Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Marin-Johan

Förabevis

Rekommendera Poster

Den enda som vet det är Saida eller någon annan sierska.

Det är inget beslutat än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte redan ett krav på förarbevis om du vill framföra en båt, modell större??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jovisst d heter kustskeppare och nästa steg blir laa fartygsbefäl klass 8 eller likn om ja minns rätt.. Men upp till 12m längd och 4m bredd får du idag köra helt utan utbildning...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tolkar tystnaden på den fronten så kan man lätt tro att de insett att det inte är den riktiga lösningen på problemen.

Problem som det hittills inte finns några riktiga belägg för utan endast massa tyckanden.

 

 

mvh Roland,

 

Numera innehavare av förarbevis.

Klokare? ja speciellt när det gäller att navigera med passare och transportör.

Kommer jag behöva använda det, Nej.

Kommer de kunskaperna göra att jag kör båt bättre, Nej. 

 

Men rätt trevligt att i lärarledd studieform lära sig navigation och massa sjömärken.

Kostade mig ca 2500:- plus 18 kvällar.

Rekommendera andra, ja självklart om man anser sig behöva det.

 

Perfekt båtförare, Nej långt därifrån, lär hela tiden (övning ger färdighet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Även jag har tagit förarbevis och är jättenöjd med mina nya kunskaper.

Då jag är ny ute på sjön så tycker jag att det var superbra information och jag har mer kött på benen. Så nu är det bara ut och öva på mina färdigheter, ha ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske glider iväg lite från ämnet, men anser att frågan redan blivit besvarad.

 

Förra året på båtmässan i stockholm kunde man ta förarbevis för båt, i nån sorts intensvkurs. eller om det var så att man kunde skriva proven för förarbevis där. minns inte riktigt hur det var.

 

Nån som kan upplysa mig hur det var och kanske blir även iår?

 

ska ju dit även iår, men detta år äger jag en båt :P

 

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det skulle va najs

själv ska jag skriva om 3v

är nästan säker på att jag kommer att inte klara det

för mkt svåra ord när man aldrig har varit intresserad av sånt

 

men kan lägga ut 200:- varje gång jag ska skriva

antingen dom tröttnar o ger den till mig eller så klarar jag med lite tur

men har absolut ingen nytta av kortet så länge det inte är krav

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmmm .... intresant Roland att du sa Kommer jag behöva använda det, Nej.

Kommer de kunskaperna göra att jag kör båt bättre, Nej. Jag håller med och skulle mycket hellre se ett boligatorikst PRAKTISKT båtkötkort. nu kommer det antagligen bara att gälla för de som framför båtar i farter över 28 kn. Visst är det bra med teori men vad vi behöver är praktik, mycket praktik, i gästhamnar ....... hur ofta blir det inte båtcirkus fram mot kvällen ..... Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja mina herrar ni kanske kan det ni behöver utan förarbevis. Men ge er ut mellan Smögen och Kungshamn i en bohusjôlle å ni kommer att bli mycket förvånade över hur många av våra sommargäster som inte har en aning om vilka väjningsregler som gäller.

 

Nu är jag inte så mycket för regler och tvingande förordningar, men nu börjar jag snart att svänga om ,, och detta pga badgäster som inte har en aning om vad som gäller på sjön

 

mvh Smoegen

 

Senast ändrad av smoegen | 07 februari 2008 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett om man behöver det eller inte, KUNSKAP ÄR ALDRIG BORTKASTAT. Bättre att kunna mycket som man kanske aldrig behöver, än sakna kunskap när man skulle behövt det.

Sen om det ska vara en lag eller inte diskuteras flitigt i andra trådar så det går jag inte in på här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad jag anser är att det är var och ens förbannade skyldighet att känna till väjningsregler, och övriga regler på sjön så mycket som det behövs där man vill ta sig fram med båt. INNAN man ens påbörjar sådana resor.

Och då kan valet vara att göra det på egen hand eller via kurser om man så anser vara bäst.

Idag kan jag uttala mig om vad man får för kunskap på kurser med förarbevis och det går för många lika bra att lösa på egen hand.

 

Men utan dessa kunskaper har man inget ute att göra ute på hav och sjö. Redan nu finns, vad jag anser, tillräckligt med lagar för att kunna hantera detta.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant smoegen. jag rör mig ibland i just dom krokarna genom sotekanalen och även runt Grebbestad o resö området.. Även Koster paseras många gånger om året.. Och jag upplever inte alls denna vildavästern som du framhäver.. Dom allra flesta förare av större båtar vet mycket väl vad som jäller men d ska du veta många skiter i d..

