Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
jonnywid

Möre 30

Rekommendera Poster

Hej där ute på etern!!\Wink\

Har köpt mig en Möre 30 är det nogån som har erfarenhet av en sådan båt?

Verkar vara en stabli seglare..

Finns det några ritningar att hitta på nättet?

Mvh jonny

Senast ändrad av jonnywid | 11 februari 2008 | 15:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or

Då får man grattulera, såg att det finns en del skrivet om den på sailguide och att den påminner om ÅH 30. Citat: Enligt uppgift skall ÅH 30 i sin tur i princip vara en kopia av Möre 30 och enligt samma källa skall det ha varit en tvist mellan tillverkarna av Möre och ÅH 30 på 1970-talet angående plagiering.

Fina bilder på Möre 30 http://www.sailguide.com/Bilder/More_30bild.htm

/M \Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

du har valt en underbar båt.  den är mer uppgraderad än ballad och åh joker.  möre har ju alu relingslist, mordenare roder,järnköl med aningens bulb 1350kg, kölen är monterad mot skrovet mot en jättelik  metall fläns. även kölen har en jättelik fläns som är snyggt  fluss med skovet.  om du lyfter på durkarna så ser du hur  kölbultarna  är långt ut på varje sida.  denna konstruktion bidrar till att krfterna  fördelas  mkt  bra  över skrovet. båten tål grundstötar.  har själv gått på rejält. sist med full patte på min yanmar 2gm 20  ca 18hk 6.9knop

dessa båtar är rejält tjocka i laminatet  tog loss en genomföring i förpiken 37mm  hehe.  runt  kölstråket är det rejält tjockt.  och det blir rikitigt rejält iomed den ingjutna metall plattan. 

seglar kanon.  hyffsat  snabb och rolig att segla . den är stabil behöver  inte revas i första taget.  rejält styv.

nackdelarena  är väl  takhöjden.

håller på att  totalrenovera min då det är några klåpare som byggt min  iaf inredningen.

har du msn?  hade vart kul att tjöta via  msn med en som har möre 30.  har mkt bygg bilder och ideer  samt  köpt  en tjockt  häfte som tar upp  smarta  ideera och lösningar på dessa båtar .

min möre skall byggas och utrustas  för  boende och  långfärdsegling. 

jobbar själv på Najad  som inrednings snickare.

min msn :suprarules_@hotmail.som

mvh Johannes

lycka till med en perfekt båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej kul med svar.

Jag har msn konto: jonny_wid@msn.com

Kul med ider och förslag.

Håller på att konstruera en solcell hållare, vet inte om jag skall lägga på ruff tacket eller sätta den på pulölpitten bak.

Väntar på att få sätta i båten och känna stabiliteten jag gämför med vegan jag hadde förförra året. Det är väll inte gämförbart antar jag.

Bilder med lösningar från andra bårat är kanon..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja lovar dej att du kommer bli nöjd med ditt båt val.  det brukar vara  väldigt mkt båt för pengarna.  se bara vad man får betala för en ballad.

jag addar dej. 

hmm angående solcell  den biten har jag oxå  funderat på mkt. på vissa najad båtar så placeras  dom på ruff garaget. men där blir nog inte effekten max. tror det kan finnas  lite tips  angående det i mitt häfte  skall kolla upp detta.

men som sagt jag vi kan ju ta det via msn.

tror  det är rejäl skillnad mot en vega faktiskt .  jag vet inte hur din möre är byggt inuti  men om man bygger mer mot bordläggningen så blir det riktigt stort  inuti. bredden finns ju där  så varför inte utnyttja. jag har byggt u soffa  i min. och byggt  pentryt  som en vinkel.  och flyttat  det in mot bordläggningen. jag har massor av bilder.

post-26564-1394235340,1365_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej såg ditt mail via mg.

jag fatta  inte riktigt. skall jag adda  det där långa msn nr ?

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej.

var skall jag göra med  adressen? skall jag lägga den i adress fältet på webb läsaren eller skall jag göra det i msn.  ?

när jag klickar på den öppnas  windows orginal mail.  när jag lägger in den som adress på webbläsaren så hamnar jag i sök fält  då den inte kan hittas.  

sorry för min tröghet.\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du (Ballad-kopian) som jobbar som inredningsnickare, ursäkta ett litet sidospår,  jag har en Scampi i väldigt fint original inredningsskick men som ändå behöver en del bättring och extra ytskydd här och var, som tex. i pentryt på bilden. Ursprungligen är det halvmatt 2-komp lack, känns naturligt att använda samma eller vad tycks ?  Hur mycket behöver man slipa undrar jag också...

Väldigt snyggt kök förresten du gör i din Möre !

(PS det som ser ut som en massa prickar är iskristaller, frost alltså !)

Senast ändrad av Strega | 11 februari 2008 | 22:37

post-24264-1394235340,594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

strega.  jag hade tagit som du är inne på, alltså samma om orginal 2 komp halvmatt.

på båtvarven på orust  används glans 25 ofta. det är hyffsat matt. har för mej att hur högre tal det är hur glansigare blir det.

2komp lack kanske du kan försöka få tag på av nåt litet  företag som använder sej av sådan lack. båtvarv inrednings snickeri möbel m.m  becker är ett populärt märke på 2 komp.

angående slipningen så räcker det med 240 papper  och är det på delar som sitter fast  alltså  bättring i en båt. så hade jag försökt få tag på sk svamp som är som ett sandpapper. och då kan man behöva  gå ner lite i korn storlek då svampens  korn snabbt  mattas av. men den är  smidig  och lätt använd  när det är lite trångt  och kanske runt m.m  inne i skåp m.m.  men det är väl en smak sak,  vet att vi använde dom uteslutande på mitt förra jobb. jag jobbade som möbelsninckare då och  när vi gjorde luckorna  till rassy bla så använde vi dom,vi slipa profilen inne i luckan.

det räcker med en lätt avmattning.  är det repor  som gått igenom eller bucklor  så  slipa igenom  försiktigt  i värsta fall. och fyll upp men några lager innan man lackar om allt. se upp för färg nyanser. vissa  företag kan ha en skvätt bets  i lacken ex rassy. det räcker oftast med  ytterst lite i sånafall.   du kan lägga  3lager  efter varandra om du väntar max 1 timme mellan lagrena inga problem. men väntar du alldels  för länge  så  krävs  lite mattning innan nästa lager. vi gör så att vi lägger 3-4 lager till början med ca en timmes  tork tid mellan lagrena  sen lät det torka ordentligt  över natten elle liknande  sen matta  ner med 240 papper och sedan ett slut lager. som oxå kan späs  lite lite extra med så det flyter ut lätt. detta  gällde  när vi sprut lacka. när man penslar för hand så kanske man kan få behöva olika spädningar m.m  även om man har en vanlig spruta med std fint munstycke så måste det späs  så lacken kommer igenom.

jag jobbade väldigt mkt med 2 komponet lack på mitt förra jobb då  jag lackera väldas mkt under den tiden. 

det som ser ut att vara  frost på min bild är  plast damm\Wink\   håller på att slipa o  förstärka  och måla topcoat överallt.mkt plastning och slipning.kliar gött på natten.

tack för komentaren det ser lite sisådär ut nu men  det var mest för att visa att man kan får ordentligt med plats i en möre 30  ballad , joker , åh, om man utnyttjar bredden, skall ta lite  kort på det snart. allstå  att man bygger mer mot skrovet.

Jonny

angående häftet  så är det från ballad klubben. jag var medlem i deras  forum och hitta ett tjockt häfte  som många ballad  ägare har satt ihop med alla deras erfarenheter och ideer om förbättringar m.m lösningar , i dom flesta fall går det att använda  det mesta då ballad är snarlik en möre. . jag hade ifs  önskat mer grundgående   ideer  . häftet är mer gjort för dom som vill förbättra sin båt i dess urspungliga skick. jag var ,mer ute efter  folk som kanske hade  rivit ut hela  inredningen och byggt  o hade lösningar. men sånt finns det inte. utan mer för dom som vill göra små förbättringar. inte total renoveringar .  ex man har en hyffsat fint ex av en ballad och vill förbättra den. med lösningar som folk har  provat och funkar  m.m

häftet  fick jag tag på via forumet eller klubben kanske. där jag ringde upp nån snubbe och sen satte in n pengar nåt konto nr, sen efter nån vecka så damp häftet ner.  mkt intressant läsning.   tror det var nån hundra lapp jag gav.

