Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Magne

Teak däck på en Ryds 568GTI

Rekommendera Poster

Hej, Funderar på all låta skruva på ett teak däck på en ryds. Är det någon som har några erfarenheter av ett sådant? Härligt att gå på och vackert som nytt, men hur ser det ut efter några år?

MVH Magne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med åren blir teaken gråaktig, detta är ingenting fel men det kan se tråkigt ut. Fördelen med teakdäck är att det är behagligt att gå på med ett bra grepp på såväl torrt som vått. Nackdelen är risk för läckage om det görs fel och självklart lite mer underhåll till skillnad från vanligt plastdäck som endast behöver rubbas upp ibland.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snappy Teak Care i kombination med deras Sealer bevarar teaken ljus och fin.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Teakdäck på min Ryd 568 GTI. Den är dock nästan ny (2007) så jag har ännu inte behövt behandla den ännu. Dessutom har jag ej bestämt mig för om jag vill ha den askgrå (och slippa jobbet med att behandla den ett antal gånger med dyra medel) eller om jag ska satsa på att försöka behålla den fina bruna teakfärgen.Vi får se hur den ser ut när det är dags att ta av pressenningen efter vintervilan.

När det gäller utseendet tycker jag däremot att ett teakdäck förhöjer utseendet på en styrpulpetbåt i plast rätt så rejält. Visserligen blir det några kilo till i båten (negativt för dem som jagar tiondelar av knop i hastighet) medan vissa menar att båten i sig blir styvare i skrovet. Själv är jag bara nöjd av att ha ett vackert utseende samt en skön durk att gå på \Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har själv äkta teak i min ryds 568 gti -10

Själv så har jag börjat att olja det blir både vackrare och faktiskt svalare är ooljat!

Höjer känslan på båten.

Om det skulle läcka in regnvatten så är det ju bara att släppa ut det!

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...