Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
bizzaro

Höja monteringshöjd på KAD43 vid byte från AQ271?

Rekommendera Poster


Håller på att byta ut min AQ271C/290DP mot en KAD43 i min Orrskär 760. Som jag kan förstå är det en viktskillnad på ca 170 kg mellan dessa maskiner, KAD43:an ligger på 570 kg i torrvikt med drev.

 

Jag räknar då på att vattennivån på akterspegeln stiger med ca 6 cm, vilket gör att max vattennivå ligger i farozonen, och därmed risken för vattenintrång bakvägen i motorn. Eftersom motorn är monterad i kassett finns viss möjlighet att laborera med monteringshöjden. Detta leder dock till att jag måste montera en drevförlängning, annars hamnar underkant kavitationsplattan ca 2-4 cm över båtbottennivån.

 

Finns några rekommendationer? Skall jag höja lite och testa om den går bra, eller bör jag montera en förlängning direkt? Någon som har erfarenhet av att höja motorkasetten i en Orrskär?

 

Mvh

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringshöjden på drevet skall vara rätt oavsett hur tung motor du stoppar i. Höjden bestäms av ett mått taget från botten av båten upp till kavitationsplattan.

Inom racing laborerar man med monteringshöjder för att minska bromsande grejer i vattnet och andra propellrar mm, men det låter inte som det är det du skall syssla med i din typ av båt.

 

Riskerar du vatteninträngning skall du lyfta motorn och sätta på en drevförlängning.

 

Arbetet med att flytta drevet är samma så du kan ju alltid prova, propellern brukar inte tappa greppet vid en hissning på en tum eller två vid normal körning med normala bottnar, funkar det så har du ju sparat in drevförlängningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick i funderingar att höja paketet (41/290) i min båt av samma skäl. Hörde mig då för med en auktoriserad mek och han avrådde starkt från hissning, dvs att höja kavitationsplattan över bottennivån. Motiveringen var att 290 helt enkelt inte klarar det utan kaviterar alldeles för lätt. Tyvärr låter det väl inte helt osannolikt med tanke på att Pentas äldre drev ofta fått kritik för att vara hydrodynamiskt sisådär. Men när man ser hur högt snurror ibland hissas blir man ändå lite fundersam...

 

Ett råd kan jag i alla fall ge, gällande höjden: låt under inga omständigheter vattennivån nå styraxelns genomföring i skölden. Hamnar nedre bussningen i vattenlinjen är det lögn i att få helt tätt när bitarna börjar bli lite slitna utan du får en konstant vatteninträngning, grymt irriterande droppar som dessutom får styrdetaljer och trimanslutningar på insidan att rosta med ljusets hastighet. Det är obegripligt hur Penta resonerade när man tillät att de delarna ligger under vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag i en 4-tums förlängning begagnad, och grundad på era kloka råd låter det som det är det enda rätta: förlänga drevet samt höja montaget för att undvika vatteninträngning samt att propellern kaviteterar.

 

Är det någon som har gjort en förhöjning av motorkassetten i en Orrskär? Min tanke är att lägga plast-klossar på ca 9 cm som jag sedan fäster gummibussningsmattan i. Mina mätningar visar på att det skall gå att höja kasetten såpass. Sedan får jag såga ut i överkant och plasta upp i underkant av akterspegeln för att kunna skruva ramen för gummiduken.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...