Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Ringhede

Så slår höjd bensinskatt

Rekommendera Poster

Så slår höjd bensinskatt

Ja det är en rubrik som är hämtad från Aftonbladet och E24 familjeekonomisidan.

Det talas om chockhöjning av bränsleskatter.

Så här är min tolkning av hur den slår för oss båtägare.

(om du vill använda din båt motorbåt som tidigare)

Är du höginkomsttagare så märker du endast att priset på pumpen hoppat upp.

Har du en normal lön för en medklassinvånare så blir det ett stycke mer att betala och något som blir lidande, kanske byte av bil till en med en miljövänligare motor.

Har du en lägre nivå på lönenerna, kanske penisionär, så kan du snart glömma at ha råd att åka båt, möjligen roddbåt. 

Och alla som verkligen tror att det hade med miljön att göra:

Glöm det, det handlar bara om att få in mer pengar, för globla miljön märker inte en om vi stänger av hela Sverige

Det sista påståendet kan jag skriva massor om men avstår just nu, men fundera lite själv när man gör lokala insatser med budskapet om hur bra man är.

Nu ska vi även använda miljöargumenten som klassfråga.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 11 februari 2008 | 05:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du Ringhede. Ditt inlägg får mig att känna mig glad för jag är bara är båtdåre och inte miljöfanatiker. Detta trots jag nu troligen kommer att ge dessa ytterligare argument för höjda drivmedelspriser. Jag kan komma att få dra ner på andra förbrukningar för att klara drivmedelsförbrukningen, ex dricka vatten i stället för läsk. Detta medför givetvis minskade leverskador osv. men samtidigt går staten in lägre skatter. Vilket på sikt medför ytterligare högre drivmedelskostnader, för staten måste ju få in till politikernas löner.. och som synergieffekt blir vår miljö renare, folket friskare, lever längre innan de dör av undernäring på grund av det höga skattetrycket. Å va de é skönt å va skattebetalare/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp du trodde väl inte att våra politiker vill dela skärgården med oss vanlig pöbel, nej du dom vill åka båt med sina bratskompisar utan att bli störda av skattebetalare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl fler sätt att ta sig ut på sjön än att köra motorbåt eller ro!

Segla vetjá!

Förra året gjorde vi av med 70 liter disel på 5 månader och vi är ute på sjöns så fort vi bara kan. 
Vi satt fatiskt och pratade om hur det ska gå för motorbåtsägarna om priset på soppan går upp mycket. Hur går det då med priset på motorbåtar? Har folk råd att ta sig ut?
Jag tror somRinghede att det blir dom som lever på marginalerna som får det tufft.
De med pengar klarar sig alltid och kan köpa sig gott miljösamvete genom utsläppsrätter mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och många andra kan inte segla. Är inte heller intresserad av detta utan vill precis som många andra använda båten för utflykter till mindre öar för sol och bad. Många av de platser vi besöker går inte ta sig till med segelbåt.

Jag vet att alla älskare av segelbåtar drar upp detta och därför placerades tråden i gruppen MotorbåtsSnack. Visst är ni seglare välkommna att kommentera men jag är fullständigt ointresserad av alternativ med segelbåtar. Visst tycker jag segelbåtar är fantastiska men till helt andra upplevevelser än vad jag vill hålla på med.

Men det hela handlar inte om att värna om miljön, det handlar om att värna om ekonomiska intressen genom att få in mer skatt.

Men men, snart kan man väll skryta med att man är så rik att man har råd att åka motorbåt.

Och på vintern när ingen ser på käkar man blodpudding för att hålla nere kostnaderna.\Smile\

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter lite som att be för sin sjuke bror, 
för frågan är hur många lågavlönade det finns som 

har råd att hålla sig med båt oberoende av bränslepris.
Mig veterligen är det i alla fall till exempel få ensamstående mammor som har båtar liggande vid bryggan i vår vik.  Även om det säkert skulle vara kul för deras barn att komma ut på sjön på sommaren eftersom de inte heller har några sommarstor att åka till, eller ens råd med en utlandssemester. :)

Senast ändrad av Marrexxx | 11 februari 2008 | 22:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att summan av skattebortfallet inte blir så förskräckligt stor på ditt minskade läskdrickande utslaget på hela befolkningen så det kommer nog inte att påverka bensinskatten i någon större utsträckning. Och även om det blir mindre med intäkter pga du slutar dricka läsk och istället dricker vatten minskar risken för leverskador (skrev du själv...), du får allmänt bättre fysik och minskar därmed belastningen på sjukvården så de pengar som du inte betalar in tar du heller inte ut.

Vore också kul att höra vad Ringhede har för förslag som alternativ till miljöåtgärder istället för att bara gnälla på andras förslag hela tiden (tänker även på detta med båtkörkort...) - man kan ju lätt få en bild av att du är en negativ person som bara klankar ner på andras idéer och inte har något eget att komma med.

Men jag kan ju ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ursäkt om detta uttalande tjatas om igen men , det är bra !!!!!

'' HÖGA SKATTER HAR EN POSITIV EFFEKT PÅ MILJÖN ''

Miljövän som man är så tänkte jag ..... om jag ska skatta mera , hur gör jag enklast då ?

JO, JAG TANKAR MERA !!!\Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...