var bor du?  kanske bor vi jätte nära varann och så kan  du låna det m.m

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har faktiskt sån lack om du är intersserad. samma som Najad och HR använder..

men ett måste är bra vetilation eller utsug samt andningsmask. man pallar inte utan. sen torkar den väldigt fort  . på ca 20-30 min så kan man lägga på nästa lager. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina jättefina tips ! Jag hade tänkt prova Epifanes matt 2-komp som Hjertmans säljer, vet inte vad det är för glansvärde på den, och hur bra den kan vara jämfört med dina grejor ? Jag återkommer gärna senare i frågan, när det blir tid för mig till slipp i lackjobb, har en del andra projekt som måste klaras också... jag har en gasmask från Biltema som jag använder vid plastning, sommarhalvåret är nog också bäst i en båt så man kan vädra ordentligt (om man inte har båten i någon hall förstås).  

post-24264-1394235340,7215_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej johannes.

Jag bor i Degerfors..

Verkar som du är en riktig inrednins professor.

/Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej jag har mkt att lära. men det lilla jag kan delar jag gärna med mej av.  jag jobbar ju med detta dagligen och på fritiden, så en del erfarenheter har man ändå fått av hållt på med det i snart 10år. 

jag är med i många forum har många  intressen som jag tar på stort allvar och stört dyker i. men just det jag jobbar med är väl det jag sysslat med ihållande sen jag började arbeta.

därför är det verkligen kul att komma i kontakt med andra och söka info  och ge . 

extra  kul oxå när man har likadana båtar.  tyvärr så har jag inte seglat min  möre speciellt mkt. den längsta  trippen var från malmö där jag köpte den, till göteborg. då fick det seglas då  motorn inte fungerade. den fick jag på en pall brevid när jag köpte den.  men jag montera i den och lyckade få igång den efter en dags mekande men den dog ganska snart. så jag sket i den och segla utan. segt i hamnar m.m.  men jag hade min syster och en kompis  till hjälp. men problemet med motorn var att jag missat den sista luftningen innan spridaren på motorn. det där med dieslar är rätt nytt för mej. håller mest på med bensinare.

så när jag väl fick igång den på en ö i gbg  så visade sej att propellen som han skicka med  var helt fel. båten gick knappt framåt med fullt på maskin. så det vara bara att dra upp lakanet igen.

men under denna segling och en del mer efter det så har jag upptäckt vad bra den seglar och den är styv, tål mkt sjö och driver på liksom. den är enkel  och robust. känns  riktigt gedigen att segla. men ändå snabb. jag tycke ifs att den var lite  lov girig så jag har flyttat fram förstaget aningens.   svetsa ett nytt  fäste som går igenom däcket och bultat i ett längsgående skott längs fram i nosen på båten.

föresten hur ser din mast fot ut?  och hur ser din mast stötta ut ?  vant infästningar?

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvär så vet jag inte så mycket om båten.

Köpte den nu i Januari i Norrköping 15 mil enkel resa.

Skall sjösätta i början på April, då får jag se hur masten och dess detaljer ser ut.

Förra ägaren har lovat hjälpa mig med mastning och så.

Ska ta den längs Göta kanal som öppnar den 2 maj så jungfru förden blir från Norköping- Sjötorp.

Skall väll dit i Mars och pyssla lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstod inte vad du menade med att du addar mig.

men jag kom ju ifrån landkrabbe stadiet tydligen.\Tongue

En får tacka

Jonny w

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tänkte på din msn adress. jag har skrivit in den men jag vet inte om det funkar. har du fått nån förfrågan på din msn?

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte sett något på mailen från dig..

Adressen till mig är jonny_wid@msn.com

Prova den.

/Jonny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejs, Har också köpt en Möre 30 byggd 82/83 men inte sjösatt än bli om någon eller ett par veckor håller på att vårrusta för fullt. Jag fick med produktblad i färg och planritning på A4 kan scanna in dem om någon har intresse, finns lite mått på rigg etc.

Mvh. Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei fra NORGE. jeg har kjøpt meg en Møre 30 fra 1978. Kan noen maile meg produktblad. eller annen info om båten. Har ikke kommet over så mye informasjon selv. takk

aloha_hemp@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei har noen mal/tegninger på sittebrunnskapell til møre 30?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...