Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
zappe

Motorrumsfläckt

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Flipper 760  med en Volvo Penta V-6 motor. Enligt manualen skall man starta motorrumsfläckten 2 min innan motorstart, men det står inget om man kan slå av den efter start eller om den skall vara igång så länge motorn går. Hoppas det finns någon som vet eller har erfarenhet. Hälsningar Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej låt den gå ett par minuter innan start och slå av den sedan.

Meningen är att ev bensinångor ska vädras ut.

Inloppet ska ligga så nära golv nivå som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen till min båt står att även vid långvarig långsamt körande fläkten ska vara påslagen. Glömmer ofta själv att slå av den och upptäcker detta vid ankomsten att den var på. Vet inte om det skadar när den går i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten gör ingen nytta när maskin är igång även vid längre tomgångskörning. Motorn suger mångfallt mer luft än vad fläkten gör. Dock ska fläkten alltid köras före start, även om motorn bara varit avstängd en kortare stund, men när maskin väl är igång kan man stänga av den efter ca 10-15 sekunder. Det ända som händer om den är igång hela tiden att men sliter ut den i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 Låt den gå i några minuter efter motorn är avstängd också.

du får mycket olje ånga från vevhusventilationen efter att motorn är av stängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör aldrig motorrumsfläkten konstant utan håll dig till ovanstående råd, dvs max några minuter åt gången.

 

Anledningen är utöver de som redan nämnts att fläkten är en förhållandevis kraftig strömförbrukare. Äldre båtar har så gott som alltid underdimensionerade elsystem och i värsta fall är det bara en tidsfråga hur länge du kan köra fläkten innan det börjar lukta bränt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Själv brukar jag slå på fläkten ca 5min innan uppstart, låter motor och fläkt stå på i yttligare 5 min så motorn hinner få igång smörjning och uppnått en hyffsad arbetstemp. När det är klart kastar jag loss och först när jag kommit ut genom bommarna så brukar jag slå av fläkten. Anledningen är att motorn ibland om man går från back till fram med för mycket gas så brukar motorn ibland lägga av, om man då tvingas starta utan att ha fläkten igång ökar risken för brand eller än värre explosion.

 

Så ha gärna fläkten på en minut extra som en billig och enkel säkerhetsåtgärd. 1dl förångad bensin i rätt luftblandning (1:10 000) har samma sprängkraft som 1,5kg dynamit. Någonting att tänka på innan man vrider om tändningen.

//Johannes

 

Senast ändrad av TenZer | 09 februari 2008 | 04:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I manualen på min föredetta( SeaRay)  så skulle man köra fläkten även när man puttrade fram eller bara stod med motorn igång (tomgång)  

post-11345-1394235339,089_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla svar.\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delade med mig i somras vad som hände! Började ryka ur väggen och bensinmotor så man vart ju ganska stressad innan jag kom på att fläkten satt i väggen, den gick fortfarande men du kunde steka på den. Har alltid kört med den på men inte efter detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Gelis.

Om motorn går så drar den i sig lika mycket luft i m3 delat med 2 som motorn har volym i liter om vi säger att tomgången är 1000rpm. Om vi antar 5 liters volym blir det 2,5 m3/minut, det krävs en skaplig fläkt för att hålla jämna steg. Men tar inte fläkten skada av att gå så spelar det ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska man hålla ordning på sitt bensinsystem men allt kan ju hända ändå.

Jag brukar alltid öppna luckan till motorn före start för att kolla över så det ser ok.

Då känner man även om det luktar bensin. Givetvis kör jag med fläkten ändå men det skadar inte att kika över motorn lite före start.

 

Kolla olja motor, servo, trim, drev mm. Detta kan man göra medan fläkten går.

 

Viktigt är vid tankning att köra fläkten. Många glömmer detta men man lägger oftast till vid sjömacken, stänger motorn och tankar. Har man sedan läck vid rör/slangar för påfyllning och dessa går genom motorrum så smäller det troligen. Speciallt då motorn är varm och hjälper till att förånga besninen som kan hamna i motorrummet.

Kan räcka med läckage på ventilationen för tanken för att vid tankning fylla motorrummet med förgasad bensin. Har man slangar genom motorrummet så kanske inte ens fläkten hinner ta allt före start.

 

Viktiga punkter att kolla vid vårrustningen

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fläkten skall inte vara på vid tankning, det lilla undertryck som blir i motorrummet suger i sig bensinångorna. Men efter tankning är väldigt viktigt att köra fläkten.

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...