Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
steken

Oljekylare B30

Rekommendera Poster

Hej! sökt överallt efter bilder hur den sitter monterad. Har ingen monterad vad jag vet på min B30. Ska den sitta i blocket ut där oljefiltret sitter? Jag har mitt filter sitter som på en bil och funkat klockrent 4 säsonger. Tyvärr lite nörd på detta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, den sitter på samma sätt som ex på AQ 130 mellan brocket och oljefiltret. Ifall du inte haft problem med hög oljetemp så var glad och fortsätt som vanligt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara en vanlig oljetemps lampa. Det att jag börjat fundera nu är ju vad som behöver göras inför säsongen. Vi körde henne riktigt hårt i somras när åskan kom och när jag drog ner under 1000 varv så lös oljelampan. Fick hålla 1500 varv och låta henne stå så en 20 minuter så lös inte oljelampan. Hade upp detta i somras och fick en del svar att oljan vandrar upp och smörjer toppen och att den blir tunn. Men med en kylare så måste detta ju funka bättre! Hur många kör utan? Är det någon som har koll på hur man monterar detta? Jag kör med bara sjövatten kylning och rören går precis under oljefiltret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju en bilmotor i grunden med marina delar på som är totalt renoverad. Har inte ens tänkt att det ska sitta en kylare och haft båten i 4 år ju

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade två halvtaskiga bilder på hur de sitter på min B20, bör la som sagt vara lika på en B30. Oljekylarna kan ju vara lite svåra att få tag på men finns ju gott om eftermarknadskylare till Volvo som fungerar minst lika bra. Är ju samma oljefilter på Volvo fram till 1998-99 nån gång och även samma gängor till andra bilar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysande att få se bilder!! Dum fråga till då!

Om jag kört 4 år och tempmätaren aldrig gått över halva, det säger väl inte så mycket vad oljetempen är eller? Utan i somras då jag körde fullt då den gick upp till 75% av mätaren och det var då som jag inte hade oljetryck under 1000 varv. Nästa fråga då! nån som åker B30 och kan förklara om hur man drar vattnet till kylaren? Om man nu överhuvud yaget får tag i en sån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mycket frågor blir det! Är det samma till B20 som till B30?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...