Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Orris27

Algae-x eller QL dieselmagnet

Rekommendera Poster

Hej på er därute i mörkret!

Håller som bäst på att gardera min kommande säsong mot föregående års algbildning i min tank. Situationen var inte kul, då allt stannade i 13 sek/m mitt i farleden (Lindalssundet utanför Vaxholm) Det finns ett antal märken Algae-X från www.bryggan.nu och QL-filter från www.drevia.se, men fungerar det verkligen??

Självfallet har jag gjort rent min tank och hällt i en massa medel mot vattenbildning och alger, men trygghet går före förståndet \Undecided\

Tanken med magnetfiltret är ju att överskottsbränslet skall renas när det kommer tillbaka in i tanken, med med en tank på 300 l så tror jag inte ens att returen hinner att rena innehållet förrän tanken är tom (har jag fel i min tanke?) Alternativet vore att köra en separerad dieselpump som kör genom bränslet från tillopp direkt till retur??

 

Nå alla ni kunniga i detta fantasiska forum, är ämnet erotiskt nog för att skapa en debatt??

 

För Er som funderar:

Import av Algae-X via USA= halva priset http://www.defender.com

Drevia har erbjudande..

 

Tack

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska bränslet renas på returen krävs det att motorn används flitigt och då blir det heller inte så stora problem med beväxning. Ligger båten still med något vatten i tanken så växer det till sig hela tiden och någon rening sker inte.

 

Vi har haft två stopp denna sommar i två olika båtar. Båda gångerna satt stoppet i inloppet från tanken. Rördiam är inte stor i inloppsröret och stoppet satt stenhårt tvärstopp på den ena båten och på den andra gick motorn i låg tomgång men släppte själv efter 5 minuter.

 

Enda som hjälper är en bottenkran eller urpumpningsmöjlighet i lägsta punkten så vattnet kan tappas ur tanken och dieseldjuren inte har nån växtmöjlighet.

 

Filtren var inte igensatta på någon av båtarna och vår båt har både grovfilter och finfilter så motorn klarar sig.

 

Men som sagt. Stoppet satt redan i röret från tanken. Filtret borde sitta redan i tanken om det skulle hjälpa.

 

Senast ändrad av forgus31 | 05 februari 2008 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnetfilter = enligt vad jag hittills läst mig till är så kallade magnetfilter så nära skojeri som man kan komma.

 

Har man en gång fått sin tank ren. Är noggrann med att inte få ner vatten i tanken och använder ex Grotamar, lär det inte vara några problem trots man kör med så kallad miljövänlig diesel.

 

Läs gärna på svenka petroliuminstitutets hemsida om Dieselbränsle med tillsats av förnybar RME (FAME). Så förstår du vad du får i tanken och hur denna skall skötas för att undvika problem..... lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att ett magnetfilter skulle vara till nytta för dieselormarna. Den grå sörjan är inte magnetisk. Vad man menar med magnetfilter är ett filter som fångar upp små stålpartiklar.
 
Tills någon beskriver hur magnetfiltret fungerar för dieseldjuren har jag denna uppfattning. 
 
De är inte magnetiska.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


QLs magnetfilter ingår i Volvo Pentas tillbehörssortiment. Det k-a-n förstås fortfarande vara humbug men jag skulle iaf höja på ögonbrynen om det bara handlade om j-kligt dyr ballast.

 

Det går utmärkt att läsa om teorin bakom på hemsidan (qlmarine.com). Jag saxar det mest väsentliga:

 

The QL fuel decontaminator will help you control the microbial contamination in your fuel. The return flow, already cleaned by the QL fuel decontaminator, will gradually reduce the micro organisms to a minimum.
The QL fuel decontaminator works through a patented magnetic system. When the fuel passes through a system of magnets the micro organisms are killed and broken down to small particles that easily pass through the fuel filter and then burn in the engine combustion.
The QL fuel decontaminator is installed between the tank and the fuel filter. Once installed, it works without any further attention.
Correctly installed, before the fuel return feed, it will also clean the content in the fuel tank. In this way the return feed recirculates fuel back to the fuel tank via the fuel decontaminator, and up to 97% of the micro organisms are broken down each time it passes through. The QL fuel decontaminator offers a permanent solution to the problem of micro organisms in the fuel.

 

Det är uppenbarligen ingen som talar om magnetiska dieseldjur. Däremot verkar principen bygga på att tillräckligt starka magnetfält dödar vissa mikroorganismer. Hur effektivt det fungerar i praktiken är förstås frågan. Är det verkligen ingen här som testat?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, nu skiner solen..

Jodå Volvo Penta och alla andra tillverkare är lyriska, men det hör liksom till,,, dom vill sälja till ett antal frustrerade båtägare och då är diagram och fakta förträffligt. Men det är inte det jag ifrågasätter, för ljuva ord sprider trygghet (falsk?)... \Innocent\

 

Vad jag menar är... OM syftet är att rena returbränslet enligt kretsloppsprincipen, hur många (liter??) passerar förbi insprutningen och tillbaka in i tanken av det som inte förbränns.. Hur ser fördelningen ut ur det som kommer från bränsletanken och returen, 70/30?? I så fall förbränns 70% och 30% renas och går tillbaka in i tanken. Kommer innehållet i tanken någonsin att renas helt och hållet?? Eller är det som renast när tanken närmast är tom?? Men en rotation av 2 liter i minuten (retur) tar det 2,5 timmar att cirkulera en tank på 300 l. I min värld (och jag kan inget) låter 2 liter mycket,

Rent teoretiskt verkar magnetfiltret smart (OM det fungerar), Min teori är dock att förbränningen borde överstiga returen och då .... 

 

Sedan en annan fundering: Om jag kör ca 10 distans per helg (Erstaviken och till Nappeviken) däremellan under veckan ligger båten stilla. och jag förbrukar ca 300 - 450 liter under en säsong. Kommer innehållet någonsin att vara renat, då stilleståndstiderna ger ny grogrund för nya alger. Förhållandet kan vara än värre för en segelbåt som knappt förbrukar något.

 

Som sagt var det är frågeställningen som itresserar mig, inte produkten för den har jag redan gått på. \Embarassed\ 

 

Mvh

 

Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man tro på att mikroorganismer reagerar på magnetfält? Tydligen kan en hel del göra det och det räcker väl för Volvo.
 
Vilken trovärdighet får Volvo av det?
 
Trovärdighetskapitalet är uppbyggt under en massa år och kan försvinna i en blink.  Jag tror det är humbug och kan då inte lita på vad Volvo säger om sina motorer heller.
 
Förutom att det mesta av bakterierna blir kvar som påpekas ovan. Alla bakterier och vatten måste bort och tanken steriliseras. Eller med jämna mellanrum pumpa ut den grå massan som verkar lägga sig på botten i tanken. 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OMG

Ni måste läsa istallationsmanualen som F#n läser biblen! Varifrån har ni så många fått för att den mogäng skall installeras på returen!??

 

Installerad mellan tanken och bränslefiltret renar bränsledekontamineringsenheten kontinuerligt bränslet och erbjuder en permanent lösning på problemet med mikroorganismer i bränslet. QL bränsledekontaminator fungerar genom ett patenterat magnetiskt system. När bränslet passerar genom ett system av magneter dödas mikroorganismerna och bryts ner till små partiklar som lätt passerar genom bränslefiltret och sedan brinner i motorns förbränning.
* Inkluderar 2 nipplar 1/4" för 5/16" bränsleslang.** Nipplar ingår ej.

Kapacitet 37 gallons

Union 1/4 NPT*
för VP-motorer
upp till HP 200

QL.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev maxiracer:

OMG

Ni måste läsa istallationsmanualen som F#n läser biblen! Varifrån har ni så många fått för att den mogäng skall installeras på returen!??

OMG, de kanske har kommit till insikt så här 13 år senare?

 

(BTW, TS har inte besökt MG sedan 2011)

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O M G !

Finns det någon som tror på att magneter hjälper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Mackey:

O M G !

Finns det någon som tror på att magneter hjälper!

Det hjälper mot det mesta 😂

EE5EB4ED-CC1B-4ECE-AB1F-163FC098D38B.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...