KarlM 0 Postad 3 Februari , 2008 Hej, jag letar båt och har fastnat för en Ryds 510 gti -07 med en mercury F80 -07 , är det nåt att ha. Jag har läst här på forumet att ryds kvalité är det lite si och så med, nån som har några erfarenheter av 510:an så skulle den informationen vara bra att ha. Hade en terhi nordic m tohatsu f25 som såldes i höstas för inköp av större båt. Båten skall användas för fiske, utflykter, wakeboard och vattenskidåkning i sthlm skärgård. Har även kollat på liknande båtar, örnvik, uttern och HR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Februari , 2008 Hej, Låter som en bra kombination. Men läs det här om du inte redan gjort det innan du bestämmer dig, ifall du skulle råka hamna i samma situation. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175437 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 4 Februari , 2008 Hej ! Låter som en utmärkt kombination. Det där med gelcoatsprickor ...nja ...det kan man läsa om att det finns måndagsex av de flesta märken. Jag hade en 510 GTI mellan 2004-2006. Jag var mycket nöjd med båten, den gick kanon i vattnet och var mycket bra för vattensport. Den är ju oxå hela 2.20 bred. Det enda jag klagade på var att vattenskidpinnen upplevdes klen i konstruktionen. Jag vådage inte använda den då jag drog fullvuxna personer. Återförsäljaren hävdade ingen fara, men jag var skeptisk. En annan sak jag saknade var också fast tank...men det tror jag finns som tillbehör nuförtiden. Men båten var klart kanon. /SL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 4 Februari , 2008 Hej har själv en ryds 510 gts med en 90hk på. EN KANON båt, mycket nöjd!! Vi har dragit upp runda killar på en skida. 2 raketer och 3 tre ringar samtidigt, inga problem. GTS har en mittpulpit med vändbara stolar.Bra för koll bakåt. Bra för fiske, självläns, och kanon för utflykter. inga kapell som en HT-båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 4 Februari , 2008 Jag tror att just kombinationen båt motor du är intresserad av är mycket bra. Precis lagom motorstyrka till den båten. Du kan åka snålt om du vill samtidigt som det finns kraft att tillgå om det behövs. Har själv en sån båt. Dock med en Honda BF75. Jag är mycket nöjd. Framförallt tycker jag om båten är så pass bred samt att den har ett lättdrivet skrov. Kvalitén är väl som på de andra båtar du nämner - överlag bra, med det finns måndagsexemplar. Men det gör det även för Uttern, HR etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Propellerlelle 18 Postad 4 Februari , 2008 Har en 510 GTi -07 som jag köpte i höstas kan bara hålla med dom andra 510 ägarna,köpte den av Västeråsmarinsevice tilll ett höstpris som var mycket bra.Så kolla med dom. Lelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KarlM 0 Postad 4 Februari , 2008 Har nu läst inläggen och det verkar inte bra, hur kan det vara så skiftande kvalité på ett märke som Ryds (som jag trodde var ett kvalitetsmärke bland båtar). Men det verkar som det finns liknande problem med andra märken när jag läst igenom det bossee länkade. Sprickor i gelcoaten på en nyinköpt båt man knappt brukat, läskigt. Får hoppas att det bara är måndagsexemplar och inte ett genomgående kvalitetsproblem för Ryds. Har nu detta i åtanke när jag ska välja båt, men 510:an har glidit ner lite i listan. Har även kollat lite på Buster L och där har man ju inget problem med gelcoaten, men den har inte den prestanda jag är ute efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 4 Februari , 2008 Har en 510 GTI -05 och trots att jag är ganska petig så har jag efter tre säsonger inte upptäckt något som helst problem eller mistor i skrovet. Skulle vara intressant att hålla sig till fakta och sätta antalet reklamationer i förhållande till antalet sålda båtar. Alla fabrikat har reklamationer, frågan är i hur stor omfattning? 1 på 10, 100 eller 1000? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=191985 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 4 Februari , 2008 Känner igen mig i KarlM. Spanat efter båtar som ryds 510, HR 510 o likn. Följde några trådar om kvaliteten på Ryds och blev lite tveksam. Efter lite funderande väcks dock frågan vad kvalitet är. Hur definieras god kvalitet på en båt, och finns det någon som helst objektivitet kring det? Jämför med bilar där bilprovningens statistik är ganska hårda data. Och när det snackas om sjöegenskaper; jag har inte sett ett enda negativt omdöme på MG om den egna båtens sjöegenskaper så länge det handlar om en modern v-botten. Har jag fel? (Aj då, varning för trådkapning här?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KarlM 0 Postad 5 Februari , 2008 Ja, verkar inte bara vara ett problem bara på Ryds, har ju läst om olika märken som har haft samma problem. Snackade idag med en kille i boden och han köpte en ny Yamarin 50sc som efter ett år fick en lång spricka i gelcoaten längs skrovet och han skulle få en ny båt nu. Så problemet kan ju uppstå på vilket märke man än köper ,så det blir nog en 510:a ändå eftersom jag fastnade för just den modellen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Februari , 2008 Hej, Större chans att det mesta är rätt i hela kedjan ända ut till kund om tillverkarens båtar kontrolleras av DNV (Det Norske Veritas) - Gröna skylten. Ryds båtar har DNV skylt. Sen kan det ju underlätta att tillverkaren är ISO 9001 certifierade, det kan väl inte skada i alla fall. Och inte minst, köpa av en seriös handlare som tar hand om ev reklamationer på ett proffsigt sätt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser