Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Nitro

Blir du också \"rånad\" när du betalar båtplatshyran?

Rekommendera Poster

Vän av ordning säger väl att det är frivilligt att betala. Men det stämmer inte här på västkusten. Här har vi, någon säger 10 000 och en annan 45 000 båtar i kö. Detta gör att marina/bryggägare höjt samt båtplatsavgifterna till astronomiska siffror. (Jag vet att allt är relativt, det jag skriver om gäller mig).

Jag har haft båten och har fortfarande båten i en naturskön marina belägen på Tjörnsidan i infarten till Stigfjorden. Marinan är har något över 250 båtplatser. Teoretiskt finns restaurang, toaletter, dusch, bastu, badtunna, badstrand för barn, övernattningsmöjlighet på land samt parkeringsplats. Det pågår också en kraftig utbyggnad av övernattningsmöjligheter , konferens-/festutrymmen samt tvättmaskin och torktumlare. Och vad gnäller jag då för, allt låter väl fint?

Restaurang: är många helger  abonnerad, stängd för oss båtplatsägare. Vi är hänvisade att åka ex till Käringön för att äta, bra eller?

Toaletter: ja det finns två eller tre som även används av festfolket så de är så lortiga att de inte går att använda.

Duch: ja, det finns 3 duchar varav en på handicaptoaletten.

Bastu: jättefin, kostnad drygt 100kronor/pers, ofta abonnerad

Badtunna, ja med en massa krossat glas i omgivningen

Övernattningsmöjlighet på land: men jag har ju båt, eller?

Badstrand för barn samt soldäck: ja, men inte underhållen, ser på sommaren mer ut som en igenvuxen vik.

Konferens/festutrymmen: Jag har ju båtplats, varför båten och omgivningen är/skall vara min/vår festplats.

Tvättmaskin och torktumlare: ja, men de har hittills använts för restaurangen och hotellet.

Så min fråga är: vad är det jag/vi egentligen får för erlagda 241kronor/dm båtbredd? Detta betyder att vi betalar 7230 kronor för en 3 meters plats. Då har vi inte säkerställt vatten på bryggan. För den stängs av ifall vattnet inte räcker till restaurang och hotellverksamheten. Någon har till och med blivit rekommenderat att bunkra vatten i någon kommunal marina. Vi kan också betala 500 kronor för säsongsel (till batteriladdare osv) men denna stängs av ifall strömmen inte räcker i restaurangen.

Nå, hur många kan slå 7230kronor/3 meter brygga inklucive obefintligt vatten, veckoslutsfester som håller dig vaken samt en femhundring för el som är temporär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan i varje fall inte slå det priset. Har två båtplatser på 2,5 och 2m och betala 3100 för bägge.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var mycket pengar det. Antar att det är en privatägd affärsdrivande marina? Har själv båt på föreningsdriven båtplats på syd-ost-kusten. Betalar 1 100 kr inkl medlemsavgift för 3 meter bryggplats med 6 meter långa Y-bommar. Arbetsplikt 4 timmar per säsong eller 250 kr till i avgift. Ström och vatten finns vid en servicebrygga men inte vid båtplatsen. Förra året hade alla medlemmar som ville ha båtplats det, dock kanske inte alltid den de ville ha. Finns ett flertal liknande anläggningar här och det är mest till större platser det är köer. 2,5 meters bredd eller mindre är oftast inga problem.

Motsvarande hos kommunala marinan går på ca 2 000 kronor men då har man oxå ström och vatten. Brygga/boj-platser med 2,5 meter bredd har kommunen som man kan få med en gång. Större och bomplatser var det runt 100 i kö på förra året. Tyvärr finns planer på att privatisera kommunens anläggning och det finns väl då risk att priserna stiger. Hoppas inte  utvecklingen hos dej smittar av sej hit ner..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger i en liten klubb, drivs av medlemmarna. Kostand 650:-/år inkl upptagning/sjösättning el och vatten oavsett båtstorlek. Ganska svårslaget åt andra hållet. i allafall i Stockholmsområdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt problemet dras inte jag med iaf, o tur är väl det, för isf skulle jag inte ha råd att ha båt.

Vi har båten en bit utanför stan, ca 2mil att åka landvägen.
Är en liten vik in i mälaren. Finns lite bryggor etc, men det är det enda också. Bara en ren förankringsplats.
Vi betalar ca 700:- /år för den platsen. O då ingår uppställningsplats på omgivande fält under vintern. O då är det ändå kommunen somäger det stället.
Finns gott om kringliggande öar och områden när man ska ut. O in till stan o de stora hamnarna tar det ca 25min att åka. O där ligger kostnaden på det fyrdubbla om vi skulle ha båten där istället. 

Så jag klagar inte =)

/Tobbe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som Björholmensmarina...

Det stämmer iaf på beskrivningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

200:- per år, men får hålla med egen brygga.

Har cirka 3 meter strandkant att röra mig med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två hamnplatser till vår 33-fotare (3,15 bred)

1. I mälaren i vår klubb. ca 1500kr och då går man en eller två vaktnätter. El, vatten, dusch, bastu, badbrygga, grillar, veranda utanför huset med kök, festsal och tv-rum. Pållare.

2. I skärgården 7000:- för en boj och 3,5 meter betong-flytbrygga utan vatten och el. Tvärs över viken finns bastu och duschar som kostar ca 20kr/gång. Tvättstuga 50kr/gång. Vatten vid sjömacken men el går tyvärr inte att få vilket är synd på höstarna när solen står för lågt för att ladda mha solcellerna mer än ett kort tag. Men underbara segelvatten utanför!

Senast ändrad av ciaraud | 08 februari 2008 | 17:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1500kr för en 3m brygga med bommar i Trosa hamn  och 900kr för brygga med boj och laddström  i Tullinge .. 

OBS Båten tar jag hem på trailer och ställer hemma !

post-11345-1394235338,8068_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ni storstadsbor har ju så mycket annat roligt att göra så då är det väl förstårligt att vi på landet som saknar storstadens utbud bara lägger någon hundring om året på båtplatsen.

Nöjd med att lägga någon hundring om året med bra läge i dricksvatten sjö med bara 5 minuter bilväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8000   betalar jag   gemensamma toaletter med alla gästbåtar som ALDRIG är städade duschar likaså  elen skall sättas mätare på och betalas / Kw   vattnet kommer att bli myntautomater på. bryggan är ett promenadstråk och får ej plaseras stolar på. lämnar man hamnen så tar det 1 sek så e platsen upptagen   med följd att tamparna  alltig hänger i vatten när man kommer tillbaka,,    och den är aldrig tom då utan man får jaga hamnkapten och få han att flytta på gästbåten ..   Grillning förbjuden ja typ allt som har med humor undanbedes då det kan störa vissa tråkmånsar.

Så har jag de   men jag trivs ganska bra  ändå  fast DYRT e de 

//  Skotten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Seglar-mot-or

Vi kör, storleken har ingen betydelse. 500:- inkl. allt och då ingår drinkar som serveras mellan 15 april och till sista september om det inte är för kallt för personalen \Smile\

Eller drömde jag? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där!

Ja du 7230 kr slår jag då inte, fast iofs så har vi ju inte några toaletter/tvättmaskiner osv, hur sunkiga de än är...

Vi betalar (betalade) 4350 kr ifjol och då ingår inte så mycket mer än en bryggplats, dvs ingen el inget vatten. Detta är alltså v-kusten och tilläggas kan ju att dom höjde från 2800 i förrfjol till 4350 ifjol, så skall man döma av den utvecklingen så lär man väl inte vilja veta vad det blir i år....\Sealed\

Tycker det är hårigt dyrt och helt sjukt som Du säger... En båtgranne hade frågat ägaren varför han höjt så mycket och som svar fick han följande: Tja, passar det inte så går det bra att leta plats nån annanstans... (Talande exempel på den mentalitet som tycks råda här på v-kusten och som Du, Nitro, också tycks vara drabbad av...)

//SR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låg tidigare i Amundön /Kindes men fick ett erbjudande av de nya ägarna på 90 000 i en inträdesavgift och sedan 12 000 per år i sommarhyra..

Ligger nu i Wallhamn, som har mer beskedliga priser och seriöst upplägg.

Kollade dessutom med Nya Varvet som annonserade ut platser...  200 000 i Deposition och 25 000 per sommar.   Visserligen stora platser men ändå....

// J-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Här i Roslagen Enviken/Norrtälje betalar jag 1300 kr/år för allt.Det betyder sommarplats med

y.bommar 3,6m och vinterplats. Finns gratis sjösättningsramp mastkran klubbhus laddning.

Man måste göra en vaktnatt och ett arbetspass (4 tim) per år.

Ok det är en båtklubb men kan ju vara kul att jämföra iallafall.

Det går att ligga årsvis som gäst men avgiften dubblas då..

Håll ut

Leffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag undrar vad det skulle kosta att parkera sin bil i tex. Stockholm ett halvår alt. ett år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är omöjligt att jämföra då det beror på vad man får för pengarna.

T.ex. Om platsen är mycket bra skyddad från vågor från andra båtar och hård vind.

Om det finns bevakning, gottt om parkeringsplatser för bil med kort avstånd osv

sedan så är det helt olika om platsen man har är till för förvaring av båt eller om bryggplatsen är en tomt för sin flytande sommarstuga.

I senare fallet kan utsikt, trevliga grannar, status att vara just där mm vägas in.

Är det en plats för sin flytande sommarstuga kan man väll gladeligen ge 10-20.000 eftersom man även slipper taxeringsvärde.

Vi som har husvagn eller villavagnar på campingplats betalar 12-15.000 kr per sässong för att få vara på platsen.

Allts beror det mycket på vad det gäller.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

8000 kr om året,för en 5,5m bred plats,på en marina som är perfekt,vi har den på en sk sommarstugeplats,flytbrygga med bryggor på ybommarna,så att man inte behöver gå på fördäck...

