Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
KarlM

Mercury 75 elpto, 75 optimax el BF75:a?

Rekommendera Poster

Tänker ju införskaffa en Ryds 510 gti och har ett bra pris med Dynsats, Bottenmålning, Motorlås, Förtöjnings pkt, DEFA Startspärr, SecureMark. Nytt -07.

Med Mercury 75 elpto 149900:-

Med Mercury 75 optimax 159900:-

Med Honda BF75 169900:-

Elpton har jag nog inte tänkt, står mellan optimaxen el. Honda BF75:an. 2-takt efi el. 4-takt?. Vad är bäst. Erfarenheter någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en Ryds 510 GTi 2006. Förra året bytte jag motor - från en Mercury ELPTO 75 till en Honda BF75. Jag var rätt nöjd med Mercuryn, den var snabb och gav båten en väldig acceleration, men också törstig samt svårstartad. Ibland var det en rent h-vete att få igång den. Speciellt när den var varm. Så jag tröttnade. Det som också vägde in var att jag fick så pass bra betalt för Mercuryn. Trots att jag kört med den två säsonger så fick jag tillbaka det jag gav för den ny! Så valet var inte så svårt. Så alla som tror att det inte är något sug på marknaden efter tvåtaktare med förgasare - det stämmer alltså inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle satsa på fyrtaktaren. Miljövänligare, tystare, jämnare gång, ej så mycket skakningar, lägst bränsleförbrukning. Har själv en Optimax men skulle hellre haft 4-takt.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KarlM,

Jag har tester på alla de motorer du funderar på.

Hör av dig om du vill kolla på dessa.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...