Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
erreko

Någon som har 4-takt utombordare på sin 77:a?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Blev just medlem och vill passa på att ställa en fråga.

Jag planerar att skaffa en ny utombordare ( har en Suzuki 7.5 hkr 2-takt, som jag haft sen köpet ) och tänkte mig en 4-taktare. Har kollat lite och är osäker på vilken motorstyrka som behövs.

7.5:an orkar inte så bra i motvind och vad jag förstår har en 4-takt bättre kapacitet. Vikten på en sån här är ju ganska hög (35-45 kg) så överkapacitet är väl inget att önska.

Har Du någon idé om vad jag behöver så berätta gärna.

Ragnar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en 8 hk fyrtaktare, förut på min maxi 77 hade jag en yamaha 8 hk från början på 90  den var alldeles lagom, dock så önskade man att man hade haft en 4-taktare efter 15 timmar nonstop motorgång från gotland till nynäshamn. Alla 8 hk 4-taktare är vad jag vet 2 cylindriga vilket skall vara att föredra mot de 1 cylindriga 4-taktarna (ljudnivån) Så att välja en 6 hk fyrtaktare skulle jag inte göra för de är oftast 1 cylindriga, se till att köpa en med en generator och eluttag också så kan du få liiite laddning också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag har sett att tio hästars är poppis på de båtarna. Jag är sugen på att köpa din

sju halva. Den räcker mer än gott till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !
Jag hade en Yamaha 9,9 4 takt på min 77'a med stor propeller, funkade kanon på båten.
Nackdelen är vikten på motorn när den skall upp och ner ur vattnet. Orginal motorfäste är igen bra lösning utan byte till ett fjäderbelstat funkar bättre.
/Mikael 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...