Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Nozer

Hur ankra rätt när man ska i land på ö?

Rekommendera Poster


En fråga som dök upp under förra sässongen då vi ofta gav oss ut till lite naturhamnar etc...
 
Vi gjorde som följande:
 
* Puttrade fram till ön med uppsikt när det började bli grundare/klippigt.
* Vid ca 10-20m kvar slängde vi i ankaret 
* Gled frammåt med avslagen motor /sköt med båtshaken mot bottnen tills vi kom fram till ön. 
* Personen i fören hoppar iland o håller båten medans alla andra hoppar iland.
* Knuffa ut båten och förtöj fören på lämpligt sätt.
 
Problematiken med detta är att när man slängt i ankaret, o ska in de sista metrarna, så spänns juh ankarlinan. Vilket gör att när vi knuffat ut båten igen, så blir linan slak, varpå båten ändå kommer in mot klipporna när det går vågor eller kommer svall.
 
Borde finnas bättre sätt o göra detta på, då mitt sätt inte känns rätt.
 
Finns det ngt sätt att göra med linor så du drar ut båten mot ankaret när du står på land?
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du verkar gå lugnt och försiktigt fram, precis som man ska. Det enda jag kan säga är att man får leva med att hoppa, eller ta ett stooort steg iland. Jag vet att det kan vara lita halvkul när båten inte är så stor och stadig. Lägg båten så slacket på ankarlinan gör att båten kan dras in till lagom avstånd, men inte slå i berget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte smidigare om en sitter kvar i båten och håller ankarlinan tills den som hoppat ur förtöjer i fören och sedan spänna upp ankarlinan..?

Då kan man styra upp hur långt ifrån land man vill ha båten. Oftast kan man styra så det bara blir ett enkelt kliv om man står vid någon klippa.

Men det gäller ju att man är fler i båten då... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag förstår inte riktigt problematiken.
 
Jag segla i regel själv och gör ungefär likadant.
 
Man försöker ju i regel lägga till i lä.
 
Går sakta in mot land.
På lämpligt avstånd fälla ankaret och mata ut lina efterhand.
När fören eller kölen tar i berget lägger jag fast ankarlinan tillfälligt och låter motorn gå framåt på tomgång och går fram och kliver iland.
Fäster en eller två förändar i land.
Drar ut båten en aning med ankarlinan och justerar förtöjningarna så att båten ligger bra.
 
Försöker alltid få åtmintone en av förändarna att gå fram och tillbaka så att jag kan fästa den i båten.
 
När jag skall gå lossar jag förändarna och drar till mig dom. Om ändarna är dubbla kan jag stå på däcket och göra detta. Att båten skulle gå mot berget finns ju ingen möjlighet då ankarlina fortfarande är förtöjd. När jag sjutit upp ändarna går jag akter och drar ut båten med ankarlinan och tar upp ankaret.
 
I regel inga som helst problem.
 
Har vinden vänt och speciellt vid stark vind ifrån sidan kan det ju bli lite mer problematiskt, beroend på omständigheterna, men det brukar lösa sig.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Daniel:Problemet är juh att när jag har ankarlinan spänd när jag ligger så pass nära att jag kan hoppa, iland, så är juh ankarlinan lagom lång för att båten kommer så nära land den var när man hoppade. Dvs man knuffar ut båten, men ankarlinan slackar för båten glider ut.


O om båten ligger så nära resulterar det ofta i att när det kommer svall flyttar sig båten närmare o närmare klipporna.
 
Är på jakt efter ett sätt att hålla båten en bit ut med spänd ankarlina, o sen dra in den med hjälp av tampen i fören när man ska i båten igen.
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen:
 
Men har du då med dig ankarlinan upp på land då du spänner upp den?
Har sett exempel på folk som har ankarlinan genom ngn annordning med sig och på så sätt drar ut båten ståendes på land.
 
Där mitt problem ligger. Lägger jag ankare o sedan knuffar ut båten behålls inte ankarlinan spänd utan båten rör sig frammåt igen.
 
