Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Businessman

Fel på knopmätare på Nimbus 22 Nova

Rekommendera Poster

Har en Nimbus 22 Nova-91 på gång. Har tittat på båten och det enda som verkar spöka är den analoga knopmätaren. Den verkar stendöd. Motorn är en Volvo Penta 431 V6, om det nu har någon betydelse?

Är det någon som har något tips på vad felet kan vara? En säkring eller givare? Kan det vara något väldigt kostsamt?

 

Tacksam för svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp båten men låt säljaren behålla knopmätaren, sätt något roligt i det hålet i stället.

 

Farten läser du av på GPS-plottern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt åtgärdat. Det värsta som kan hända är att du får köpa en ny, dom är ju rättså billiga och förmodligen så är det ett enkelt fel att åtgärda. Bara att börja felsöka, du kan ju använda detta som ett argument för prutning och kanske kapa ett par 1000 på priset..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bekymmer med min oxå... Håller med ovan, låt inte det vara ett skäl till att avstå från båten om allt annat är bra!

 

Det värsta som kan hända är att det är en elektroniskt sumlogg, typ samma som min... Om man vill få en sådan fixad kan det kosta pengar, ett par tusen brukar räcka beroende på fel och modell.

 

Annars är det lätt att byta ut till trycklogg för några hundra spänn.

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Blir nog affär.

Tänkte höra mig för lite om prisbilden. Började en annan tråd med detta ämne, se nedan. Men inga svar. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp, då detta är min första Nimbus.

 

Hej alla!

Jag har fått erbjudande om att köpa en Nimbus 22 Nova-91 till ett vad jag anser vara ett bra pris. Motorn är en Volvo Penta 4,3 V6-91 med duoprop drev.

Båten är i bra skick med endast 2 ägare sen ny. Alltid varvsservad, påkostad ca. 70.000:- 2007 iform av Ny ruta, diverse komponenter i drev och motor, nya rutor i kapell m.m.

 

Jag skulle vilja veta vad man ska betala för en sån båt. Samt vad marknadsvärdet ligger på. Det finns ju knappt några ute till försäljning av denna modell.

 

Skulle hemskt gärna vilja ha även reflektioner av er med erfarenhet av denna modell. Fördelar samt nackdelar?

 

Tacksam för svar snabbt då jag måste bestämma mig omgående.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Svår fråga. Alltid svårt att värdera båtar. De kostar det någon är beredd att betala för just den båten vid just det tillfället.

Och som sagt så finns få såna till försäljning.

 

Kollar på lite cashade annonser och en 92:a med KAD 32 och DPE-drev från 2002 kostade 335.000 i annonsen för ett tag sedan på en firma.

 

En annan från 92 med en bensinmotor från 98 på 230 hk annonserades för 30.900 ¤ i Finland.

 

Om man utgår från den första så borde en sån vara ca 100-150.000 dyrare än en med bensinmotor och drev från produktionsåret gissar jag.

I så fall skulle en 91:a med original bensinare kosta under 200.000.

Men det är en grov gissning!

 

Vad har du fått för bud?

 

Om båten är fin och du är förälskad i den (så blir jag ofta...) så köp den.

Kanske ska du ta dit en besiktningsman eller åtminstone någon som kan marinmotorer för att få motorn kollad innan du köper båten.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christer för svaret. Båten är som sagt i bra skick och påkostad. Den är idag försäkrad till 300.000:-. Till saken hör att nuvarande ägare, dvs. den andra är en bekant till mig. Och vad gäller motor så finns garanti från Huges Marina på de omfattande motor drevarbetena som är utförda under 2007. Båten är dessutom alltid servad på samma marina sedan den var ny. Har fått ett bud på 220.000:- Vilket borde vara ett bra pris, om man tittar på vad folk begär för sina 19-20 Nova bland annat.

 

Tacksam för fler åsikter om prisbilden. Vill ju göra en bra affär:)

 

Sen är ju en Nimbus alltid en Nimbus, borde vara en säkrare investering än aktier i dessa tider....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skick på båten talar ofta sitt eget språk!

 

Vad som ofta blir avgörande är skick på motor å drev, vad är det som har blivit gjort? Antal timmar?

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicket är över lag bra. Det som är gjort är b.la. nya limpor, alla remmar, knän, bälgar, axel(Vilken var lite sned efter reptrassel), impeller, Bränslepump m.m. Enligt nuvarande ägare är det mesta utbytt i drevet? Antal timmar: 352.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som de flesta självklara slitdelarna är bytta. Hur är det med kolvringar, topplockspackning, topplock, ventiler och ventilfjädrar?

 

Oavsett skulle jag STARKT rekomendera ett kompressionsprov! Spelar ingen roll om det är en kompis eller familjemedlem som ägt båten, det ska alltid göras! Kan ju faktiskt vara så att ägaren själv är ovetande...

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...