Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
Ombo

Var montera plottern?

Rekommendera Poster

Tacksam för tips kring lämplig plats att montera plottern i en Yamarin 59 DC. Har ett ekolod snett uppåt till höger om ratten som jag gärna vill behålla. Någon som har en bra lösning som fungerar bra i praktiken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

De flesta GPS navigatorer har knapparna i högra delen på navigatorn. Det är därför enklast att nå knapparna med höger hand och följdaktligen är det mest praktiskt att ha navigatorn monterad på höger sida. Styr med vänster hand på ratten, knappa vid behov med höger hand samtidigt. Det har dock börjat komma navigatorer med pekskärmar som alltså inte har några yttre knappar utan styrs via menyer på skärmen.

Tror det blir enklast om du flyttar ekolodet till vänster och sen monterar navigatorn till höger.

Har själv en Yamarin 5820/58BR som har samma instrumentbräda som 5920/59DC.

Jag har min navigator, Raymarine 435i, till höger. Där tycker jag den passar bäst.

Ekolod har jag bara ett instrument med visare (ingen fishfinder el liknande) och den är placerad på höger sida nedanför navigatorn (har även en bränsleflödesmätare därunder). Se bilden.

Kolla även på de här Yamarin videofilmerna på 59DC och 58BR så ser du hur de har monterat Garmin 298 (tror jag det är).

59 DC: länk

58BR: länk

Såg även att Yamarin har lagt upp en ny video på 59DC som du kanske är intresserad av att kolla på? Här är den: länk

Mvh

Bo

Senast ändrad av bossee | 05 februari 2008 | 23:32

post-1495-1394235337,1983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack bossee för bra svar. Din lösning verkar ju vara den optimala med jag vill gärna ha kvar fishfinderfunktionen. Jag har övervägt lösningen med att flytta ekolodet/fishfindern till vänster och montera navigatorn där du har din. Känns dock som att det blir väldigt trångt. Antar att en bättre lösning kan vara ett kombinerat lod/navigator men utifrån vad jag sett så skjuter priset iväg ganska rejält då. Men, det kanske är bästa lösningen!?

Såg f.ö. den nya videon för 59 DC, minskar ju inte längtan efter sjösättning direkt......\Tongue

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...