Kan vara mitt ankare som inte är tillräckligt tungt också. Men på öppet vatten med lite vind så håller det fast båten tycker jag väl iaf. 
 
/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problematiken ligger nog att du inte gar nåt bra fäste med ankaret eller för dålig ankarutrustning. Är det båten på bilden så krävs det ju inte mycket.
 
Däremot är det viktigt att ha några meter kätting närmast ankaret. ex 4m
 
Man bör ju i regel dra fast ankaret men det brukar jag inte göra mer än för handkraft när jag ligger landförtöjd med vinden in förifrån. För att va säker på att få fäste kan man ju förtöja ankarlinan tillfälligt och dra fast ankaret med motorn på sakta fram och öka något så att man ser att ankaret har tagit.
 
Draggar man för att det är för mycket svall så är det ju inget lämpligt ställe att ligga på.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du spänner upp den i fören först så att det är lagom avstånd och sedan i aktern med ankarlinan och har ett bra ankare så bör inte båten flytta sig även om det kommer svall.

Det har i alla fall inte min båt gjort..

 

Enda gången jag haft problem var för några år sedan, då jag la till jämnsides med en klippa.. perfekt tyckte jag... bara att kliva ur med kompisarna och bra förtöjningspunkter.

Efter fem minuter kom det en stor dc och drev upp svall så att min båt nästan lyftes upp på själva klippan. Hade ingen ankarlina ute utan bara förtöjning mot land.. det misstaget gör jag inte om igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej varför skall  jag ha med mig ankarlinan upp på land? När fören eller kölen tar mot berget sträcker jag upp linan och fäster den på härför avsedd knap i aktern. Sen lägger jag motorn på tomgång framåt så att den trycker båten mot berget. Ankarlinan håller upp aktern
Sen går jag lungt och sansat fram på fördäcket och lägger två färdigsplitsade öglor över var sin knap och kliver iland. Finns det bergöglo, som det ofta finns på västkusten trär jag ändarna genom dem och förtöjer dem i båten, med en lagom slack.
 
När jag kommer tillbaka till sittbrunnen stoppar jag motorn, drar ut båten med ankarlinan. Man måste dra ordentligt så att den sitter fast. Alternaiv drar man fast den med motorn innan man går iland. Inget akrobatiskt hoppande - det är faligt nog ändå.
 
Jag har ju visserligen en ganska liten båt, men den är stor i förhållande till din. Min stora båt väger ca 3,1 ton plus last.
 
tommy 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja dessa eländiga motorbåtskörare - de kan göra en galen ibland\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

 

tommy

seglare

 

Senast ändrad av toaen | 11 februari 2008 | 17:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nozer,

 

Förstår ditt problem men ändå inte. Jag vet inte hur ditt ankare och ankarlina ser ut. Men mellan ankare och den sk. ankarlinan brukar man ha några meter kätting. Dessa meter kätting funkar även som ett gummiband Det fjädrar när man drar in båten och när man släpper båten så sjunker den till botten igen och båten åker ut. Kan det vara så att du har för kort kätting eller ingen alls ELLER att du har för lätt/fel ankare som släpper när du drar in båten?

 

Sen till problem två... 

Jag själv är en av dom där som oftas seglar själv och när det börjar bli dags att lägga till så är det alltid samma krångel när man skall slänga i ankare samtidigt ha koll på så inte båten åker in i bryggan eller berget. Det finns en enkel variant å det är att införskaffa ett fjärrstyrd anordning till ankarlinan \Money eller så kan man göra som jag. I god tid innan man lägger till så drar jag ut hela ankarlinna och drar fram ändan till fören och drar den genom knapen i fören på båten att jag gör iordning tamparna till fören och tar fram hammare å spik ;-) När jag har kommit så långt att jag har hivat i ankaret i spat och närmar mig land så låser jag rodret

och går fram och tar tag i nakarlinan samtidigt som båten sakta glider framåt. Med ankarlinan så bromsar jag farten och stoppar båten. När jag hoppar i land så har jag fäst ankarlinan i knapen i fören och hoppar i land. Tar med mig hammaren mm  tamp och springer upp för att fästa båten i något hållbart eller letar efter en spricka för att slå fast spiken i berget. Å så kan man i lugn å ro gå tillbaks för att fixa till ankarlinan så båten inte hugger i berget/bryggan... Lite småjoxigt, men är man ensam så är man...  \Tongue

 

Senast ändrad av velum_navia | 11 februari 2008 | 19:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det bli när man rycker ut en mening från sitt sammanhang.
 
Att ligga långsides tex ett berg (som sitatet gällde ursprungligen) där det går, är ju i de flesta fall inte så dumt. Men man måste ha rediga (stora) fendrar och gärna många.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har fått många goda råd här följer fler (eller kanske en sammanfattning)

Resonemanget bygger på att ni är minst två ombord!!!

 

1. Gå fram mot klippan i väldigt låg fart och gör en rek!! Ha en utkik längst fram och var beredd att göra försiktiga backpullar (OBSERVERA att en ordentlig backbull med motorn kan vara förenat med svåra personskador på förgasten)

 

2. Välj en lämplig plats, det är viktigt. Ju brantare klippan stupar i havet desto lättare är det att hålla en skadefri båt, ju flackare klippan är desto svarare att komma iland och större risk för att båten hugger. Om man är ovan eller det är första gången på ett ställe kan man få gå in några gånger för att hitta en lämplig plats.

 

3. Du backar nu försiktigt tillbaka och slänger i ankaret (snarare 20 meter än 10) när du gör framfart mot klippan igen (OBS hela tiden snackar vi LÅGA FARTER). Låt ankarlinan löpa ut i ena handen styr med den andra. Håll ankarlinan borta från motor och propeller, släpp aldrig linan!!!!!!!!!

 

4. Förgasten tar nu ett vigt och försiktigt kliv upp på klippan. Gör fast båten på ett lämpligt avstånd så att man kan kliva av och på båten men ändå en bit ut. Detta görs med en eller två tampar från fören.

 

5. När du fått klartecken från förgasten spänner du upp ankarlinan HÅRT!! ta hjälp av pollaren. Nu ligger båten fast och säkert.

 

Under förutsättninga att du har rätt dimension på ankaret en bit kätting som nämnts och att eventuella medpassagerare/kompisar sitter still i båten tills du känner dig nöjd med förtöjningen. DÄREFTER slänger ni iland grillar öl och badrockar.

 

Försök också med att få ankaret i lovart om båten men det kanske är överkurs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..hade stora fendrar.. men vad hjälpte det när hela båten lyftes upp på bergknallen.. \Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet riktigt för det verkar vara långgrunt där du lägger till?... eller.

I alla fall så ta och gå in efter det att du har slängt ankaret som beskrivs här ovan.

När du har lagt till med fören och har ett lagom kliv kvar till land så går du akteröver och fäster en 5-6 kilos blyklump på ankarlinan och lämpligt är att du har en karbinhake som du fäster runt ankarlinan. På klumpen fäster du ett klent rep så att du kan justera eller dra in klumpen vid avfärd. Funkar skitfint.

Kolla på min hemsida http://www.swedala.se/baten_tips.html

 

Sedan så är det bara att öva och ankarlinan får inte vara spänd som en fiolsträng.

Har t.o.m. använt den i gästhamnar som kan ha svall in från aktern.

Gummibåten som många gånger är oredlig kan också fästas upp med tyngden.

 

Lycka till/ankarmoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tobbe, det skulle vara intressant att höra vad du har för ankare/dragg. Vissa typer fäster dåligt på vissa bottnar.

(Nu känns det som om det börjar närma sig sjösättning snart\Laughing\

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del använder ett mindre ankare dyl med lina som kastas iland av förgasten som sakta drar in fören, fäster linan hoppar iland o förtöjer med riktiga tampar . Ankarlinan reglaras av Styrman. Någon som har testat?Förutsätter bra fäste, kanske inte kala klippor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har en aning kort ankarlina, 10-20m. Ha lite längre lina, då får du mer töjning i linan och kan dra dig in någon meter. Du behöver inte heller spänna ankarlinan till en stålfjäder utan låt den ha någon decimeter i fjädringsmån. Då sparar du pollarna lite också.

 

Är det riktigt långgrunt återstår bara att simma in för siste man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skaffade en liten dragg och en tunn flagglina förra säsongen.

 

Tycker det fungerar bra om det finns någon buske eller skreva att få fäste i. Det hjälper till att få båtnosen dit man vill ha den innan man hoppar iland.

Jag kör en del ensam, då får man bedöma farten och bromsa med det fjärrstyrda (radio) ankarspelet. Med en dragg-lina iland så får jag bättre kontroll och slipper den retfulla situationen att missa landstigningspunkten med någon meter, backa ut och göra om.

 

Då slipper man känna sig tvungen att hoppa i tveksamma lägen, gjorde det förra våren med blöta sönderskrapade jeans och dito tilltufsad självkänsla som resultat. Tur att ingen såg mig och att jag inte berättar på t ex publika forum om min klantighet. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många sätt att lägga till i naturhamn. Vi är väl rätt så slöa med att gå till naturhamn och med åren blir det allt mer sällan. För många gånger har man gått upp i nattsärken och justerat om när fören eller kölen huggit i berget.
 
De gånger vi ändå lägger oss i naturhamn blir det med största möjliga säkerhet mot vridna vindar och svall.
 
Om det är en okänd plats går vi först in till berget och känner om kölen går fri. Backar sen ut och lägger hela ankarlinans längd. Drar i linan så ankaret lägger sig rätt och hugger fast lite lätt. Är vi fler än en ombord kliver en gast ner för stävstegen och kliver iland på berget. En dubbel tamp runt något i land eller slår fast dubbar.  Finns det redan andra båtar får man som regel hjälp med linorna.
 
Sen winschar man hem ankaret så det fäster ordentligt och släpper sen av lite så båten ligger halvspänd. 
 
Sen är det bara att tända grillen.
 
Att kasta en änterkrok i något på land kan funka bra efter ostkusten men sämre på västkusten med endast berg iland.
 
Är man ensam går det bra att lägga till om det är en plast där man har skyddat från vind eller att det blåser från land. Då går det bra om ankaret ligger kastat men med lös lina och båten får gå sakta in mot berget och bromsas manuellt när man stiger iland med linor, dubbar och hammare. Om båten har köl tar botten i som regel om den driver åt sidan och kan sträckas upp när man fäst förtamparna och kommit ombord igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har tydligen en för lätt båt.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />

 

Det brukar väl mest va vi seglare som klagar på motorbåtar som framförs av förare som verkar ha huvudet under armen och ingen arm ha (lokalt uttryck för fommar även det dialektalt utryck).

 

Men det verkar ju va mindre motorbåtar som har mest ont av att en del förare inte visar nån hänsyn.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 12 februari 2008 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en lätt båt.. men jag använde inget ankare heller.. så jag får skylla mig själv. \Undecided\

Efter det har jag alltid använt ankare och aldrig haft några problem, även om det kommit både fartdårar och stora dc:s som dragit upp svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kompletterar lite.

 

Där vi oftast går in så är det klippor som sluttar halvbrant ner i vattnet.

Vilket gör att man måste ligga rätt nära för att kunna ta sig i land. För långt bort blir rena självmordsförsöket att hoppa iland då det är rejält hala nederdelar av klipporna.

Man måste alltså ligga så nära att det bara är kanske max 1m innan fören slår emot nederdelen av klipporna.

 

Har ett vanligt tallriksankare, en sk plätt

Vet inte exakt vikt, men när jag köpte det påstods det sig klara båtar upp till iaf 500kg. Min väger komplett med motor ngnstans mellan 250-300kg.

 

Botten i den delen av mälaren vi ligger i är väldigt varierande. Mestadels stenig botten, men även en hel del lera förekommer.

 

Får oftast grepp med ankaret när jag lägger till. Men problemet är att efterssom vi måste ligga så jäkla nära klipporna, så måste det till att det blir perfekt och båten inte rör sig speciellt mycket.

 

Har väl inte den längsta ankarlinan i stan. Är ett vanligt blått plastrep på kanske 25m. Brukar lägga ut nästan hela iaf. O djupet utanför där ankaret ligger är nog inte mer än 5m ca.

 

har hört mycket snack om det här med kätting närmast ankaret, o det kanske är ngt man ska testa på till kommande säsong.

 

/Tobbe

 

Senast ändrad av Nozer | 12 februari 2008 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det med kätting är A och O.

Sedan så är det rätt längd på linan i förhållande till djupet.

Jag har som minimum 3 gånger djupet och har jag inte det så ger jag fasen i att ankra där.

När det gäller en tyngd på linan som man kan justera så blir det inga ryck i ankaret och båten blir följsam med vågor som kan uppstå och det fungerar fint vid flod och ebb åxå då det justerar sig själv.

Prova med 5 kilo på repet och minst tre gånger djupet på linan.

Man kan använda tyngden var som helst och båten hålls alltid ut och man drar med lätthet in den för att kliva på.

Det är världens bästa grej när det gäller att liggar för ankar eller i gästhamnar utan bommar för båten hålls alltid ut och varierar vattenståndet så har det ingen betydelse såvida det inte är frågan om en meter eller mer.

Se länk längre upp i tråden.

 

Mvh/Blytung

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   Änterhake/landankare är modellen speciellt om man ä själv ombord. Först hystar man orginal-Brucet i spadet i god tid (50m ankarlina) &  då man är kölbefriad & har linstyrning, kan man dundra in rätt friskt & se kasta änterhaken (se bild) i nån buske eller bakom en sten, sedan i lugn å ro fira seglen utan att behöva gå iland!

Enklare kan det knappast bli!

post-1968-1394235341,1586_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ska lägga till på blåsiga ställen eller där det är mycket trafik gör vi så här.

 

I båten har vi en tyngd på en 5-7kg /beroende på hur tung båten är)

 

Den har vi gjort av ett rostfritt rör modell kraftigt, röret är fyllt med betong alt cement.

 

I ena änden har vi fäst en båge av rostfritt spikband.

 

Nu gör ni så här.

 

Ankra båten normalt så ni utan problem kan komma i och ur. Båten ska ligga perfekt när ankarlinan är helt sträckt.

 

Nu tar ni er tyngd och fäster en lina i bågen (som sitter fast på tyngden) ni har knåpat dit. 

 

I bågen har ni även knåpat dit ett enkelblock av rostfri modell. Detta block får även gärna vara öppningsbart.

 

Så häng nu på blocket på ankarlinan men tyngd och allt och kasta i sjön.(behåll dock linan ni fäst i tyngden)

 

Nu händer följande:

 

Tyngden kommer trycka ner ankarlinan mot botten vilket ger er 3 fördelar.

1)Båten kommer glida ut från land

2)Ingen jäkla sneseglare kommer fastna i din ankarlina med propellern

3)Ankaret kommer ligga orört eftersom tyngden fungerar som en fjäder.

 

Nu fäster ni linan som är fäst i tyngden i båten och volla.

 

När ni sedan ska hala in båten är det bara att dra in den släpper ni förtampen åker båten ut igen.

post-10000475-1394235341,5388_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har för tok ankarförkort lina. Skulle vilja ha det till minst 40m. kasta ankaret 20-30 meter bakom din båt så ska du se att det håller men gör fast fram först i ett träd eller nått sen tajta till i bak/ jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kortfattat o enkelt sätt för att lösa ditt problem är att du skal ha kätting de sista ca6-8 metrarna från draggen till linan, detta gör att de tynger ner o fäster draggen bättre, och även tynder ner dragglinan o drar ut båten, (Fjädrar).

 I stället för att hoppa iland, vilket kan vara ett riskmoment med halka mm, så kan du använda en liten valpdragg, eller en sk Landkrabba o slänga iland o få fäste med innan du hoppar iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...