Peter303 0 Postad 3 Februari , 2008 Hej Funderar allvarligt på att köpa en Örnvik 640 Weekend. Någon som har erfarenheter/kommentarer kring denna båt? Motorljudet? Sjöegenskaper? Hur fungerar den i hård sjö? Drar den upp mycket svall? Lätt att lägga till med? Kvalitet? Andrahandsvärde? Något annat tips på båt i samma storlek och prisklass med möjlig övernattning för 2 vuxna och två barn? (Om nu inte denna är bra) Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Februari , 2008 Vad hade du tänkt dig för motor i den? Utombordare? Eller inombordare (bensinare eller diesel)? Hur många hk? Båten är ganska stor så jag skulle nog hänga på max storlek den får ha när det gäller utombordare. När det gäller inombordare borde en Mercruiser 2.0 liters diesel vara det bästa valet men då drar prislappen iväg. Kanske 3 liters (130 hk) Mercruiser bensinaren kan räcka men jag vet ej om den har sötvattenkylning som standard (kanske går att köpa till). Priset är ju ganska OK. Blir nog svårt att hitta en lika stor båt till liknande låga pris. Finns en person här på Maringuiden som har en sån här båt, kanske du kan kontakta honom och höra hur han tycker båten är? http://www.maringuiden.se/u/Christophe_d/;action=minbat&id=7416 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter303 0 Postad 4 Februari , 2008 Hej Tack för snabbt svar och tipset om kontaktpersonen. Tänkte oss en inombordare Mercruiser 3, 0 liter, 135 hk bensin (Disel blir för dyrt tycker vi) /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 4 Februari , 2008 Hej, Jag är mycket nöjd med min båt. Lite barndomsfel finns på den men kommer att åtgärdas inom kort. Båten har en 3.0 Mercruiser bensin. Saltvattenkyld. Sötvattenkyld fanns inte som tillval, men går att eftermonteras och går på circa 20.000 enligt försäljaren. Det finns olika åsikter om sitt vara eller icke-vara. Funderar lägga denna summa på en kapell, gjord av en kapellmakare. Finns (ännu) inte ifrån fabriken. Båten är ingen fartmaskin, går circa 25 knop som max, men har inte ens gått på full effekt då hastigheter mig inte intresserar. Marchfart på circa 18-19 knop. Går bra med i 5-6 knop då det brukar vara lite svårare att styra i den farten, jämfört med våran förra båt. I hårt väder håller vi oss i hamn eller så går vi i 5-6 knop. Det är ändå inget trevligt i sånt väder. Båten drar circa 1,2 liter sjömil blandat körning. Dieseln något snålare, men skulle ta kanske 10 år för att få tillbaka mer-priset av den dieselversionen. Det är väl svall bakom oss, men tror inte att det är mer eller mindre med andra båtar. Lägga till är kanske lite jobbigare om man är ensam i båten. Eftersom man sitter i själva kabinen är det inte så lätt. Jag har inte provat än ensam. Med två inga problem. Tänkte skaffa två små walki-talki för att kommunicera med tjejen som då sitter i fören. I den nya årsmodellen har de fixat 2 2 sängar, där man då kan sänka bordet för att ge plats åt två barn. Bordet har jag förresten byt ut mot en större träskiva. Mycket båt för pengarna jämfört med andra tillverkare som ligger mellan 150000 och 250000 dyrare än denna båt. Ända båt som jag skulle kunna rekommandera istället är en som heter MV-6600. Finsk båt, kostar circa 520.000. Den har toa och smidigare sovplats till barnen. Hittade på Youtube följande filmklipp: In i Båten: På sjön: Märk att det rör sig om en utombordare. Både dyrare och dyrare försäkringspremie, dessutom sämre tyngdpunktfördeling. Om du går in i min sjöbod så kan du se bild-spel på min båt. Mvh Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter303 0 Postad 4 Februari , 2008 Hej Stort tack för ditt snabba svar. Många bra kommentarer som vi kan fundera vidare på - skönt att få höra från dig som kört den och bott i den. Tycker också att det verkar vara mycket båt för pengarna. MVH P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter303 0 Postad 4 Februari , 2008 Hej Stort tack för ditt snabba svar. Många bra kommentarer som vi kan fundera vidare på - skönt att få höra från dig som kört den och bott i den. Tycker också att det verkar vara mycket båt för pengarna. MVH P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Februari , 2008 om ?? ..det finns fler motoralternativ än just en 3liters ,passa på att tänka till redan nu ... mina argument för en större motor Båt 1400kg motor och drev xx kg full tank xx kg packning xx kg personer xx kg prylar mm xx kg osv . .. när du har fyllt på båten med det en och det andra så 2tons gränsen nåd . Det fixar inte en 130hp 3Liters !!!!!!!!!!!!!!!!!! Inte har man en 1.2liter i en V70 .. bara för att slippa argumenter mer för denna fakta! Lycka till med båtvalet . //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 5 Februari , 2008 Har nu kunnat prova båten i somras, fullt med packning när vi var ute i en 14 dagars lång semester. Gick mycket bra med tankte på förvaring av allt och båten planade lätt ändå. Båten planar vid circa 12 knop. En gång var vi ute med 5 ombord, varav 4 satt bak och då var det lite besvärligare att komma i plan, men det gick ändå. Större bensinmotor finns inte till den båten. Alternativ är en diesel på 130 hk.jag tycker det räcker med 135 hk med tanke att de bara blir dyrare me bensin vid större motor. March-varv ligger mellan 3200 och 3500 varv. Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 6 Februari , 2008 Tjena ! Jag har beställt en 640 weekend 08 med utombordare mercury 115 fyrtakt..... Vad jag kan förstå så är det ingen av er som har provat den med utombordare men den borde vara lite rappare än med inombordare... Trollingfiskar så jag kan inget annat ha än just utombordare... Har varit på båtmässan i helgen och kollat och det verkar vara kanon...måste säga att intrycket av kvalitén är lysande... Har en Örnvik 630WA idag och är väldigt nöjd med den men den ser lite billigare ut i material och dyligt.... Jag har köpt till smartcraft och undrar lite om någon annan har det och om ni är nöjda med det? Har också köpt till Lowrance LCX 112 men kan inte klura ut hur jag skall montera den bäst ? Funderar på en svängbar arm men är rädd att den skakar och svänger i hård sjö, vad tror ni??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 6 Februari , 2008 Tjena ! Jag har beställt en 640 weekend 08 med utombordare mercury 115 fyrtakt..... Vad jag kan förstå så är det ingen av er som har provat den med utombordare men den borde vara lite rappare än med inombordare... Trollingfiskar så jag kan inget annat ha än just utombordare... Har varit på båtmässan i helgen och kollat och det verkar vara kanon...måste säga att intrycket av kvalitén är lysande... Har en Örnvik 630WA idag och är väldigt nöjd med den men den ser lite billigare ut i material och dyligt.... Jag har köpt till smartcraft och undrar lite om någon annan har det och om ni är nöjda med det? Har också köpt till Lowrance LCX 112 men kan inte klura ut hur jag skall montera den bäst ? Funderar på en svängbar arm men är rädd att den skakar och svänger i hård sjö, vad tror ni??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 6 Februari , 2008 jag har en 670 weekend med suzuki 1´ 40 fyrtakt o jag trollingfiskar en alldeles perfekt kombination tycker jag abåde för trolling samt familjebåt rillezz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 6 Februari , 2008 jag har en 670 weekend med suzuki 1´ 40 fyrtakt o jag trollingfiskar en alldeles perfekt kombination tycker jag abåde för trolling samt familjebåt rillezz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 6 Februari , 2008 OK men är det inte max 115hk på den också??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 6 Februari , 2008 Hej Peter, Grattis med båten! Såg på din bloggsida (genom google) en bild på din båt, men det ser inte ut att den har utombordare? Idag fick jag också veta att ett kapell kommer att finnas inom kort till den Örnvik 640 Weekend. Bilder finns på en annan tråd. Lycka till med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pettan78 0 Postad 6 Februari , 2008 Tjena ! nä det är inte min båt på bildennn.... får min först nästa vecka eller veckan efter..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 7 Februari , 2008 jo eller 186 kg som min motor väger men den hoppar upp i plan med den motorn i allafall.vi har åkt 9 stycken i den o den planar hur lätt som helst med den belastningen o över 30 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bagge 0 Postad 3 Februari , 2009 kapell finns som tillval till 640 weekend som kommer från fabrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasj 0 Postad 4 Februari , 2009 Hej, har en 630PH med 1,7L Dieseln. Jag har kikat på 640 Weekend. Den bör funka fint med 130hk då skrovet planar lätt. Lite stötigt blir det i sämre väder men det är ju bara att dra ner på farten. Har nyligen dragit om all el som inte rör motorn och satt in säkringsbox och jordplint. Kan vara ett tips att kika lite på detta. Det var rena ormbot i min båt med hängsäkringar i massor. Det kanske inte är bara Örnvik som har det så men kopplingarna var tveksamma både här och där. Det var inget kul när GPS, Värmare, och taksökaren slocknade när jag skulle lägga till i höstnmörkret i en oupplyst hamn... Lycka till med båtköpet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockenilsson 0 Postad 20 April , 2012 Jag har haft fyra olika båtar innan och till slut köpte jag en örnvik 640 weekend på grund av priset och var tveksam till hur den skulle vara i sjön och bränsleförbrukning, men måste säga att jag är positivt överaskad på alla punkter! Lagom snabb, bränsleförbrukning helt ok, går bra i sjön och lagom rymlig för tvåbarnsfamilj. Det enda jag kan säga som är dåligt är att om man är fler än tre vuxna eller två vuxna och två barn som ska sova över i båten blir det trångt, men i vilken båt i den prisklassen blir det inte det?! Nä mycket båt för pengarna! Sen finns det alltid folk som gnäller över olika båt märken, lite som bond svenssons som gnäller över hur bra volvo eller saab är och att dom är dom bästa bilarna i världen. Jag är helnöjd med min båt i allafall och byter den inte på ett bra tag! PS. Inget fel på saab eller volvo =) DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser