommandera någon bra segelskola eller till och med har lust att ge oss en introduktion med din segelbåt?

Mvh Christophe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så märkvärdigt att segla som många säger.

Jag har som ni varit på sjön i motorbåt men köpte mig sedan en vega (27Fot), läste seglarens ABC under vintern och sen bara det av med familjen ut på vänern.

Det satt en rulle på som genuan satt på vilket var en fördel för då kunde jag sitta i sittbrun och sätta segel. Jag tyckte nog att jag fixade det ganska bra medan vanare seglar säker tyckte anurlunda.. Har nu läst lite om trimning av segel och rig och nu får jag lite aha uplevelser man lär så länge man lever.

Har ni tillgång till en lätt seglad båt så ge er ut och prova i bra väder.

Mvh Jonny w

Senast ändrad av jonnywid | 11 februari 2008 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christophe

För två år var jag i samma situation, ville börja segla men visste inte hur, hade inga bekanta som seglade.
Läste in förarintyg under vintern (Medborgarskolan) och direkt på försommaren gick jag en vecka på en seglarskola på Västkusten, i ljungskile, Gunnars Seglarskola. Där var det segling från morron till kväll under en vecka och på nätterna bodde vi i båtarna. Otroligt givande tycker jag att det var. Vågade köpa en båt och ge mig ut och segla direkt. Hade kanske kunna lära mig på egen hand också, men det hade möjligen kunnat bli lite kostsamma misstag i så fall.  Dessutom var det en trevlig vecka

Lycka till

erland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt upp en lapp där du har båten.

Oerfarna gastar finnes för kappsegling mm. Båtvana finns, men seglingsvana saknas. Å så telefonnummer och namn etc så brukar det ordna sig.

Det brukar nämligen vara svårt att få med sig gastar på kvällskappseglingarna och det är ett utmärkt tillfälle att prova på och lära sig grunderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag köpte mig en 31fotare, gick en helgkurs, ABC-seglarskola, följde med en kompis på en tävling, samt en dag med frugans kusin.

Efter det var jag fullärd.

Skämt åsido, sen var det bara att ge sig ut och öva öva öva.

Det funkar bra för mig.

Hur roligt som helst, helt biten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...