 

Detta är inget nytt utan denna attityd typ jag har större båt undan här ska jag framsyndromet finns överallt inte bara till sjöss..

 

I bland stöter man på denna typen av människor och d är inget att bry sig om man blir ju bara arg själv och kan inget göra åt d..

 

Tiden då båtar med pinne på taket hade företräde är på ett vis förbi. Nu e d störst o snabbast som bestämmer och dom som inte gillar d ja dom får hålla undan när dom hör något komma vrålande.. Sedan om lagen säger något annat ja vem bryr sig d är ju mer eller mindre laglöst ute på havet ändå.. Eller hur ofta ser ni polisbåten när den behövs som bäst.

 

Detta är den bistra sanningen, och inget som ett förarbevis någonsin kan råda bot på.. Att detta är mer vanligt nu än förr är väl kanske inte så konstigt.. Folk har gott om pengar och båtlivet är mer hett en någonsin.. I dag ska d gå fort vara stort gärna 2 maskiner och massa hk.. Att båtarna kostar typ 3 mille eller mer gör inget många har sålt sommarstugor och tycker att en båt är en minst lika bra investering. Och så är den ju flyttbar och går fort...

 

Sedan att någon av dessa förare saknar förarbevis gör väl ingen större skilnad merparten har d och många även högre behörigheter.. Att d sedan saknar omdömme d är något helt annat och går endast att lösa med typ Terrapi etc..

 

Lägg pengar på övervakning istället för meningslösa båtkörkort och utredningar som inte fyller någon funktion då d är noll koll iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco du har lite fel där.

 

Rexco skrev Lägg pengar på övervakning istället för meningslösa båtkörkort och utredningar som inte fyller någon funktion då d är noll koll iaf...

 

Tycker du att det är likadant på vägarna, hur ofta blir ju själv stoppad i biltrafiken? inte så ofta eller hur? skulle du köra onykter eller utan körkort för att risken är liten? Finns båtkörtet så måste folk lära sig väjningsreglerna, vilket medför att sjön blir säkrare. Många som befinner sig på sjön, vet inte om att det finns lagar att följa och att man kan bli dömd för olika överträdelser.

 

Sjön är en farligare miljö än trafiken, varför det behövs ett båtkörkort. Sen självklart gäller sjömanskap, som är grymt viktigt för att sjölivet skall fungera och bli säkert. Håller med dig om att folk kan behöva terapi.

 

Störst går först? som vissa kanske tror, du kan bli dömd för att du har kört för snabbt/nära som sedan kan orsaka skada på person/egendom. Sjövett som sagt behöver alla obligatoriskt lära sig.

 

Hoppas starkt på ett båtkörkort. Men dock kommer det inte i år.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörkort löser inte problemen.

 

Problemet heter attityd, alltså folks förhållninggsätt till regler och värderingar.

 

Jämför med långtradar chaffisar som hällde i sig massa alkoholhaltiga drycker på färjorna och sedan satte sig bakom ratten på ett fordon med massa ton. Totalt livsfarligt. De visste att det nästan helt saknades kontroller vilket gjorde att risken att åka fast var nästan obefintlig. Därför blev detta mer eller mindre accepterat beteende.

 

Samma med att köra båt onykter. Det är redan i dag reglerat via sjölagarna men samma som det var för långtradar chaffisarna, nästan obefintlig risk att åka fast. Därför har det blivit accepterat att dricka alkohol och sedan köra båt.

 

 

Långtradar chaffisarna hade redan krav på körkort och visste att det inte är tillåtet att köra berusad. Men de gjorde det ändå. Numera kontrolleras detta betydligt bättre och attityden har även förändrats.

 

Samma gäller sjön. Resurser saknas heter det. Vart katten går alla våra skattepengar vi lägger för vårt båtåkande? Borde inte det räcka till en vettig nivå för att förändra attityden på sjön? Borde räcka till en bra utrustad sjöpolis samt en bra nivå på sjöräddning.

 

Om sjöpoliser vore mera synliga skulle nog de flesta skaffa sig rätt nivå på både kompetens och attityd.

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 08 februari 2008 | 06:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur ofta stannar polisen/coust guards nån som följer reglerna hur kan de veta att man har kort kan ju inte stanna alla,, jag har min båt i en liten sjö finns ingen där som stannar en,, tänker inte lägga pengar på sånt men kan därimot läsa på lite så ja inte orsakar en olycka för de vill man ju inte,, man har fått köra båt utan körkort eller förarbevis sen ja när kom båtmotorer,,
är ju ganska stor skillnad mellan bil o båt,, o de flesta kan ju de viktiga reglerna som hålla hastigheten i kanaler etc sen om de gör det är ju en annan sak,, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man resonernar så, kan man ju lika väl skita i fler lagar, för förr fanns dem inte.

 

Båtlivet ökar explosionartat och folk kan inte vett och etikett, plus att de flesta in kan reglerna på sjön. Ansvarslöst över huvudtaget att köra på sjön utan kunskap. Kan man inte, får man se till å köra långsammare, tyvärr finns det idioter som tror att om man har mkt pengar å stor båt kan man göra som man vill.

 

Mer kustbevakare behövs tyvärr. Bara bra att de visar upp säg. Personligen hoppas jag starkt på ett förarintyg, men inte min sak att bestämma men man kan ju alltid hoppas.

 

Förstår dock inte varför man skall motargumentera ett förarintyg? Kommer det ut något negativt av det?  Ni måste ju hålla med om att säkerheten bara kan gå åt rätt håll med obligatoriskt intyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst men känns som att det bara är ett sett o tjäna mer pengar,, undrar då varför de kommer nu o inte tidigare,, finns de som inte klarar o ta det heller eller får lägga mer pengar för o ta det hade ja haft pengar hade ja gärna tagit det men jag har ju knappt råd o renovera min båt som det är nu iofs går väll inte det igenom förnst 2009 ? antar att de bara gäller de snabbare båtarna o de ungdomar som nu är får ju sina snabba dyra båtar av sina föräldrar o sen kör de fulla o åker fast o betalar sina böter o gör samma sak igen, va blir skillnaden om man inte har förarbevis o visa? går det till rätten då eller är de som bil man får böter? då blir de ju ingen skillnad,, har stor respekt för kustbevakarna, o jag är inte haj på reglerna o kan inte äns babord o styrbord o är livrädd för röda o gröna stolpar då jaag aldrig vet vilken sida man ska köra på,, så följder alla andra,, jag älskar båtar men vet inte om jag kan ta förarbevis,, ska inte jag få köra min båt då? stå på land o gasa är ju inte precis kul,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med!!! Att sjön skulle vara farligare än trafiken på land d har du helt fel i.. På land så är d en näradödenupplevelse  på 1m varje gång du möter en bil.. Du tillbringar förmodligen mera tid i bilen än du gör i båten bara d är en risk.. D finns så mycket statestik ang detta att d är mycket farligare att köra bil än båt så d tänker ja inte ens ta upp..

 

Mej veterligen så har d inte raporterats särskilt många fall då båtägare visat ett dåligt sjömansskap och tex kört för nära dragit svall etc.. Svårt att straffa någon för d i efterhand oavsett körkort så måste iaf personen ifråga tas på bar gärning..

 

Visst har vi mer och större båtar nu än förr men olycksstatestiken fortsätter att peka neråt till sjöss och upp på land.. Så då anser jag att vi i första hand ska lägga krutet där d görs som bäst verkan alltså på land och inte till sjöss..

 

Stoppad på land ja d blir man ju ibland polisen kör löpande kontroller stup i kvarten iaf här hos oss.. Men istället för att även köra fartkontroller förlitar man sig på en massa fartkameror som ofta inte funkar.. Och ja d finns fler fylletrattar i landtrafiken än d någonsin kommer att göra till sjöss. D ända som biter på buset och fyllan är att d kontrolleras av Polismyndigheter.. man kan inte skapa massa regelr och förbud utan att kolla att d verkligen efterlevs.. D kan man räkna ut att detta inte kommer att följas och om d  nu blir ett körkort så kommer d bli modell kornflakespaket som gör 0 och ingenting för säkerheten till sjöss...

 

Ett körkort tillsjöss är och förblir en omöjlig grej att genomföra på ett effektivt sett...

Så mycket extra polis som dom då hade fått plocka från land till sjösidan d existerar inte..

 

Polisen har ju nedskärningar hela tiden både till sjöss och på land. Så ja förstår inte riktigt hur detta skulle kunna kontrolleras...

 

Så därför blir d ett rakt Nej till Båtkörkort från min sida..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövett tycks inte existera hos dig heller tyvärr. Bara så onödigt att ens ha tanken D kan man räkna ut att detta inte kommer att följas och om d  nu blir ett körkort så kommer d bli modell kornflakespaket som gör 0 och ingenting för säkerheten till sjöss...  

 

Bra inställning, klart att sjön inte bli säkrare om man tänker så.

 

Skrev att sjön är en farligare MILJÖ än trafiken. Skrev inget om att det händer fler olyckor än i trafiken. Men med en bil som det händer något med kan du bromsa hoppa ut och gå där ifrån. Du är inte riktigt i samma sitts på sjön. Att få hjälpa snabbt på plats ute på sjön är inte heller alltid det lättaste. Kort sagt är du betydligt mer utsatt på sjön. Klart inte det blir bot på fyllan när det inte blir några konsekvenser. Rika ungar som har stöd från pappa skiter ju i det. Hårdare straff och konsekvenser om du bryter mot lag helt enkelt.

 

Kolla på föregående inlägg, han kan ju inte ens prickarna. Säger inte att han inte har på sjön att göra. Men kan du inte prickarna kan man säkert inte några regler heller. Förarbevis är inte dyrt, bra mkt billigare än körkort. Och det tar ju alla så glatt.

 

Om man anser att förarintyg blir en omöjlig grej att kontrollera, kan ju mötas på mitten. Alltså det räcker om en ombord som innehar förarintyg. Bra mycket enklare för de som vill vara på sjön. Förstår att det kan vara svårt att kontrollera men förarintyg behövs! Om jag följer reglerna och girar styrbord, så säg att den andra båten inte kan reglerna och girar babord. Mina kunskaper känns inte som att de har någon betydelse då, varför förarintyg skall bli obligatoriskt.

 

Tråkigt bara Rexco att du är så negativ inför ett intyg som defenitivt ökar säkerheten för oss alla.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hur vet du nu att jag saknar sjövett???  Då jag i mitt yrke tillhör yrkesstrafiken till sjöss så vet jag mycket väl vad som gäller.. Jag vet oxå mycket väl vad som gäller i landtrafiken och där ska ju alla ha körkort.. Upplever att d finns flera problem i landtrafiken som inte finns till sjöss. Ja menar hur ofta händer d att båtar krockar, och att folk super sig dyngraka och dönar på grund.. Ja visst förekommer d men d är väl knappast något som ett körkort skule råda bot på..

 

D du pratar om att folk saknar all vett o sanns ja vad ska man säga.. I dagens hårda och oroliga samhälle där pengar styr och lagar o regelr blir mera komplex så finns knappast utrymme för någon vett o ettikett längre.. I dag gäller typ att den som har flest prylar när den dör vinner.

 

Negativ? nä jag bara talar om den bistra sanningen som ibland kan vara svår att höra märker ja.. Att jag har rätt d vet jag och du kan inte övertyga mej på något vis..

 

Ett intyg mot taskig attityd, fyllestyring, dåligt omdömme finns inte.. Och förarbeviset idag är modell kornflakespaket då alla blir godkända oavsett om dom soversig igenom hela kursen..

 

Att provet kommer motsvara ett typ Eu moppekort d kan man ju räkna ut eller när tror du att åldern ska vara inne för att få köra båt???  Och tycker du då att d har blivigt bättre nu när vi infört detta mopedkort där ungjävlarna som vill jävlas bara skruvar av skyltarana och mopeder som gör över 100knyck gör entre.. Där har polisen helt tappat greppet och detta körkort gör ju 0 och ingen ting eftersom alla får d, d går ju inte ens att dra in så funktionen får ses som helt värdelös..

 

Samma sak kommer gissningsvis hända med förarintyget dvs dom som vill ha kommer att erlägga en summa pengar sitta på skolbänken en vecka och slutligen skriva ett prov med enstaka lätta frågor..

 

Och på så vis skulle detta bli havets hopp om en ljusframtid.. Nää tillåt mej gapflabba, när detta är spikat kommer dom ända vinnarna vara staten och båtskolorna.. Vi båtägare kommer inte märka någon större skilnad. Hade detta varit genomförbart så hade vi haft körkort och obligatorisk båtbesiktning för länge sedan..

 

Och för att besvara svaret så är landbacken en mycket farligare plats att vara på en havet oavsett om man kör bil cyklar eller går så löper man större risk att bli dödad i trafiken på land än till sjöss.. Att flera dör i en landbaseradmiljö än en marin finns statestik och bevis på Så där finner jag d tämligen meningslöst att propagera för intyg med felaktiga  uppgifter som ända propaganda..

 

Vi får väl se om några år då detta böjar ta form hurvida d utvecklas och om d blir ett muppkort eller riktigt körkort som kanske skulle kunna rädda en och annan.. Men nuvarande förslag ger jag inget för..

 

Att vi påland så glatt tar körkort är väl inget att ens ta upp i detta sammanhang.. Vi behöver körkort för att kunna jobba, ta oss till jobbet etc..

 

Något som jag tycker är rätt konstigt d är att d alltid är seglare som propagerar för detta med obligatoriska intyg??? Och d är alltid seglare som trorsig veta allt  då dom i många fall visar en snobbig och tyken attityd emot övriga.. Förarintyget ska vara friviligt som d är idag påtvingad utbildning av denna sort kommer aldrig att bli bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


varför är det bara dom som har förarbevis som vill att det ska vara krav

jag har inte och jag vill inte ha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förabevis ??

 

Att just ''föra bevis'' kräver ingen speciell utbildning eller så, utan att man mer är en

medborgare av rätt kaliber , man kan även säga rakryggad , så förstår alla

vikten av det hela !

 

 

Fram för mer bevis är min uppmaning ...

( eller ska de vara framför bevis !?!?!?!)..eller bakom ? 

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 10 februari 2008 | 22:56

post-11345-1394235340,3151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej alla glada.

 

Nästa fråga.

 

kan man sitta hemma själv och läsa i boken/böckerna och sen boka tid nånstans för att skriva teoriprov? Eller måste man gå hela kursen i en sk båtskola?

 

Jag vet att man kan ju plugga distans på vissa skolor, men då måste man ju ändå betala lite pengar och om man som jag redan har kursboken skulle det vara betydligt enklare att läsa lite då och då när tid finnes.

 

 

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tillhör yrkes sjöfatren så är du den förste jag hört yttra sig i denna frågan och INTE kräver bättre utbildning eller krav på prov. Pratar ibland om detta med svärfarsan som är fd lots och färjeskeppare, numer pensionär. Det han kan berätta om otroliga händelser beroende av total okunskap är så fantastiskt så man kan undra hur folk över huvud taget tar sig hem (ibland gör dom inte det). Jag körde själv endel yrkesbåt på 80-talet och förstår faktiskt inte riktigt ditt resonemang. Kör du sjötrafik utan utbildning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog förarbevis och även skepparexamen när jag var 14år ,1978.

Det jag kommer ihåg var att man bokade tid på 

( sjöofficerskolan på söder i Sthlm , eller vad det heter?????)..och skrev testet där ...

 

att plugga in på distans är inga problem , att avlägga prov borde inte vara så svårt heller ...men var ?? ..om man inte bor i Stockholm .

Det var lite svårare att svara på , tyvärr.

 

Lycka till , och hoppas du bor i närheten .

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asså Rexco du tar ju illa upp och du tror att du kan mer än oss andra. Kan meddela att jag också befinner mig inom handelsflottan. Så jag undrar hur du som jobbar med yrkestrafik kan ens säga att sjön är närmast ofarlig och att ett intyg inte gör någon nytta. Undrar bara vilket yrke du har? Tyvärr känns det som att säkerhet är inte din starka sida. Håller med Botveds utalande:

 

Jag körde själv endel yrkesbåt på 80-talet och förstår faktiskt inte riktigt ditt resonemang. Kör du sjötrafik utan utbildning?

 

JA, självklart är trafiken mer drabbad. Det är x antal fler som kör bil, plus att de kör varje dag. Kom inte å säg att land är farligare än sjön, får du motorstopp är det inte panik på vägen direkt eller? 

 

Kalla oss seglare inte för snobbiga tack. Dålig stil av dig. Ja klart vi ser problemen mer och det är ni motorbåtsförare(dock inte alla) som kör för fort. Och det är er man är rädd för när dimman kryper på. Finns x antal olyckor där motorbåten hamnat på land vid dimma, inte så kul, de kan ju likaväl träffa oss seglare. Varför folk ska kunna ljudsignaler m.m 

 

Känns som du vill motargumentera allt jag säger. Du vet lika väl som jag hur sjön fungerar, beror dock på vilken yrkesnivå du befinner dig på. Hoppas verkligen inte det är säkerhetsbrist ombord på ditt fartyg.

 

tack för mig

 

Senast ändrad av loftis | 11 februari 2008 | 00:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...