Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
berkan

Etanol E85

Rekommendera Poster

\Cool\

Hej

Är det någon som kör eller har provat med E85 i tanken på en Mercruiser bigblock och med vilken blandning?

Funkar det eller kan man bygga om med regulator och sånt som man gör med bilmotorer?

Finns det någon som ägnar sig proffesionellt åt detta?

Positiva eller negativa åsikter mottages gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kommer E85 till sjömackarna? Känns tungt att släpa spriten till båten, i allafall i dessa mängder. Vodkaflaskor går bra men alla dessa fat med E85!? Förbrukningen i en bigblock borde väl ligga på över 100 liter/tim.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skulle vara försiktig med att köra på E85 med vanlig bensinmotor, kan nog skada ganska ordentligt.

Om det  vore enkelt skulle nog alla biltillverkare säga att deras bilar går med etanol.

Har hört att det skadar packningar-motor och att det är explosion/brandrisk.

Du bör nog fortsätta att köra med bensin.

Hälsningar

Lennart

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta bensinbilar med elektronisk insprutning går bra på 25-70%ig blandning av bensin och E85.
 
Man kan testa med 15 % och öka tills man får en sämre gång eller svårstartad motor. Vår gamla Mazda får ingen märkbar effektförlust och startar snällt med 50 % inblandning. Förbrukningen ökar c:a 5-10 % så vid den inblandningen blir det lite billigare per mil.
 
Att det skulle påverka packningar har jag inte märkt. Har testat i 2 st Mazda 626 -92 0ch 01 årsmodell och en Honda Concerto -95 års. Ingen har protesterat. 
 
Med mottrycksregulator kan man på insprutningsmotorer öka trycket så mer bränsle sprutas in och därmed öka inblandningen eller köra enbart E85.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat lite på E85.

För miljön skulle det vara bättre.

Sedan säger dom som skall vara kunniga att det blir litelite billigare.

En sak som jag kom att tänka på är att det kommer att stå som en virvel i tanken

och att man kommer att få tanka mkt oftare.

Började då diskutera som Tronnberg.

Redan som det är nu när man tankar med bensin så önskar jag att bempatanken vore dubbelt så stor så man skulle slippa tanka så ofta.

 

mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att köra på E85 även på cheva/mercruiser motorer.

Pröva att öka inblandningen stegvis.

Det optimala är om du har insprutning då detta lämpar sig bättre för E85 drift/konvertering.

Vi har redan idag en inblandning av etanol i bensinen så detta är inget hokuspokus.

Jag har kört min Volvo V40 lågtryckare på cirka 30% inblandning av E85 sista 2 åren,inga som helst problem bilen går kanon med likartad förbrukning som med bara BF95.

 

mvh Mats

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den också att motorn drar mer soppa på E85 än bensin. Nämligen 15% mer vilket gör 1,15x8=vilket gjör det faktiska priset 9,2kr.
8 kr=E85 pris Tänk på det i dina beräkningar och det viktagaste är att du går på plus inte miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör min volvo 850 med ca 30% inblandning av E 85 utan problem. Tvärtom blir det renare avgaser, ca 1,50 billigare per mil, trots större förbrukning, samt att bilen blir snabbare i accelerationen. Men, staten får mindre skattepengar, vilket är tråkigt!? Dessutom står det i reg.beviset att bilen skall köras på ren bensin. Då är frågan, vilket syfte man har. Personligen är min egen ekonomi viktigast, Därefter kommer miljöfrågan och sist och minst bryr jag mig om statens skatteintäkter i detta sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör byta packningar och lite annat om man ska köra med etanol, i övrigt funkar det att hälla E85 i princip i vilken bensinare som.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4-takts Verado (utbordare) vet någon om det fungerar med E85?

Skarv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkaren vet förhoppningsvis.

Skulle inte chansa med den motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med att det går, dock som tidigare talare nämnde.

 

Det är sämre smörjning med etanol körning vilket kan

skada packningar samt spridare för dom som har det.

 

Vet att vissa leverantörer av etanol bilar rekommenderar tankning med bensin var 6:e

gång. så det säger väl en del.

 

\Cool\

 

//Iggy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallojs! Jag kör min EU-moppe på 60% E85 sedan jag bytt till ett lite större munstycke i förgasaren. En bekant på ett annat förum (för mopedägare) kör på 100% E85 sedan 1½ år tillbaka, men han har ett ännu större munstycke. Vinsten för mig blir både ekonomisk och bättre vrid i motorn. (och så luktar det bara lite ättika när man susar förbi).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är inte direkt expert i ämnet men frågeställarna med Big Block och Verado bör se upp med inblandning av etanol, om nu inte dessa motorer styrs via Lambdasond. För Veradon så kanske inte ens detta räcker eftersom vissa modeller går med stort bränsleöverskott vid höga varv för att hjälpa till med kylningen.

 

Som bekant så måste man öka bränslemängden när man blandar in etanol i bensinen. Moderna bilmotorer är relativt okänsliga för inblandning av mindre mängd etanol. Anledningen är att bränslemängen styrs av Lambdasonden som mäter syrehalten i avgaserna. Insprutingen ger mer bränsle om det finns syreöverskott i avgaserna och styr mot fullständg förbränning utan syreöverskott. På så sätt anpassar sig insprutningen automatiskt till ett lägre energinnehåll.

 

Det räcker alltså inte med att bara ha en elektroniskt styrd insprutning. Insprutningen måste vara styrd med Lambdasond för att det skall funka. I annat fall riskerar motorn att gå mager, vilket kan leda till överhettningsskador på t.ex. kolvarna.

 

Det borde i.o.f.s gå att anpassa en insprutning utan Lambdasond att ge mer bränsle, men en sådan anpassning kan bara göras till ett bestämt blandningsförhållande sprit/bensin och efter detta bör motorn bara köras på denna blandning. Detsamma gäller för förgasarmotorer där munstyckena borras upp. En insprutning med Lambdasond kan däremot köras med varierande inblandningsförhållande eftersom den har förmågan att anpassa sig.

 

Det finns säkert massor att läsa på nätet om detta för denn som är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissa varför alkisarna vinner i dragracing?  Vilka motorer används då?  Oldschool BB utan massa el och tramms. Det enda som hindrar är att packningar och slangar gärna ger upp och att förgasarnålar pajjar samt behöver en högre bränsleblandning.
 
Fördelen med etanol är att man får en högre fyllnadsgrad av cylindern och kan därav smälla kraftigare. Dvs mer vrid och kusar. Själv skulle jag gärna ha E85 på sjömackarna \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag har läs att vi dra 15% mer ethanol en bensin och kalkul var:

 

8x 1,15= 9kr.

 

Min bil dra o,82 bensil och 1,25 med ethanol det blir då 65 % mer.

8,5 x 1,65= 14,025.

 

Det är realitet ( V50)

 

så för miljö det blir bra men inte på motoren och planboken.

 

Du ska tanka 65% mer det betyder att om du byta inte tanken resa oftare till maken och var du ska också dra bensin tur och retur att det är trokig att tanka.

 

men men......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inlägget skrivet av guestsson är mycket bra men jag förtydligar lite. När man kör en motor för magert som man gör om man själv eller motorstyrningen inte gör några åtgärder för att feta upp blandningen så sticker förbrännings och avgastemperaturerna i himlen, speciellt på höglast. Att detta inte leder till brända kolvar och ventiler i en bilmotor beror på att att en bilmotor sällan går på höglast och sällan i längre perioder. En normastor bil utnyttjar sällan mer än 30 hästar under normal körning. En båtmotor däremot går långa perioder med stort effektuttag. Att köra en båtmotor med stor andel etanol utan att kompensera bränsleblandningen kommer snabbt att leda till stora haverier.

 

Om man däremot kör med rätt blandningsförhållande ska det inte innebära några problem förutsatt att bränslesystemet tål etanol. Med tanke på utvecklingen på bilsidan dröjer det nog inte länge förrän man kan köpa en båtmotor som går att köra på E85.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du fel.

Man får inte ut mer effekt om man bara rakt av byter från bensin till etanol/metanol, det är en myt.

Hur kan motorn suga i sig mer blandning bara för att du byter bränsle? Det är en fysikalisk omöjlighet.

Det man därimot kan göra är att höja kompressionen så att man KAN ta ut mer effekt med etanol/metanol för att dessa har ett högre oktantal (=högre knacknings/spikningsmotstånd), alt i en turbomotor höja laddtrycket.

 

Etanol/metanol har ju lägre energiinnehåll än bensin men kräver ett annat blandningsförhållande. Bensin ska ha ett förhållande på 14,7:1, i vikt räknat, mellan bränsle och luft medan etanol/metanol ligger runt 9-10:1. Genom detta kan man bibehålla effektuttaget men inte förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog kolla vilken olja man har i 4-taktaren, för nya E85-bilar ska servas med tätare intervaller än bensinmotorer. Enligt besked jag fått så är det inte samma olja i en bensinmotor som en E85-motor, därav dom tätare serviceintervallen. (E85-bränslet tenderar tydligen på att tränga in i oljan på ett annat sätt än vanlig 95-oktan). Beskedet erhållet från en Volvo-återförsäljare nu i februari. OBS! Nu pratar jag bilmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genomgående för alla moderna 4-takts motorer med direktinsprutning är att man självfallet kan köra dem på E85.

Först E85 består beroende på årstiden av upp till 85% etanol blandad med 15% BENSIN. Vintertid förändras denna siffra in absurdum och kan vara precis tvärt om, alltså 85% bensin o 15 etanol.

Anledningen till att biltillverkare ej går ut med att deras motorer kan köras på E85 har med Statens krav om speciella godkännanden bla, samt garantier osv.

Enda undantaget där det inte funkar fullt ut är förgasarmotoer där ett par o-ringar av gummi inte klarar E85 utan i så fall får bytas ut. I övrigt motverkar ju  E85 kondensbildning i tanken och gör samtdigt ren spridare mm. GAmmaldags k-sprit torde nu förhoppningsivs vara ett minne blott då denna absolut bäst ersätts av den billigare E85.

Nackdelen med E85 är att man alltid får räkna med en förhöjd förbrukning på mellan 10 och 30%. Vilket kan göra det olönsamt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Kalla fakta på Söndag i tv4kl 19,20

Sverige är Europas största importör av etanol och diskussioner har förts om hur miljövänligt drivmedel det egentligen är. Kan vara intressant ur den synvinkeln att vi som vanligt handlar långt innan vi egentligen tänker efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E85 körs på sommar perioden,E75 vintertid dvs 25 procents (pga kallstarts problematiken)inblandning av bensin är det då och inget annat. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har marin konverterat SAAB's Etanol turbo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...