hambru 0 Postad 4 Februari , 2008 Haj ,Jag har funderat på att skaffa en familj båt,sea ray 240/260/270.Många säger att maxum är kopia av sea ray.Finns ngn som kan säga några kloka ord om detta?Vad ska man tänka på innan köpet? Något(fel) som just karakteristikt för sea ray?.....mm,Tack på för hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Februari , 2008 Kloka ord om just Maxum har jag ej ... Men lite tankar kring just SR är inga hinder från min sida ! Är man en familj med 2 barn så skulle jag titta extra på en nyare SR 270 ,för man gjorde om inredningen på senare tid och tillförde två soffor med ett bord nere i ruffen .Helt klart ett lyft om man har några småttingar som vill ha lite ''egenrum'' för att rita,läsa, spela spel osv ! ( ett frukost bord också, inte att förakta ) OBS .. finns 2 olika bredder på 270 ,trailer smal 2,59 och en bredare .helt klart den bredare att föredra !!!!!!!!!!!!!! 240 och 260an är lite för lika i sin layout ,och samma bred (2,59) .. .. summa sumarum ..titta på 270 med bord nere i ruffen . ( jag ska leta på searays hemsida efter länken till just denna båt och årsmodell, snart till baka ) jaha .. en 1999 SR270DA ( och INTE ..SR270DASE ) - fakta searay.com http://www.searay.com/Archives_Manuals/Sea_Ray_Archives/1999/26-35 feet/270DA.pdf Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 04 februari 2008 | 23:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 5 Februari , 2008 Hej, Jag har en Maxum 2700 från -01. Är jätte nöjd. Om det är en kopia på Sea ray tror jag inte. Jag tycker att kvalitén är bra och dom flesta som jag har pratat med och som har erfarenhet av båten har bara positiva saker att säga. Maxum är nog lite billigare än Sea ray. Maxum va från början en typ av Lexus från Bayliner som skapades för att höja kvalitén och konkurrera med t.ex. Sea ray. Men nu drivs det av Brunswick koncernen precis som te.x Sea Ray och alla andra (dom äger massa andra båt tillverkare.) Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på ett speciellt märke utan titta på en båt som du fastnar för, jag hade också tänkt mig en Sea Ray 260 eller en Doral 270 men det blev en Maxum.. en sak som jag tycker är att du inte ska köpa en för gammal båt, (tycker nog att min är lite på gränsen) så kanske inte äldre än -2000 men det kanske bara är jag?.. lycka till med ditt båt köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 5 Februari , 2008 jag vet en SeaRay 370 expresscruiser med dubbla dieselåttor till salu. Lite större än du tänkt dig men perfekt för en liten familj intresse= maila mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 9 Februari , 2008 Tjena. Jag kollade själv på sundancer 230,240, 250 & 260 samt Bayliners 2355, 2655 samt 2755 innan jag bestämde mig för min sundancer 270 (den smalare modellen med STOR FULLÄNGDS V-KOJ = vuxna sover bra även föröver). Tycker kanske att den nyare modellen av 270, '98 o framåt tror jag, är lite snyggare design, men denna har som sagt en mkt liten dinett, mkt liten v-koj fram samt saknar peke fram i fören. I denna sover vuxna ej bra i fören samt dinetten är inklämd i mitten av båten, däremot är den ju bredare vilket är bra. Jag behöver ingen speciell dinette i ruffen då jag avser att använda båten i soligt väder - alltså föredrar jag att hålla till utomhus, v-kojen har ju med bord med gott om sittplatser runtikring om vädret sviker! Den nyare har påbyggd badbrygga istället för inbyggd som på min - smaksak, tycker min variant är snyggare . Är helt nöjd med min 270 ännu, den har det mesta som 250'n har plus mer plats överallt! Kom fram till att 230/2355, 250-260/2655(94-) var i minsta laget om man vill ha med några vänner ut på lite trevliga turer med övernattningar. Dessutom är båten trailerbar samt klarar sig på 1 motor drev (7.4 L Bravo 3) = mindre kostnader än dubbla drivlinor som oftast krävs vid något steg större båt. Tycker de flesta nyare USA-båtarna i denna storlek har snarlik design och layout, de har väl kommit fram till hur folk vill ha sina båtar, spelar nog ingen större roll vilken man väljer men Sea Ray är ju ett erkänt bra fabrikat med bra andrahandsvärde och i mitt fall var det mest planlösning-storlek-pris-skick gentemot de andra som gjorde mitt val. Hoppas du hittar din båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser