Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
swede21

Vindskydd i styrpulpet kontra bowrider?

Rekommendera Poster

Hej!

Planer på investering. Kollat t.ex. Höga Rodd 510, Yamarin 5220 och Ryds 511. Många skulle nog hävda att vindrutan i bowriders ger bättre vindskydd men jag tycker att rutan i de flesta fall ser väldigt låg ut (konstruerad mer för utseende än funktion?). Styrpulpetrutan är ju oftast högre och mer upprätt.

I vilken båttyp får familjen bäst vindkomfort? Kvittar det?

Tacksam för synpunkter!

(PS. Skickade nyss liknande inlägg utan att det kom in. Är det vanligt och vad beror det på?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man kollar in HR 510 och Ryds 511 verkar deras vindruta ge hyfsat skydd åt 2 personer. En av fördelarna med bowriders är som du nämt att den ger ett bättre vindskydd, för fler personer (i princip alla som sitter bakom vindrutan förutsatt att man kan stänga till mellan pulpeterna också).

Jag har en Yamarin 5820/58BR och stänger man mittrutan och glasfiberdörren mellan pulpeterna blir det helt dragfritt för föraren och passageraren samt i stort sett dragfritt även för 2-3 pers på akterbänken. 5220 har nån form av plastskydd man kan knäppa på mellan pulpetarna, men som sagt 5820/58 BR har en glasfiberdörr, och även 53 BR har en fast dörr med gångjärn (i genomskinlig akryl/plexi el liknande).

På Yamarin 5220 är nog vindrutan lite lägre än både Yamarin 5820/58BR och den nyare Yamarin 53 BR som ersatt 5220.

Så det kan hända att det blir visst vinddrag i pannan lite beroende på hur lång man är.

På min 5820 har jag bytt ut stolstativen till gasdämpade höj-sänkbara och i nedersta läget hamnar pannan under rutkanten så det är då inget vinddrag (om jag vill se över rutkanten höjer jag bara upp stolstativet i högsta läget).

Kolla lite här vad de skriver om 5220 om höjden på vindrutan alt höjden på stolen:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,343&Language=no-NO

Om du skulle vilja ha kapellgarage så har 53BR detta, men inte 5220.

Det blir något begränsad sikt tycker jag när man ser igenom en sluttande vindruta som t ex 5820 och vissa reflexer i vindrutan från den vita intrumentbrädan kommer man heller inte ifrån så på det viset är bowrider med sluttande vindruta sämre.

Jag vet ej vad du har för budget men du kan spana in AMT båtarna, de skall vara fina (jämförbara med Yamarin på många sätt).

Litet tips kan även vara att kolla i senaste Praktiskt båtägande för där testar de ett gäng (nya) bowriders.

Kolla även in Askeladden 525 Excel, den har en ganska bred och hög vindruta och skall  övrigt vara en bra båt om man nu skall tro vad de skrivit i båttester om den.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 februari 2008 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo!

Jag är över medellängd.

Norska artikeln och det du skriver stämmer bra med min känsla. Som förare vill jag hellre upp en bit för sikt och överblick och att då istället, i fart och sjö, huka ned för att titta genom en mycket sluttande ruta känns inte optimalt. Ur den aspekten kanske många styrpulpeter är bättre för föraren? Bowridern i allmänhet ger kanske bättre skydd för övriga pasagerare bakom rutan.

Budgeten? Ja, hur är det? Man börjar kolla på 80-talsbåtar för 50-60 tkr och slutar på ny Yamarin 53 BR för 250 tkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...