Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
lisa-triss

Batterier

Rekommendera Poster

Jag är på G att köpa 2st nya batteri till min båt.

Ett ska starta motorn och ett ska vara förbrukning.

Dessa två skiljs åt med ett relä när motorn inte laddar och när motorn är igång laddas de gemensamt.Tänkte även sätta dit en brytare för att bygla relä´ t om jag vill ladda båda med solcell eller landström tex.vintertid som underhållsladdning eller när båten inte används på ett par veckor.

Som mitt elsystem är idag laddas bara förbrukningsbatterit av solcell/landström

Ska jag välja ett start och ett av fritid/marin typ.Eller två av samma sort?

Får jag problem när jag kopplar dem samman om jag valt olika sorter?

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 AGM eller 2 gelbatterier, bättre, säkrare, längre livslängd, dyrare visst men du får mer än vad du betalar för jämfört med vanliga marin&fritids dito.

 

OBS! blanda inte AGM, Gel eller vanliga batterier med varandra! Samma typ i samma båt!! 

 

välj ett start och ett förbrukningsbatteri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet inte riktigt om jag vill hålla med. Haft två gelbatterier som pga en felaktig laddare blev skrot på ganska kort tid.
 
Sen är ju frågan om du behöver ett sepparat startbatteri?
Vad har du för båt?
Vad är det för motor?
 
Ett startbatteri till en vanlig båtmotor lär klara en hel sommars starter om det är fulladdat på våren.
 
Jag har inget särskillt startbatteri i min båt. Å andra sidan har jag skapligt med förbrukningsbatteri 2 grupper 3x75 Ah  (dvs 6 st batterier)
 
Det finns en skola är man förordar att lägga abägge batterierna i en bank och montera ett underspänningsskydd för att man skall kunna starta motorn. http://www.batteknik.se/webshop/bbrain/batterybrain.html


Fördelar; större batterikapacitet, batterierna blir inte så djupt urladdade.
 
Skall du fortfarande ha ett förbrukingsbatteri och ett startbatteri skulle jag köpt ett av varje. Personligen skulle jag nog köpt vanliga batterier kanske tom på Biltema (billiga) fastän jag har rätt bra ordning på min laddning.
 
Tyvärr är svar på sådana här frågor aldrig entydiga. Det finns nog lilka många svar som det finns personer som svarar.
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp 2 st AGM batterier. Prisvärda och bra. Köp samma sort ca 100 AH stycket. Men uppgradera din landströmsladdare oxå. Kolla www.mastervolt.se de har bra grejer ex:vis laddaren på 25ah kör den på 3 styck AGM batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer inte. 

Även om gel- och AGMbatterier har längre livslängd är det ytterst tveksamt om det uppväger det högre priset. Min erfarenhet säger att de inte gör det.

Billiga Biltemabatterier som jag använder kostar ca 7-800.-/115 Ah. Dessa brukar jag kassera efter 4 år då de börja tappa kapacitet. 

Motsvarande Gelbatteri kostar från ca 2.000.-. Då skall det hålla närmare 12 år innan det blivit mer ekonomiskt än det våta lågprisbatteriet. Vilket det inte gör.

 

Viktigt är att göra en strömbudget - räkna ut dygnsmedelbehovet i A och hur ofta man kan räkna med en rejäl uppladdning. Betänk då att ett batteri aldrig skall laddas ur mer än 50 % av sin kapacitet, när det gäller våta batterier helst något mindre och undvik att det står urladdat en längre tid.

 

Min erfarenhet är också den att särskilda startbatterier knappast krävs - de flesta båter används så att man inte behöver räkna med kallstarter under 0 grader, ja knappast ens under 10. De vanliga s.k. fritidsbatterierna klarar gott att starta en motor när vi inte talar om rena vinterstarter som på landfordon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att batterierna verkligen är dåliga? Kanske det ena är skapligt, då kan du ha det till start, då kan du ha bägge dina nya batterier till radio och lyse osv. Om du får plats för tre batterier förstås. Men jag skulle kunna tänka mig att du kommer att tycka att ett förbrukningsbatteri är i minsta laget om du ligger över i naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag instämmer helt och hållet med Eilean. Jag har

totalt 6 st Biltemabaterier på vardera 100Ah där ett

fungerar som startbatteri via ett skiljerelä. Med 500Ah

i förbrukarbank håller, på grund av mycket måttlig

urladdning, dessa batterier väldigt länge. Visst dom

tar en del plats, man kan minska ned antalet efter

platstillgång. Jag kallar detta för elkomfort vi har

väl med tiden blivit ganska kräsna med god tillgång

på el, jämför alla mer eller mindre nödvändiga

navigationsinstrument (det vet i fan hur det var

möjligt att överhuvudtaget segla för 15 år sedan

utan alla dessa hjälpmedel)

som kräver en heldel ström under lång tid. Sen är det

kylboxar, värmare, ankarspel, bogpropeller, TV och

lite till man ju absolut inte klarar sig utan. (obs lite

ironi här) Det krävs alltså att batteri installationen

klarar det behov man har, i annat fall får man rätta

behovet efter den batterikapacitet som är möjlig.

Räknat pris/Ah i förhållande till livslängd står det för

mig fullständigt klart att det är klart mer ekonomiskt

att välja billigare våta batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...