lisa-triss 0 Postad 11 Februari , 2008 Jag är på G att köpa 2st nya batteri till min båt. Ett ska starta motorn och ett ska vara förbrukning. Dessa två skiljs åt med ett relä när motorn inte laddar och när motorn är igång laddas de gemensamt.Tänkte även sätta dit en brytare för att bygla relä´ t om jag vill ladda båda med solcell eller landström tex.vintertid som underhållsladdning eller när båten inte används på ett par veckor. Som mitt elsystem är idag laddas bara förbrukningsbatterit av solcell/landström Ska jag välja ett start och ett av fritid/marin typ.Eller två av samma sort? Får jag problem när jag kopplar dem samman om jag valt olika sorter? /Lisa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 11 Februari , 2008 2 AGM eller 2 gelbatterier, bättre, säkrare, längre livslängd, dyrare visst men du får mer än vad du betalar för jämfört med vanliga marin&fritids dito. OBS! blanda inte AGM, Gel eller vanliga batterier med varandra! Samma typ i samma båt!! välj ett start och ett förbrukningsbatteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Februari , 2008 Vet inte riktigt om jag vill hålla med. Haft två gelbatterier som pga en felaktig laddare blev skrot på ganska kort tid. Sen är ju frågan om du behöver ett sepparat startbatteri?Vad har du för båt?Vad är det för motor? Ett startbatteri till en vanlig båtmotor lär klara en hel sommars starter om det är fulladdat på våren. Jag har inget särskillt startbatteri i min båt. Å andra sidan har jag skapligt med förbrukningsbatteri 2 grupper 3x75 Ah (dvs 6 st batterier) Det finns en skola är man förordar att lägga abägge batterierna i en bank och montera ett underspänningsskydd för att man skall kunna starta motorn. http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html Fördelar; större batterikapacitet, batterierna blir inte så djupt urladdade. Skall du fortfarande ha ett förbrukingsbatteri och ett startbatteri skulle jag köpt ett av varje. Personligen skulle jag nog köpt vanliga batterier kanske tom på Biltema (billiga) fastän jag har rätt bra ordning på min laddning. Tyvärr är svar på sådana här frågor aldrig entydiga. Det finns nog lilka många svar som det finns personer som svarar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 11 Februari , 2008 Köp 2 st AGM batterier. Prisvärda och bra. Köp samma sort ca 100 AH stycket. Men uppgradera din landströmsladdare oxå. Kolla www.mastervolt.se de har bra grejer ex:vis laddaren på 25ah kör den på 3 styck AGM batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Februari , 2008 Instämmer inte. Även om gel- och AGMbatterier har längre livslängd är det ytterst tveksamt om det uppväger det högre priset. Min erfarenhet säger att de inte gör det. Billiga Biltemabatterier som jag använder kostar ca 7-800.-/115 Ah. Dessa brukar jag kassera efter 4 år då de börja tappa kapacitet. Motsvarande Gelbatteri kostar från ca 2.000.-. Då skall det hålla närmare 12 år innan det blivit mer ekonomiskt än det våta lågprisbatteriet. Vilket det inte gör. Viktigt är att göra en strömbudget - räkna ut dygnsmedelbehovet i A och hur ofta man kan räkna med en rejäl uppladdning. Betänk då att ett batteri aldrig skall laddas ur mer än 50 % av sin kapacitet, när det gäller våta batterier helst något mindre och undvik att det står urladdat en längre tid. Min erfarenhet är också den att särskilda startbatterier knappast krävs - de flesta båter används så att man inte behöver räkna med kallstarter under 0 grader, ja knappast ens under 10. De vanliga s.k. fritidsbatterierna klarar gott att starta en motor när vi inte talar om rena vinterstarter som på landfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 11 Februari , 2008 Har du kollat att batterierna verkligen är dåliga? Kanske det ena är skapligt, då kan du ha det till start, då kan du ha bägge dina nya batterier till radio och lyse osv. Om du får plats för tre batterier förstås. Men jag skulle kunna tänka mig att du kommer att tycka att ett förbrukningsbatteri är i minsta laget om du ligger över i naturhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Februari , 2008 Hej Jag instämmer helt och hållet med Eilean. Jag har totalt 6 st Biltemabaterier på vardera 100Ah där ett fungerar som startbatteri via ett skiljerelä. Med 500Ah i förbrukarbank håller, på grund av mycket måttlig urladdning, dessa batterier väldigt länge. Visst dom tar en del plats, man kan minska ned antalet efter platstillgång. Jag kallar detta för elkomfort vi har väl med tiden blivit ganska kräsna med god tillgång på el, jämför alla mer eller mindre nödvändiga navigationsinstrument (det vet i fan hur det var möjligt att överhuvudtaget segla för 15 år sedan utan alla dessa hjälpmedel) som kräver en heldel ström under lång tid. Sen är det kylboxar, värmare, ankarspel, bogpropeller, TV och lite till man ju absolut inte klarar sig utan. (obs lite ironi här) Det krävs alltså att batteri installationen klarar det behov man har, i annat fall får man rätta behovet efter den batterikapacitet som är möjlig. Räknat pris/Ah i förhållande till livslängd står det för mig fullständigt klart att det är klart mer ekonomiskt att välja billigare våta batterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser