Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Sardaukar

Vilket märke håller bäst kvalitet?

Rekommendera Poster

Då menar jag utombordare. Vill gärna höra vad ni har för åsikter om olika märken då jag själv har en favorit och ett jag tycker mindre om. Ska inte säga vilka det är eftersom jag ska köpa ny begagnat motor till min båt och vill inte påverka era åsikter. Det lär förmodligen bli en 80-talare så inget snack om Penta ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mange

jag tycker yamma o sedan mercury e bäst o sämst force o äldre evinrude

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst amadeus

jag har köpt en mercury och den e bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MATS

MARKNADENS BÄSTA MÄRKE ÄR NOG SUZUKI VAD DET GÄLLER MOTORER 50HK OCH UPPÅT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst be

Nytt: Skulle inte vara orolig att köpa i princip vilket känt märke som helst eftersom det knappast kan sägas att det görs dåliga motorer idag. En modern 4-takt eller 2-takt med direkinsprutning är i alla fall bränslesnålare än de flesta förgasarmotorer, men man vet ju inte hur de går om säg 10-20 år förstås. Men en ny traditionell 2-takt med förgasare kan ju vara ett alternativ också (inte så dyra, bra vikt/effekt förhållande) bara man är medveten om deras nackdelar (lite högre bränsleförbr, lite högre ljud, lite mer bensin/rök lukt m m). Begagnat: Ålder och skick samt bra tillgång till reservdelar är viktiga fakorer vid val av fabrikat. Det var väl först i slutet på 1980 talet som CDI boxar började komma på många utombordare så att tändningen blev elektroniskt styrd (utan brytarspetsar). De flesta äldre 2-taktare har förgasare (med de för- och nackdelar det för med sig). 4-takt kom mer på bred front i slutet av 1990 talet och runt år 2000, Honda var först ut på bredare front med 4-taktare och var tidigt ute. Jag skulle nog hålla mig till de mer kända märkena som Yamaha, Mercury, Johnson, Suzuki och Honda när det gäller begagnat. Lättare med reservdelar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hans

Skulle köpa det märke som har billigast reservdelar. Någon som har jämfört?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft en Yamaha sen -88, kört väldigt mycket med den och enbart bytt stift och olja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag vet inte så mycket om andra motorer en Johnson och är Mycket nöjd med dom så jag fortsätter nog med Johnson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mange

Force är gamla chrysler motorer från början..sedan tog mercury över och det blev deras lågprismärke.. med mycket delar kvar från chrysler och en del nya från mercury.. och det är inte bra motorer det jämfört med mercury

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...