Musik 0 Postad 10 Februari , 2008 Har haft lite problem med vattenläckage bakom skrovbeklädnad sen vi köpte båten. Har äntligen lokariserat läckan. När jag jag rev bort lite av beklädnaden så att man såg skarven mellan överdel och skrov såg jag att det var den skarven som är boven i dramat. Vill helst inte ta bort listen eller köpa ny eftersom det lär vara väldigt besvärligt att sätta upp den igen. Kan jag försöka peta bort gammal tätning från insidan och täta med något bra tätningsmedel? Kan jag även täta på utsidan i springan mellan listen ock båten med sikaflext eller liknande? MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 10 Februari , 2008 En bild från insidan. (Verkar som om någon tidigare ägare har försökt täta med tuggummi på ett ställe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Februari , 2008 Det är egentligen ganska lätt att ta bort och återmontera avbärarlisten. Innan montage gäller det bara att koka listen så varmt vatten som möjligt. När du sedan återmonterar listen så gäller det att vara 3 -4 man och ha tjocka handskar på sig samt dra ut den ordentligt. Så att den blir för lång. När listen sedan kallnar förblir den spänd. Ok, lite bökigt är det men inga problem. Du kan givetvis försöka täta med ex sikaflex. Täta i så fall uppifrån och neråt. Men jag är inte hundra på att det är skarven mellan överdel - underdel. Utan att veta skulle jag mer sats på mantågsstöttorna. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 10 Februari , 2008 Har undersökt mantågsstöttorna också. Dem verkar vara okej. Från insidan kan man klart och tydligt se att det är skarven mellan skrov och överdelsom tar in vatten. Det är alldeles blött på vissa ställen, det rinner ner vattendroppar när man är där och petar. Kommer nog att försöka täta så gott det går med listen på. Funkar inte det får jag nog snällt ta av listen och göra det ordentligt. Senast ändrad av Musik | 11 februari 2008 | 07:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
palma61 0 Postad 25 Februari , 2008 Hej Göran Testa Tec7, är säker på att det fungerar, det gör inget om det är fuktigt/blött när du gör jobbet den pressar bort vattnet och förblir elastisk. www.novatech.nu Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser