Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Aaron

Extraktorrör B-20

Rekommendera Poster

Hej allihop.

 

Jag undrar om det finns någon som har ett extraktorrör till en AQ130 liggandes till salu, eller om det finns någon som vet vart det går att få tag på. Tacksam för svar.

post-27238-1394235337,897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan på B20.en i min smuggler och det är rena skiten!

Den typen av grenrör finns troligen inga kvar av, dom sprack hela tiden och svetsades om och om och om igen...Gav massor av problem med vatten i cylidrarna.

 

Vi som körde med dessa var tvugna att ha en kran på kylvattenintaget som vi stängde av innan motorn slogs av för att inte få in vatten i cylindrarna.

 

Tveksamt om det gav någon större effektökning jämfört med gjutjärnslimpa med rakt rör från den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Läste att någon hade bromsat sin b-20 till 137HK med gjutjärnslimpa och 169HK med extraktor, så man blev lite sugen att prova.

 

Har en Wrangler 17 med 100-drev som toppade 24 knop, fixade en ny topp och fräste i större ventiler och fixade insugs- och avgaskanaler. K-kam och dubbla solex 44PAI. Resultatet blev 27 knop. Ingen större skillnad precis. Varvar inte mer än 4900RPM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade en B18 borrad till B20, Toppen var planad 9mm (hela kanten i förbränningsrummet skall bort) portad D port, max utan att höja kanalerna, 38mm saltkylda avgas, 46mm insug och en Elleman Jacobson kam en elak jäkel typ volvos R kam, med dubbla solex 40:or, extraktor grenrör (volvos racing limpa) och elektronisk hall tändning och oktanbooster varvade den bortemot 7000 varv och gav närmare 200hk.

 

Min smuggler 17 toppade 63 knop men då hade jag volvos 270R bottendel och en chopper hissat så propelleraxeln låg i vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9mm planing av topplocket låter mycket! Finns det verkligen så mycket gods upp till kylvattenkanalerna? Öppningen i blocket för stötstängerna täcks knappast av ett topplock som planats så mycket. Tändstiftsgängan kommer också i riskzonen. Jag är dessutom tveksam om man har någon glädje av ett komp.förhållande på 18:1 eller vad det nu kan bli... Däremot borde ett extractorgrenrör vara mycket bättre än originallimpan som ju verkar utformad utan minsta tanke på flöde...

 

Däremot så låter 27 knop och 4900 rpm för lite i en 17 fots båt. En original AQ130 får varva upp till 5500rpm i en lätt, snabb båt så det måste vara något galet med propellerval eller med motorn.

 

En AQ155/100CTH som du har på bilden tror jag angavs till 155 hk (DIN) vid 5700 rpm och var väl bestyckad med 2 x Solex 45, G-kam och Volvos steg 2 topp med 46/38,5mm ventiler och ca 11.5:1 i komp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, nu har man lite till att gå på.

Ska byta till 280 drev i vår och se om det blir någon skillnad. Utväxlingen på 100 drevet är ju lika som till V8, och det måste finnas någon anledning till varför dom har ändrat utväxlingen till 4:orna. G-kam har jag aldrig hört talas om. Finns det såna eller motsvarande på KG trimmning och vilka egenskaper har en sådan. Om det nu inte går att få tag på extraktor till AQ-130 finns det då någon annan avgaslimpa eller någon annan lösning som är bättre än orginal? Min motor är förresten borrad till 2,3l med opel kolvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka med 100-drevet om du hittar rätt propeller. Utväxlingen är OK till en lätt båt men det finns ju fler propellrar att välja på till ett 280-drev. Vattenmantlat extractorgrenrör är nog svårt att hitta. Det går kanske att få ett tillverkat men det blir säkert dyrt... Med ett välventilerat motorrum och mycket isoleringsband kanske man vågar köra med ett vanligt extractor och torra avgaser, kanske för riskabelt. Räcker bestyckningen i förgasarna till 2,3l volym? Jämför bestyckningen med VP B23/230 och 2,5l som har 44PAI. G-kam finns nog inte att köpa längre. Kanske KG eller någon kan slipa en med hjälp av data på bilden. Avgasventilen har öppettider som 7-eleven så det krävs nog en hög grundkompression och stora förgasare om det ska fungera. Bränsleförbrukning och avgasutsläpp ska man nog helst inte tänka på... Där finns också ett art.nr. så med mycket tur kanske du kan hitta en liggande hos en Volvo- eller VP-handlare!

 

Senast ändrad av Stefan_L | 11 februari 2008 | 08:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor funkade i alla fall helt pefekt utom för avgaslimpan som var trasig hela tiden och fyllde cylidrarna med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...