Briggen 1 Postad 7 Februari , 2008 Vad är bäst när det gäller teak, lacka eller olja? Gäller inne i båden. Har snickarat en del teakdetaljer i vinter, hylla vid köksbänken bland annat. Nu ska det behandlas. Hur många varv bör man lacka, 7 eller, 40 eller? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 7 Februari , 2008 Efter mkt funderande valde jag lack till mina nya durkar inne i båten. Mkt för att jag skall gå på dem men även för underhåll. Lackade med Internationals Goldspar 5 ggr. lacknafta minskades vid varje strykning enl följande 75%, 50%, 25%, 10%, 10%, slipade lätt med ett fint papper mellan gångerna. Det blev kanon! Finns även en variant som heter Goldspar Satin, med halvmatt yta, tänkte använda den och lite kraftigare spädning de sista strykningarna till inredningen när det blir dax... Blev starkt avrådd för att använda olja som var tanken från början... problem med jordslag etc... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 7 Februari , 2008 Ska det vara så mkt som 75 procent lacknafata första varvet!? Jordslag, vad är det? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 7 Februari , 2008 Jordslag är en typ av mögel uppstår vid fukt och dålig ventilation. Drabbar de flesta båtägare förr eller senare... Naturligtvis är det en smaksak om man vill olja eller lacka... I regel bör man inte lacka teak då det är ett fett träslag. Det reser sig under lacken och man får göra om det så småningom, men det måste ju oljas om ändå... Man kan lacka med 2-komponentslack som stånger inne det bättre och ger en stark yta, bra om man ska gå på det men det är lite överkurs... Ska man olja det är Owatrol att föredra, men det måste mättas ordentligt... nu talar jag om att gå över det ca 20-40 ggr, enligt profsen i alla fall. Lacknafta används för att få trät att resa sig... Gör så här: Torka av ytan med T-röd på en trasa och låt torka, blanda fernissan och naftan enligt önskad spädning ordentligt och låt stå tills luftbubblor försvunnit, stråk ut med lackpensel. När det torkat går du på med ett mkt fint sanpapper och ruggar ytan och torkar av dammet ordentligt, sen är det dax att blanda ny fernissa å nafta... Å så håller man på tills man uppnår det resultat man vill. En fördel med naftan är att lacken flyter ut bra å du slipper penseldrag i lacken, det tar bara fler strykningar innan du får det resultat du vill. //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 7 Februari , 2008 Tack för lysande information. Vad skulle du välja på teak som sitter på väggarna, (hyllor, lister) som i mitt fall. Olja eller lack? Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TeamHurt 0 Postad 7 Februari , 2008 jag tycker man ska olja durken med tanke på halkrisken vid lackning.. men vid köksbänken föredras ju kanske lack då det blir lättare att torka av ifall det blir stänk. men om man lackar ska det inte vara överdrivet mycket så att det glänser för mycket. Blir inget snyggt då enligt min smak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 7 Februari , 2008 Jag har med mycket gott resultat använt Epifanes 2-komponent och där det har varit möjligt sprutmålat. Lackar 4-5 ggr med lätt slipning mellan. Viktig att avfetta teaken före lackning. Problemet med 2-komponent är att det går inta att använda ovanpå 1-komponent. Senast ändrad av excel319 | 07 februari 2008 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 7 Februari , 2008 Det är ju alltid en smaksak... men som någon skrev, det är smidigt att lacka då det är enkelt att torka av, man måste ju vara lite praktisk oxå... Kikade fakriskt idag på lite lackprocer på sea sea, tror att jag kommer välja en matt eller halvmatt variant till min inredning när det blir dax. För att få en jämn fin yta använder jag förhållandevis stor del lacknafta i så det flyter ut fint, mackdelen är att man får göra lite fler lager. Se till att torka av med rödsprit innan bara. //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 7 Februari , 2008 Jag använde Sikkens Yachpaints, Cetol Marine färg: Light. Detta är en träoljefernissa. Jag är mycket nöjd med den! MVH Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 7 Februari , 2008 Mkt snyggt!!! Hur gjorde du, antal lager etc??? //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 9 Februari , 2008 Varför inte köra med Jotuns Benar matt? En olja men liknar en lack och det är mycket lättare att laga i ifall man behöver. Har fixar till ett antal båtar med mycket bra resultat. Durken skall dock lackas. Jag körde med Hempels högblanka i 4 lager och avslutade med två lager matt. med mycket bra resultat. Kolla gärna på min Jans, mycket trä /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 9 Februari , 2008 Teak bör inte lackas alls. Är alldeles för fett varpå fernissan släpper, bara ett tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 10 Februari , 2008 Sticker in med en fråga om mahogny, det är väl inte så fett och kan lackas med fördel efter vad jag hört, någon som vet om det stämmer? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 10 Februari , 2008 Helt korrekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 10 Februari , 2008 Schyst!! Lacken borde väl också skydda mot mögel, som inte kommer åt? Okej, undantaget för smuts som kan lägga sig på ytan efter lackningen men då ligger möglet på ytan ovanför lacket? Tänker jag rätt? /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 10 Februari , 2008 Jag är hysteriskt rädd för lack, så jag skulle alltid olja. Mycket enklare arbetsmässigt, men det är MIN uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 10 Februari , 2008 Rätt igen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 15 Februari , 2008 Kopierat från ett tidigare inlägg: Så här gjorde jag och jag blev mer än nöjt: Jag hällde upp lite T-röd i en glasburk och penslade på med en vanlig pensel. Sen tog jag en vanlig spackelspade (med avfilade hörn) och skrapde bort all gammal olja. Det blev nästan trärent av detta. Slipade sen med en billig elektrisk slipmus. Efter att borstat av och våttorkat bort allt slipdamm penslade jag på 2 varv med 'Sikkens Yachpaints, Cetol Marine' färg: Light. Detta är en träoljefernissa. Har man ny teak är det väl bara att lägga på 2 lager. Väldigt lättarbetat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser