Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Marin-Johan

Förabevis

Rekommendera Poster

Hej!

 

Själv kör jag både motorbåt och seglar. Är jag en halvsnobb då Rexco?

 

Vad jobbar du med inom yrkessjöfarten?

Begreppet är ju ganska brett då det kan innebära alltifrån att du står på bryggan på ett fartyg till att du blandar groggar i baren ombord på Stena Danica!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska själv ta kortet i maj, en intensiv kurs på 3dagar låter inte så värst kul men jag vill ha ta kortet som en bekräftelse för min egen del att man är hyfsad bra förare.

Jag håller me många som skrivit på detta inlägg om att man kanske inte kommer att använda sig av ALL information och lärdom men det skadar inte.

 

Träffade på många på sjön förra säsongen som inte verkade kunna eller kanske att de inte brydde sig om de grundläggade regler. en snabbkurs för dessa båtägare eller förare skulle inte skada

 

i många andra fall då regler inte funkar,  funkar sunt förnuft oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra alla förespråkare av båtkörkort lyckliga så har jag ett förslag.

 

 

Låt alla göra ett nytt provtillfälle samt en uppkörning där praktiska kunskaperna testas.

Och då gäller detta alla, inklusive de som redan har förarbevis och påstår sig kunna köra båt.

 

För så måste det ju vara om vi nu har så stora problem som vissa hävdar. Massor har redan förarbevis men nu är de troligen lika mycket inblandade i olyckor som de som inte har papper på att de är kloka.

 

Finns ingen statistik på detta.

Finns inget som vetenskapligt bevisar att ett förarbevis skulle vara lösningen.

Saknas hållbara argument för att olyckorna är kopplade till personer som saknat förarbevis.

Finns ingen redovisning om de inträffade olyckorna skulle gälla personer som saknar förarbevis och att det hade gått bättre om de haft förarbevis.

 

Troligen är bristen på bevis att förarbevis är lösnngen eftersom regeringen inte snabbt kunnat åstadkomma något. Och kära läsare, är det någon som tror att man från regeringens håll ska kunna komma med något vettigt för att öka säkerheten till sjöss?

 

Eller är detta i huvudsak ett problem kopplat till Stockholms och Göteborgs området och gäller alla bratts som leker nyrika med stora häftiga båtar?

 

Sätt in åtgärder där de behövs och slå inte bara ett tomt hål i luften.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholm börjar fler klubbar kräva nautisk kompetens för att bevilja medlemsskap eller båtplats. Själv vet jag inte om det är rätt eller fel, men kunskap är aldrig fel. Den dagen man får stopp pga kortis i elsystemet så gps och annan elektronisk utrustning inte fungerar längre så är det viktigt att kunna navigera manuellt. Är det desutom dimma och pålandsvind så krävs kanske kunskap i död räkning för att kunna hantera situationen. Är du ensam snurrebåt i insjön så är kravet såklart annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har rätt i att det inte finns någon statistik över hurvida personer som är inblandade olyckor har förarintyg eller inte! Jag har åtminstone inte hittat någon sådan!!

 

Det finns däremot statistik över en ökning av olyckor där båtförare har uppvisat att dom inte har någon kunskap om bla dom sjövägsregler som gäller. Den ökning som skett vad gäller antalet personer som åker fast varje år pågrund av brister i kunskap om bla sjövägsregler samt sjölagen finns det också statistik över.

 

Jag håller med dig om att ett förarintyg kanske inte är den ultimata lösningen men vi har ju inte sett det färdiga resultatet än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...