Strega 1 Postad 10 Februari , 2008 Jag tänkte sätta några Silva/Nexus instrument ovanför nedgångsluckan. Silva har en instrumentpanel (se Hjertmans 5380-4720 ) som är gjord för att monteras på ett rostfritt rör, 22mm (?). På bilden ett exempel jag hittat med Silvas instrumentpanel, men den verkar inte fastsatt på något rör. Lösningen verkar rätt bra, lite dyra grejor bara, om man får till ett löstagbart rör som kan fästas på båda sidor om luckan så att denna kan öppnas som vanligt. Jag tänkte ev. beställa ett rfr rör bockat till rätt dimensioner hos plåtslagaren, med lämpliga fästen. - Andra bra tips önskas ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 10 Februari , 2008 Vi har ett rör som pemanent sitter precis i bakkanten på luckgaraget. Själv panelen med alla instrument tar man lätt bort från röret med två vingmuttrar om man är borta länge från båten. Fungrear väldigt smidigt men tänk på att röret är rakt och luckgaraget ofta lite välvt så det kan bli tight mellan instrumentpanel och luckgarage i mitten om man har otur.Kolla innan du borrar hål så du kan lämna tillbaka om det nte funkar på din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 10 Februari , 2008 Jag har en instrumentpanel som är en kabelskena av aluminium. Såna som man ibland kan hitta på kontor, där det dragits data och el-kablar. Billigt och snyggt. [ber om ursäkt för kvalitén på bilden, tagen med mobiltfn] Senast ändrad av Snailship | 10 februari 2008 | 17:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 10 Februari , 2008 Jag åkte just till Erlandsons och tittade på Silvas intstrumentpanel, den ser väldigt bra ut, den på bilden är för tre instrument, 1390:-.( Jag behöver fyra så det blir en hundring till.) Sen tillkommer förstås rör (som ska var 25 mm), om man vill använda det. Jag undrar om det är samma typ av skena som Snailship använt ? [Cia, jag har tänkt på det där med välvningen, kommer att bli noggranna mätningar innan jag börjar skruva ! - Jörnstedt bok En seglares äventyr har jag i hyllan, han berättar delvis samma saker i den nya boken men med lite andra detaljer och vinkling, verkligen duktig skribent. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snailship 0 Postad 10 Februari , 2008 Nej det är inte samma. Jag har aldrig sett Silvas skarpt men av bilden att döma är det inte samma, min profil ser lite annorlunda ut. Men den är snarlik. Jag kan inte säga vad min är för något med 100% säkerhet, det är en ägare före mig som monterat den. Jag undrar om du inte kan få det här mycket billigare genom att vända dig till firmor som kränger eller installerar elprylar på kontor? Resultatet kommer att bli lika snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 11 Februari , 2008 Hej Owe, Jag har svarat på ditt meddelande, men Maringuidens meddelandefunktion verkar inte fungera ! Ditt meddelande låg i min skräppost bland sexerbjudanden etc.... så jag förmodar att mitt svar kan ha hamnat på motsvarande ställe hos dig. Du kan maila mig på scampi523@hotmail.com / Hallå maringuiden, jag kan stå ut med en plottrig sida med en massa reklam, men se till att systemet fungerar !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser