Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Pettan78

Övervikt på Trailern.....

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag kör övervikt på trailern och har gjort i flera år... och vet att många andra gör samma sak... min fråga är nu om någon blivit stoppad och bötfäld för det ? hur mycket i böter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du och alla andra som kör med övervikt kan rubriceras som olovlig körning vilket kan innebära återkallning av körkort.

Varje år i samband med båtupptagning och sjösättning är det ett antal båtägare som får böter och i en del fall körkortet återkallat enligt polisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja men nu pratar jag inte om att jag drar en trailer jag inte får dra utan om övervigt... kan dom dra kortet för det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är så här.

Om vi säger att du får dra 1350kg med din bil och det körkort du har och trailern har en totalvikt på 1200 kg, Så lastar du så att totalvikten blir 1300 dvs 100 kg för mycket då får man böter för överlast.

Men om du skulle lasta 1360 kg dvs 10 kg mer än du får framföra med din behörighet på körkortet då blir det olovlig körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till! Om trailern är ett efterfordon (oreggad, max 30 km/tim) gäller inte kravet på E-behörighet eftersom det inte är fråga om släpvagn. Då gäller att sammanlagda vikten på trailer och båt inte överskrider dragfordonets bruttovikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det här är tydligen en djungel men vad jag förstår funkar det så här:

 

Det finns två olika överstädelser, en som är överlast och betraktas som mindre allvarlig och man brukar acceptera ca 10% marginal enl uppgift från branchfolk. Typ böter blir resultatet

 

Den andra är om du har en släpvagn reggad med en totalvikt överstigande det du får dra med just din bil (oavsett om du har last eller inte på den) och med B kort. Olovlig körning eftersom du behöver E behörighet på kortet.... ajabaja!

 

Du får INTE heller köra med en kombination (bil släp) på över 3500kg på B kort.

 

Med E kort räknas den faktiska vikten plötsligt dvs om bilen får dra ett släp med totalvikt på 2000 kg så är det det faktiska vikten på släpet som gäller och har du då typ 2200kg på släpet åker du dit på överlast.

 

I vissa fall kan man komma runt det genom att få en ny biffigare släpvagn reggad för lägre vikt och klara sig undan med ev böter för överlast istället för olovlig körning

 

Exempel:

 

Båten väger 1300 kg och den släpvagn som får egentligen ta denna vikt och är säker med båten har en totalvikt på 1700kg (släp och last). Din bil får bara dra 1500kg om du har B kort. Lösningen är att få släpet registrerat på 1500kg. Voila, nu klarar du dig från olovlig körning och ska ha otur om du åker dit för överlast på 200kg.

 

Ingen åsikt om vad om är rätt eller fel men jag har fått det förklarat så här. Tycker dock att det kan vara värt med E kort för kunskapens skull.

 

mvh

Sudden

 

EDIT:

 

PS När du tagit ditt E kort kan du alltid be tillverkaren om ett nytt registreringsbevis för den riktiga totslvikten. Nu är du helt laglig! DS

 

Senast ändrad av Sudden | 09 februari 2008 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Konstig nog så står det inte en enda rad om böter för övervikt?? (alltså inte kopplat till kulmage eller BMI) på polisen.se under fliken böter. Förmodligen extremt ovanligt att ordningsmakten skulle vinka in ett båtekipage och väga det om allt annat som kan ge böter (läs listan om böter) inte överträds.

 

I övrigt helt enligt Sudden.

 

Senast ändrad av bellaragazza | 09 februari 2008 | 00:29

 

Senast ändrad av bellaragazza | 09 februari 2008 | 00:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren men min fråga är inte besvarad...

 

Jag vet hur det fungerar...

 

Så här är det...

 

Jag får dra 2000kg med min bil och jag har totalvikt på släpet 2000kg..

 

Men jag får lasta 1480kg och jag lastar 1600kg då är det överlast...

 

Men om jag drar en släp på totalvikt 2200kg så åker jag på olovlig körning...

 

Så min fråga var egentligen mest om någon vet hur mycket böter det är på överlast ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om vi alla svävar i okunnighet vilket man kan dra vissa slusatser av

 

Varför inte fråga en Polis (inte när du har släpet efter bilen)

 

Berätta om du får reda på det

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kjöp ett släp som inte är så tungt.

Jag säljer båtrailer som lastar 1650 kg med totalvikt på 2000 kg.

http://www.blocket.se/vi/14851096.htm?ca=11_s

När det gjelder körkort och släpvagnsvikt är det aktuell vikt (tjänstvikt lastensvikt) som

inte får överstiga det som står som max släpvagnsvikt i registreringsbeviset till bilen.  

Se här:

http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

 

JonB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för erbjudandet men, jag kör hellre lite övervikt och släpet håller än att jag köper en trailer som är klen.... jag kör minst 500mil med trailern bakom varje år så det måste funka... har testat klena släpar innan som tiki, variant m.fl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat Forumet får inte användas för kommersiella mål. Slut citat

 

mvh

Sudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är trafikpolis, så måste jag tala om att böterna för övervikt inte är av denna världen. Om ett ekipage ser skumt ut (stor båt efter mindre bil) så drar det naturligtvis blickarna till sig. Straffsanktionen har kommit till på grund av den yrkesmässiga trafiken som har haft för vana (läs virkestransporter) att köra med överlast. Sedan halkar naturligtvis alla andra med på samma bananskal om man kör med överlast, även om det bara är en båt. Dessutom blir det till att koppla loss släpet på plats, vilket kanske inte är så kul mitt ute på skogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo frågan var ju från början hur mycket bötesbeloppet blir. Det avgör åklagaren och då spelar inkomsten en stor roll. Högre inkomst = högre böter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...