Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
chevytompa

Trailer-ramp Västkuten

Rekommendera Poster

Tänkte fråga om någon har bra tips på var man kan backa i sin båt och parkera bilen utan att det skall kosta en förmögenhet.  Jag har letat efter ställen från Varberg och uppåt.

Jag har lyckats hitta ställn där priset ligger på ca 500kr för att låna ramp och parkera bil.  Det måste väl finnas billigare alternativ.  Tips Västkusten och Vänern mottages tacksamt.

mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmögenhet kostar allt på västkusten som har med båt att göra.

(Vår eminenta marinaägare på Björholmen gjorde i år en 15% höjning av båtplatshyran, vilken sedan tidigare var bland de högsta på västkusten.)

Men det var inte det du vill veta.

Utan ifall man kan få båten i sjön utan att bli rånad. Sorry, på Björholmen finns det en ramp. Men förra året sattes det dit en kätting samt meddelande om att det kostar 100kr att utnyttja rampen. Ifall detta priset var för både i och urtagning vet jag ej. Men med hänsyn till marinans prisbild lär det vara enkel väg, dvs 200 surt förvärvade kronor för i och urtagning. Glädjande kan vara att parkeringen inte kostat något (vad jag vet, kan vara ändrat tills i år). Så välkommen till Björholmen, Tjörn mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Hinsholmen i Göteborg har en bra ramp som är gratis.

Parkera bilen för 15kr/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjörn, Rönnäng, Stansvik finns en ramp. Tror den är gratis. Det är iallafall parkeringen.

Du är dessutom mitt ute i skärgården direkt, sol, klippor, fiske, krogar inom 10 min.

Senast ändrad av CaptainH | 12 februari 2008 | 21:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under Marstrandsbron så är det gratis tror jag att rulla ner båten och där är vanlig parkering (pris? ).

Nordön kostar det någon hundring och där finns parkeringsautomat med parkeringskort (dygnsparkering). Kolla här  http://www.kmsnordon.se/  om du hittar något matnyttigt och så är hamnen bevakad förståss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Några verkar intressanta att kolla upp. Dock inte Gottskär då dom tar 200 för att lägga i och 200 för att ta upp sammanlag 400 spänn. Det är ju sjukt. Bua hamn tror jag faktiskt e gratis. Varberg getterö tar 60 kr och gratis parkering om man ställer sig på rätt ställe.  Min båt är dock lite för törstig om man lägger i Varberg och vill beöka Marstrand eller så.  Men skall kolla upp tipsen på någon hamn mera norrut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hinsholmen , Rönnäng och Henån låter ju kanon.  Dessa är värt att kolla upp.  En del grejer att fixa först bara .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du sjösätta längre norrut på västkusten har du en fin ramp i Tången (kungshamn) Kostar inget vad jag vet och har en fin brygga utefter rampen. Under smögenbron (Hasselösund) finns en bra ramp. Sjösätter själv där varje säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det finns en ramp under hisingsbron i gbg. Kommer inte ihåg vilken sida den ligger på men tror det är på fastlandssidan den ska dock vara ganska brant så man får ta det försiktigt så inte bilen följer med.

Sedan finns det en ramp i kungälv vid campingen som ska vara gratis.

Vid färjeläget på kornhallssidan finns det också en ramp, vet dock inte hur skicket på några av dessa är. Har haft dom som reserver inför sjösättningen när jag skulle in och kolla på Ostindiefararen.

Men som sagts i tidigare inslag här så kan jag varmt rekomendera Hinsholmen den har jag använt och det funkade fint.

Se bara upp om det blir kö vid rampen för dom som står högst upp i taxeringskalendern anser sig ha förtur.\Wink\

Senast ändrad av kema | 12 mars 2008 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väner tips

Ramp i Vänersborg (vid segelklubben) är nog gratis. Finns jätteparkering på gräsplan som jag gissar är gratis, då alla står där efter iläggning.

Sunnanå hamn utanför Mellerud gratis, parkering gratis vad jag vet.

// S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Srömstad/ Kebal har en ramp som jag i fjol sommar inte betalade nått för i och upptagning. Men parkeringen på låst och bevakad inomhus kostade ifjol 130kr/ dygn 90kr för bilen och 40 för trailer, för mer info ang. parkering 0706411398, enda nackdelen är att parkeringen är på andra sidan stan så man måste vara 2 pers en som kör bil o en som kör båt, men det kändes gott o veta att bil o trailer var bevakat om natten. Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du ute efter Vänern så kan jag tipsa om KARLSTAD, finns ramper på följande ställen: Mariebergsviken, Lamberget, Örsholmen som är 100% gratis, går även att parkera i anslutning MED trailer. Finns även på hammarö, Skutberget och Alster. Ha en fin sommar.

HAR SJÖSATT! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogad bild visar Springets (i citatet ovan kallad Tången) sjösättningsramp vid riktigt högvatten. Förutom den finns en ramp vid utfarten till Guleskär, Gravarnes hamn,= centrala Kungshamn.

Det finns också en ramp vid småbåtshamnen i Hunnebostrand.

Det finns gratis parkeringar på gångavstånd från samtliga ramper. På Guleskär och på Smögen finns betalparkering inom inhängnat område.

Ramperna kostar inget att använda.

Tommy

som brukar använda rampen på springet 2 ggr/år för att sjösätta och ta upp bohusjullen på lilla bilden till vänster.

Senast ändrad av toaen | 13 april 2008 | 09:48

post-945-1394235422,5632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rampen kommer att låsas, 300 kr kommer det att kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...