Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Master-J

Göteborg - Melbourne

Rekommendera Poster

att drömma är ju inte förbjudet, ännu. Min förhppning är att vid pension om ett par år kunna segla till Australien. Tog så en titt påen översiktskarta för Volvo Ocean Race och undrar om det finns en anledning till att routen är lagd i mina ögon förhållandevis långt från Afrikas kust. Det tycks mig som om de seglar ganska nära Sydamerika. Varför???

http://www.travelplaces.co.uk/travelplaces/images/yachts_and_ports/vor-route-map.jpg>

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men risken finns att det beror på pirater. Afrikas kust har ökat mest i piratattacker dock mot handelsfartygen, där flertalet sjömän mist livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Min uppfattning är att svaret är enklare än så. Man vill segla dels kortaste sträckan dels där det blåser mest och åt rätt hll, dvs i ryggen. De gamla segelfartygen gick samma trad till Australien.
Har ni inte läst om the Roraring fourthies? 
I Sydatlanten vill man gå närmare Sydamerika av liknande skäl, strömmar och vindar. Det gäller att korsa stilltjebältet på smartase sätt. Sämst är att följa Afrikas kust ner. 

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vägvalet för Volvo Ocean Race beror på de omständigheterna som Kalman säger.

För din del är det väl den traditionella rutten för nöjesseglar som kommer ifråga dvs genom Panamakanalen och över Stilla havet. Följa med vind och ström. Eller är du ute efter häftig segling?

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era fina svar så långt det gav mig mer kött på benen. Att segla till Australien är en av mina stora drömmar, ja att åka dit över huvud taget. Detta företar jag hellre i ett badkar med segel på, än med flyg då jag e extremt rädd för att flyga. Har man sedan en del vänner som man vill besöka, tja då återstår att segla...Hur lång tid det tar betyder självfallet en del, men är inte avgörande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...