Bosslady 0 Postad 6 Februari , 2008 Funderar på ny handhållen VHF som komplement till min fast installerade Sailor. Har sedan ett antal år använt en Icom 1C-M1 Euro, tyvärr så har jag upplevt ideliga bekymmer med denna apparat. Närhelst jag skulle använda den så var batteriet slut, vilket medfört ideliga laddningar nästan varje dag trots att den varit avstängd. Har köpt nya batterier vid några tillfällen, men dessa har inte heller funkat så länge. Har följt laddningsinstruktionerna i handboken, och har av Icom levererad 12v laddare. Nu är frågan, skall jag återigen lägga c:a 700,- på nytt batteri, eller satsa på en annan apparat? Finns ju att tillgå för 1400,- på nätet har jag sett. Vad säger ni, tips emottages gärna. lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 6 Februari , 2008 Har haft samma tanke, så jag följer intressant vad som händer här. Funderar på den billiga Nexus för 1000 lappen. Borde räcka som andra VHF. Någon som har erfarenhet av denna. Samt hur laddningen fungerar. Har förstått att man kan använda vanliga batterier också vilket kan vara bra så man alltid kan trycka i om man missat laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 6 Februari , 2008 För 4 år sedan köpte jag en billig Silva Star M-298 (då ca 900.- från England) för att ha som en reserv-VHF under vår långsegling. Den har funkat utmärkt, den har använts som förbindelse med det ankrade moderskeppet när en av oss varit i land med jollen, den har snackat oss genom hela frankrikes kanalsystem när masten (och VHF-antennen) legat på däck. Det har stänkts och regnats på den och den har tappats i sand och sten. Talkvalitet och räckvid kan jag bedöma har varit i paritet med fin-VHF från Icom eller liknande. Men på en punkt har den varit undermålig - ackarnas kapacitet. Den har aldrig haft särskilt lång taltid och rätt snart sjönk driftstiden dessutom märkbart. Så efter två år var de slut. Jag bröt upp batteripacken och fann 8 st 1,2 V AAA ihoplödda märkeslösa Ni-Mh standardceller i den. Så jag köpte nya kvalitetsackar (under 200.-), lödde och limmade ihop. Och se! Jag uppskattar att jag fick 50 % längre driftstid jämfört med orginalackarna när de var nya. Och hittils har jag inte märkt någon kapacitetssänkning. Så sensmoral: Själva VHF:en är nog OK, men ackarna kan vara skräp! Och ett nytt ack-pac är dyrt. Och sannolikt lika dåligt. Senast ändrad av Eilean | 06 februari 2008 | 12:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 6 Februari , 2008 Detta är ett batteriproblem och inte ett problem om det är ICOM eller någon annan. Man får lätt samma problem med en mobiltelefon. Jag har fått för mig att Li-jon batterier är bättre ur denna urladdningssynpunkt. En sökning med orden urladdning, batteri. mobil kanske lönar sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 6 Februari , 2008 Kan nog bara instämma vad gäller batterierna. Har en Standard Horizon ocj batteriet går åt som jag vet inte vad. Kan ju använda batteripacken eller lösa R6 och har planer på att testa ett par rediga R6-batterier och se om den håller sig längre. Tror kvalitén på de lite dyrare apparaterna är rätt så lika medans de billigare kanske är lite mer känsliga, plastiga osv. Batterierna är nog ungefär samma i dem alla. En VHF är nog också en sådan pryl som slukar en del batteri varpå en 12-laddare med dock i båten nog är en god idé. Köper du en ny radio så har jag känslan av att du efter ett tag snart har samma batteriproblem med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 6 Februari , 2008 För att förtydliga mitt inlägg. Efter att jag bytt ackarna i batteripacket fick jag en betydligt bättre kapacitet och har ingen märkbar urladdning, trots att jag häll mig till samma typ, Ni-Mh. Så bevisligen är det skillnad på ackar och ackar av samma typ. Och på goda grunder kan man misstänka att tillverkaren av lågpris-VHF:er har stoppat i billigast möjliga... Och att i de litet dyrare hittar man de näst billigaste ackarna... Att byta till Li-jon eller andra typer kanske är bra, men då är det långt ifrån säkert att spänningarna stämmer och/eller att man kan använda samma laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 Februari , 2008 Har sedan 2 år sen en Cobra HH-100VPv a 800 kr från Jula fungerar helt OK. Bild; VHFen i hållaren Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strega 1 Postad 7 Februari , 2008 Jag har en likadan, använd en säsong, perfekt komplement innan man mastat på och som hoppilandkontakt. Trots att den sänder med max 2W så ger den utmärkt kontakt, tex. från Sune Carlssons båtvarv vid Baggensfjärden var det perfekt förbindelse med Stockholm Radio, Nacka masten är visserligen ganska nära men samtidigt är där skymt. Fördel är att den är så liten att man kan ha den i fickan. Jag har inte testat den på längre avstånd ännu. För säkerhet till sjöss krävs självklart fler watt. Några hundralappar till ger förstås mer, men jag skulle aldrig vilja vara utan den här lilla tuffingen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drfernet 0 Postad 15 Februari , 2008 Jag köpte en Cobra mr hh400 för 1500:- med plats för 6 st vanliga R6-batterier. Till det ett extra set uppladdningsbara batterier på 2500mah mot 1300mah som följde med. De ger en suverän batteritid med flera dagars rikligt användande samt att man alltid kan ha laddade batterier i reserv. Vanliga alkaliska batterier kostar dessutom inte mer än 2kr/styck på IKEA och liknande ställen. Går att fynda för 89$ (vilket inte är mycket med dagens valutakurs) på http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?_DARGS=/cabelas/en/common/catalog/item-link.jsp_A&_DAV=null-cat21358_TGP&id=0052352017436a&navCount=0&podId=0052352&parentId=cat21358&masterpathid=&navAction=push&catalogCode=IJ&rid=&parentType=index&indexId=cat21358&cmCat=netcon&cm_ven=netcon&cm_cat=N/A&cm_pla=N/A&cm_ite=netcon&hasJS=true Senast ändrad av drfernet | 15 februari 2008 | 22:46 Senast ändrad av drfernet | 15 februari 2008 | 23:05 Senast ändrad av drfernet | 15 februari 2008 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SilverFox470 0 Postad 16 Februari , 2008 Instämmer ....Har en Cobra HH-100VP, köpt på JULA för 695 kroner. Fantastiskt bra. Inga problem med närkomunikationen eller kontakt med kustradiostationerna. Säga vad man vill om COBRAN men enligt mig oerhört mkt VHF för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 16 Februari , 2008 Instämmer med föregående skribent. Har en Cobra Marine köpt på Jula. Inte ett problem liten och bra. Slog på den nu för att kolla bateristatus och det var fullt. Den är inte laddad sedan augusti. //PA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 Februari , 2008 Bärbar VHF? I nästa nummer av PB kommer en test på 10 st bärbara VHF-apparater. Kan vara läsvärt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2008 Det låter ju bra. Jag hittade den på några köpsajter. Det står att det finns 10 väderkanaler. Finns det de vanliga kanalerna också? Dvs kanal 16 och fritidskanalerna och de andra 70-tal kanalerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
umer 1 Postad 16 Februari , 2008 köpte nexus vhf efter lite prutande hamnade jag å strax över 800kr bra komplement till den fasta i gummibåt och inga dyra batteripack men va fan funkar den inte släng den i sjön inte dyrare än en lunch på en sjökrog mvh ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 16 Februari , 2008 Väderkanaler har du ingen användning för i Europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SilverFox470 0 Postad 16 Februari , 2008 Den har inte L1 och L2 men alla de andra är med vad jag vet... Här har du spec på VHF:n http://www.cobra-se.com/pdf/MRHH100.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drfernet 0 Postad 16 Februari , 2008 Som sagt http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?_DARGS=/cabelas/en/common/catalog/item-link.jsp_A&_DAV=null-cat21358_TGP&id=0052352017436a&navCount=0&podId=0052352&parentId=cat21358&masterpathid=&navAction=push&catalogCode=IJ&rid=&parentType=index&indexId=cat21358&cmCat=netcon&cm_ven=netcon&cm_cat=N/A&cm_pla=N/A&cm_ite=netcon&hasJS=true Vattentät, laddare 240v/12v, L1/L2, 3-scan. Sänder 1-5w. A no-brainer. De nyss nämda från Jula och andra ställen är inte vattentäta och betydligt enklare. Senast ändrad av drfernet | 16 februari 2008 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Februari , 2008 Är lite osäker på de här Leisure-kanalerna L1 och L2. Är det samma som 72 och 77 möjligen? Eller är det 72 och 77 man kan använda istället för L1 och L2? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drfernet 0 Postad 16 Februari , 2008 De är inte samma utan samtliga är trafikkanaler. L1 oc L2 är de kanaler fritidsbåtar främst skall använda, men 72 och 77 går lika bra. Vilket som går bra, trafiken via VHF är inte längre som den var på 80-talet innan mobil-boomen. Senast ändrad av drfernet | 16 februari 2008 | 23:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 16 Februari , 2008 Stilren och snygg hållare!Ingick den eller fick du köpa den till? http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Februari , 2008 Blev inspirerad av GPS hållaren Lasse Råmaterialet till hållarna plockades upp ur sopcontainern i Kalamakis hamn. Därav den grekiska texten. Funderar på att göra en svensk version med material från Felix. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Februari , 2008 Råmaterialet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 17 Februari , 2008 Hehe, coolaste hållarna jag sett.Och så anpassningsbara sen... http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 17 Februari , 2008 Använda jaktradion på sjön? Jag skapade en tråd för den diskusionen: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=207057 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 17 Februari , 2008 Ja det är bara att ta fram kniven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser