Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
slugo

Tycker det fortfarande är oklart!

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte köpa utombordare,Tohatsu 9.9 2T till jollen och får så mycket visa kommentarer.

Köp! och gör den till en 15hk! NEJ! Köp 4T.

Är Tohatsu 9.9 2T lämplig att öka effekten på eller ska jag köpa en 15hk4T?? eller ska jag köpa något annat?

Glad för hjälp!!

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn är en bantad 15 hästare. Utan tanke på miljön så brukar så lätta grejor som möjligt funka bäst på små båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska helt klart köpa 9,9 2T (15), mycket piggare, väger mycket mindre, vilket gör stor skillnad på en jolle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejj!!

Saken är den att de finns såå Många Amatör experter som inte fattar ett skiiiit !

Många tror att de är bara att ta' bort strypbrickan åå vips..såå har jag gjort min 9/hästars till en 15/hästars........he hehehe..........

-Men de funkar inte såå!  tar man bort Strypbrickan,såå måste man ställa om tändningsförfarandet samt Bränsle till förseln! De säger sig självt,kanske T.om Bestycka om förgasaren........ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha vad har det med detta forum att göra? har någon nämnt hur man trimmar?

Och det är klart att man lär ställa om tändning osv, när man ställer om motorn till mycket högre varv än va den är orginal, annars går den ju orent.

/ROBMAG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har forskat i detta själv! Eftersom i Finland har vi Tohatsu 18 hk, och Mercury sålde en Super 15 hk (Tohatsus motor) för några år sen. Du kan hitta reservdelslistor här: http://tohatsu.de/download/index.html

Det verkar ändå som att det är samma motor som sålts i Finland som Mercury super 15 och Tohatsu 18, fastän det ska enligt reservdelslistorna är olika block!

Skillnaden mellan M15 och M9,9 (enligt listorna)är faktiskt endast en trappa fäst i tändplattan som justerar gasen (någon har redan tidigare har svarat detta!) I Finland har vi (haft) också M9,8, men det är en helt annan motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...