Byggnads 2 Postad 10 Februari , 2008 Jag köpte en folding på blocket 2006 som enligt uppgift suttit på en båt liknande min (32 fot 5 ton) och md 11c motor. Enligt säljarenn var den lämplig till hans båt, men till min verkar den för stor jag får inte motoren att varva ut och tempen stiger till kokpunkten, men ingen rök från avgasröret. Jag har försökt att hitta stigningen på propellern men jag kan inte hitta några siffror instansade. Är här någon som kan hjälpa mig med tips hur jag kan mäta ut stigningen. Om jag kan få fram nuvarande stigning bör jag kunna hitta propellerbla med mindre stigning. Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 10 Februari , 2008 Jag känner inte till något sådant instrument men jag skulle passa på att ta med propellern till en handlare nu när båten ändå (förmodligen) ligger på land och rådfråga dom. Men det du beskrev låter ju onekligen som om propellern har för skarp stigning alt för stor verkansyta (hoppas du förstår vad jag menar för jag kan inte termerna för detta). Lycka till... Senast ändrad av Jonbeee | 10 februari 2008 | 22:15 Senast ändrad av Jonbeee | 10 februari 2008 | 22:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 12 Februari , 2008 Hej! Om du har ett äldre drev än vad förra ägaren av propellern hade så kan det vara så att du har 1.66:1 utväxling och han hade 2.15:1 i drevet vilket gör propellern för stor för dig. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 23 April , 2008 Drevia.se har tabeller för vilka propellrar som passar din motor och har dessutom rabatt 20% på 3-bladiga folding nu fram till 15 maj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 April , 2008 Ingen som har testat den här? Betydligt billigare än de vanliga propparna. www.finisterra.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 28 April , 2008 Tyvärr anges det inte alltid. Fråga mig inte varför. Jag räknade dock själv ut stigningen enligt en formel som finns här på forumet (se bild) och den cirkauträkningen var exakt nog. Lycka till Senast ändrad av Olof_M | 28 april 2008 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser