Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
richiwatts

köp av propeller till Mercruiser 3.0 135hk

Rekommendera Poster

Hej,

Har tänkt köpa en stål propeller till min Bayliner 192 från 05, Mercruiser 3.0 135 hk från 06

Kan någon ge med några förslag till vilken typ av stål propeller jag kan köpa till min båt samt andra saker jag måste tanka på.

3 blad eller 4?

Vinkel eller vad det heter? Propellen jag har idag har 14.25 x 21

Rich

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OS 1 är en mycket bra propeller som jag efter två säsonger kan rekommendera.

Diametern har inte lika stor betydelse som stigningen och 14.5 diameter går utmärkt på din båt som jag antar har ett Alpha One drev. Har du anod med fena över propellern så kan den behöva kapas ner en aning för att inte ta i bladen.. Sen stigningen.. Har du så mycket som 21 i stigning nu så ska du inte gå ner till 15.. Ett steg, max två neråt när man får ett blad till... Är du intresserad så har jag en provörd OS1 14.5x17 till salu i absolut nyskick.. Dock finns den i Stockholm... Jag har fått den över eftersom jag bytt till Bravo drev och behövde annan stigning och köpte en ny OS1 med 23 stigning...

Senast ändrad av Micke_Se | 07 februari 2008 | 13:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diametern är ingen större skillnad mot den du har en 1/4 tum så det kanske går, men stigningen!! Du har 21 tum idag och har hittat en med 15 tum, DET GÅR INTE!!  din båt kommer att acca som den värsta dragboat, gå jättesakta och övervarva.

Har du en STD (ALU) propeller som fungerar köp en stålpropp eller helst en Rostfri typ Turbo Hotshot, med samma diameter och stigning så ökar du toppfarten och varvtalet ändras inte särskilt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påverkar det mycket om jag går upp en anning då?

Stål-Propeller Michigan Ballistic XL.3-blad.

14,5 x 22 XL med tryckbricka

Rich

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du rätt fullgasvarv med den propeller du har nu? Jag tycker stigningen låter väl häftig med tanke på den lilla motorn, fast den båten är väl ganska lätt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men .. vad vill du få ut av att byta propp ??

Vi kanske ska börja där .

ax, top, grepp, vattenskidor, ... är du med ?

post-11345-1394235338,6984_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke SeaRay slår huvudet på spiken. Vet du inte vad du vill åt för egenskaper är det enklaste att köpa en likadan propp som du kört sönder. Handla från USA om du vill få ner priset.

Att prova ut en stålpropeller som både du och båten trivs med är en liten process som kan ta några byten innan man hittat rätt. Därför är det viktigt att handla av en firma som ger bytesrätt till du hittat rätt typ och storlek.

Kanske har Bayliner själva redan provat ut en propp som ger lite bättre/annorlunda egenskaper än orginalproppen. Hör med en återförsäljare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska förmodligen ha samma propp som nu, fast i rostfritt ...men varför ?????????

Det tär på ett AlhpaOne drev att köra med en tung rostfri propp.

man spara kuggar mm om man har en lätt alu-propp, inte alla som tänker på .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...