Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Yammi

Montera högtalare (Infinity Kappa) i Yamarin 64

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som vet hur mycket utrymme som finns mellan inner och ytterskrov på en Yamarin 64? Ska köpa och montera högtalare och måste finna några med tillräckligt litet monteringsdjup ... Nu beror självklart på var man har tänkt att sätta dem. Jag tänker placera 2 st högtalare mitt för varandra i höjd med förarstolen. Övriga 2 vet jag ännu inte, men någonstans i aktern. Förslag på lämplig placering? Någon som har bilder på sina monteringar?

Någon som har synpunkter på högtalarna, Infinity 6902M Kappa? Är det bra grejor eller ska jag satsa på några andra? Planerar att köpa 2 par, eventuellt 3 par om jag ska montera ett par inne i ruffen. Någon som gjort det på en 64a? Är det knöligt att montera? Bör man låta ett proffs göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan bara ge lite generella råd mot bakgrund av den högtalar- och stereoinstallation jag gjorde för 4 år sedan i min Yamarin 5820 (58BR).

* Såga hål och sätta fast själva högtalarna var det enklaste.

* Såga upp och sätta fast själva stereon var ganska enkelt också.

* Dra högtalarkablarna dolt och snyggt samt fastsatta på bra sätt var det krångligaste eftersom man jobbar bakom innerskrovet och under durken med detta i regel (så var det för mig i alla fall).

* Dra elkablarna för stereon och avsäkra detta var sisådär svårighetsgrad. Jag byggde om hela elinstallationen i samband med detta och använde Blue Sea Systems polplintar med plus och minus samt ATO Fuse säkring i en och samma burk.

http://bluesea.com/category/5/21/productline/126

* Den stereo jag har behöver ström hela tiden för att inte tappa kanalintällningarna, det drar minimalt med ström så det är inget att oroa sig för att det drar ur batteriet för det gör det inte.

* Som antenn använder jag en T-antenn, se bilden (innifrån babords pulpet).

En fadäs råkade jag ut för och det var när jag såga upp hålet för en högtalare i skrovsidan, var det en sladd till lanternan som gick vidare fram till fören som jag såga av. Gick dock bra att skarva med såna där runda skarvar med smältlim inuti (när man värmer så smälter det till en vattentät skarv).

Tidsåtgång för mig var ca 2-3 dar men då jobba jag ju inte från morgon till sena kväll. Tog det lungt och planera så det skulle bli bra, ja du vet sådär i lagom fart när inget jäktar på.

Blev nöjd med resultatet, har inte krånglat en enda gång sen jag monterade.

Jag tar ur själva stereon ur sitt fack varje höst så den slipper att vara i under vintern.

Har även en Sony GMD-616 skyddskåpa över stereon som stänkskydd. Det finns numera t ex Sony stereo som är gjorda för marin miljö (CDX-HS70MW).

http://www.xplodsony.com/marine

Jag vet några som monterat stereo i 6420, hoppas nån av dessa hör av sig här.

Lycka till!

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 februari 2008 | 23:52

post-1495-1394235335,5824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild på en av högtalarna i skrovsidan (bakom stolarna).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 februari 2008 | 17:43

post-1495-1394235335,6415_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stereon i babords pulpet från utsidan med skyddskåpan.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ombyggda elinstallationen i styrbords pulpet.

/Bo

post-1495-1394235335,743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du öppnar lilla facket under gasreglaget så ser du att det är gott om utrymme - se tidigare trådar i MG där vi talat om det.

I min 6420 från -05 så är det gott om utrymme - lite varierande på var i skrovet du sätter radio och högtalare - dessutom tror jag inte det är nån fyllning mellan skroven som stör.

Kablar av olika slag är dragna i plaströr - och det finns utrymme för fler kablar i dessa och dessutom är det lämnat ett snöre i plaströret så att det lätt går att dra fram nya.

När jag satte in min VHF så var kabeldragningen den jobbiga biten - den tog längst tid. Från batteriet och fram - även från antennen (hö bak) och fram till förarplatsen.

Högtalare fram är lätt och det ger sig var de ska placeras - värre är det med hötalare bak - vet inte riktigt var de ska placeras för att ge bra ljud OCH underlätta kabeldragning. Bör förmodligen bli så att du sätter högtalarna i respektive sidofack bak.

Det går att komma åt mellanrummet mellan skroven via ankarboxarna bak - man får nästan bryta armarna av sig - men det går. Öppnar man samtidigt golvet i mittfacket bak så kommer man åt på ett annat sätt som kan underlätta.

Skriv och berätta när du gjort det - tack! Och bilder - många bilder.

Lycka till! \Cool\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Har varit på resande fot och inte kunnat följa tråden, därav dålig feedback på era kloka svar. Är en sådan, Sony CDX-HS70MW, jag införskaffat. Hoppas den drar like lite ström i idle som din bosse för jag har inte elplats!

Ingen som vet något om monteringsdjupet?. Bosse vad uppskattar du maximalt monteringsdjup är på din båt? Gissar att det ligger i samma trakter på en 64a. Kommer att köpa högtalarna då jag är i USA och därmed inte ha möjlighet att lämna tillbaka dem om det visar sig att de är för djupa ...

Lovar att följa upp med bilder! Ska förmodligen montera en Waeco Coolmatic under akterbänken också om jag bara får tag på en till vettigt pris. De är svinigt dyra!

Senast ändrad av Yammi | 05 februari 2008 | 09:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag kan inte hjälpa dig med svar på djupet, men jag har ett litet tips som sparar timmars arbete. Köpe en dragfjäder. Jag har byggt ljud i 3 båtar och ett lika många antal bilar. Jag är långt ifrån proffs med jag kan säga att en dragfjäder är helt oslagbart!

En lång plast sladd med ett 10 cm ledat huvud längst fram. Den letar sig fram otroligt bra.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251419#32-5466

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Lysande produkt ju

Hmm, varför kan jag bara skriva med stora typsnitt?

Senast ändrad av Yammi | 05 februari 2008 | 16:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yammi,

Jag har ju Sony XS-MP61 högtalare och de kanske sticker ut 10 cm in i skrovet. Jag uppskattar att 15 cm har man spelrum bakom innerskrovet på en Yamarin 5820/58BR där jag satt mina högtalare enl bilden ovan. Tipset blir att du skruvar bort sidofacket nedanför gas/växelreglaget så kan du inspektera insidan skrovet och kolla på djupet från innerskrov till ytterskrov.

Är det en Coolmatic CF-18 du funderar på att skaffa?

Om ja, så kolla in min lilla recension här:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=176632

Jag har haft en sån i 5 säsonger.

Mycket bra men som du nämde är Coolmatic boxarna väldigt dyra (som alla kompressorkylboxar).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

nej en Waeco CD30 har jag i så fall funderat på för fast montering under akterbänken. Vit med rostfritt stål runt kanten. Tror det kan bli riktigt snyggt, men de är dyra de rackarna \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />

http://www.waeco.se/(S(virxhv45b4h2eg55bal4og45))/engine.wbf?pid=760&c=46&l=46&frame=content&menuitem=92;131;271&articleitem=92;131;271;7549

Senast ändrad av Yammi | 05 februari 2008 | 23:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...