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, som jag befarade verkar inte finnas någon som betalar mer för förmånen att ha en bryggplats. Våra 241 kronor/decimeter båtbredd är ju omräknat till Perras 5,5 meter 13 255 surt förvärvade kronor. De marinor i Göteborg södra skärgård som har både höga insatser och hyror. Är idag och kommer med största sannorlikhet att förbli en parantes i båtvärden. De är idag inte ens nära fullbeläggning. Detta trots en skriande brist på båtplatser.

Att husvagnsägare betalar det de betalar för att ställa upp sina vagnar är inte jämförbart med båt. Päron och äpplen gör inte jämförelser trovädriga. Varför jag lämnar dessa och eventuella liknande inlägg utan kommentarer. Samtidigt vädjar till övriga medlemmar att ifall någon vill dryfta spörsmålet, hålla sig till sakfrågan.  mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro,

Inte ens med avgiften för temporär plats (dygnsavgift) då vi förra sommaren betalade 195kr/dm lyckas vi komma upp i dina nivåer...

Ordinarie avgift är är ca 110kr/dm vilket ju är det som din kostnad skall jämföras med.

Spontant tror jag att marknadens smärtgräns ligger närmare 100kr än 200kr per dm.

De dyrare hamnarna kommer ju enbart att fylla funktionen som temporär plats någon säsong eller två tills man hittat en hamn med mer rimlig kostnadsnivå. Men de dyrare hamnarna fungerar säkert bra så länge nyförsäljningen ligger på dagens nivåer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betalar 1125kr/år för min plats. 3,5m bred med bojförtöjning. finns det mesta där vatten, el dusch, toa, kiosk, sophämtning, mm. Fast jag jag skulle jättegärna vilja byta plats mot en med bättre läge och y-bom dom kostar 2250kr/år. men det är ju självklart kö på dom. ändå står ca:50 platser tomma varje sommar, men hamnfogden kan ingen göra så länge dom betalar hyran. Andrahandsuthyrning är förbjuden på egenhand men tillåten om det går genom hamnfogden. Fast ändå verkar inte mång vilja vara villiga att hyra ut sina platser i andrahand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

62.85 decin (2200:- ) och 8 meters bommar.

Dusch - Toa - 2 parkeringskort - Fri El en vakt under sommarmånaderna.

Senast ändrad av orven | 13 februari 2008 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1400:- till Karlskrona Kommun för båtplats exkl akterboj någorlunda centralt i staden. Inga som helst bekvämligheter. Dock har jag gångavstånd till båten och kräver inget extra heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2400kr/år (2,5m bred med Y-bom) inkl EL/sjösättning, upptagning, vinterplats med EL, 2 vaktpass per år, Toa, klubbhus,mastkran, frigästbrygga,20 min från stan ( Sthlm)

Affe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger på runt 1200:- för vad kan det vara, 6x2,5 m eller nått med y-bom. Ligger väl skyddad mot en pir och med vågbrytare. Vattenkran 4-5m från båten och el kan man nog dra fram vid behov (kanske kostar nån krona). I princip fri tillgång till ramp och ligger centralt. Jag är då nöjd. Tror mig ha skymtat någon väktare då o då!

Dock så snackar vi om Mariestad här...

Senast ändrad av BMoon | 14 februari 2008 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag törs inte tänka på vad jag betalar eftersom jag ligger vid min privata brygga (delar sommarhus med mina syskon) och har stora kostnader för brygga, tomt, hus som jag inte nyttjar värst mycket med renoveringar hela tiden och en massa skatt.

Så nog betalar jag minst 10 gånger det beloppet för min bryggplats!

Och på vintern sponsrar jag skärgårdsbefolkningen \Cool\ när jag ligger på varv.

Men det är värt varje krona!

(intalar jag mig själv hela tiden...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som jag skrivit förut så beror det på vad man ska använda platsen till.

Ska man bara ha den till att förvara båten vid bryggan eller är det platsen för en flytande sommarstuga så tycker man säkert olika om kostnaden.

Jag betalar 4500 kr för min plats där jag förvarar båten mellan utflykter.

Båt grannen betalar samma men har det som en plats där han bor på sommaren med sin familj.

Jag tycker därför att mitt pris är lite högt emedans grannen tycker att det är jättebilligt.

Alltså beror allt på hur man ser på saken.

Inte missnöjd med att jag bara förvarar båten där och får betala lika mycket som grannen som bor där. Jag har många andra possitiva saker som gör att jag gärna betalar min plats.

Kort avstånd från mitt sommarboende, Bra skyddat läge på platsen, Gratis parkeringsplatser då man behöve ha med bilen dit. mm

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar ca 3400:- för båtplaten sen ca:1700:- upptagning å plats ute på vintern på en grus plan ingen övervakning inget stängsel. Sjösättning 375:-

Vid båt platsen finns inget mer än vatten men ingen slang så det får man ha själv. Å det är stolpar att förtöja i, inga bomar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vid min båtplats finns det också vatten men vi har även bryggor

slang har jag inte sett någon men på våren kan det ibland vara lågt vattenstånd så då skulle det vara bra med slang så man kunde fylla på lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min båtplats 4.5m bred kostar 625kr per år ganska dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...