Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Ray-Ray

Plastbåt, är den verkligen underhållsfri???

Rekommendera Poster

Hej båtvänner,

Jag var ute på båten idag och fixade lite med presseningen som hade blåst av, efter att ha pumpat ut ca 15l vatten och ryggskott så var jag äntligen klar.

Sen var det bara att ägna tankar till annonser, och annat litteratur som jag läst i båttidningar under höstmörkret.

Jag minns en artikel väl eller delar av den där det framgår att plastbåtar ej är underhållsfria.

förutom tvätt och polering så är det mycket mer man måste tänka på.

Jag har inte legat sömnlös på nätterna och tänkt på listan med åtgärder men jag har tänkt på det.

Det som slog mig idag när jag var på marinan var att bland dessa skönheter som är uppställda i led finns det många tyvärr misshandlade båtar också.

Visst kan det vara så att man inte riktigt haft tid att tvätta och polera i höstkylan men dessa båtar var båtar som ägaren glömde ;).

Till våren så har skiten satt sig så hårt att det har bildat en ny sjöbotten på båten.

ville bara rensa tankarna lite och skicka länken till artikeln om den finns kvar med lite tips och så...

http://www.vibatagare.se/NYTTA___TIPS___RAD_DXNI-1069_.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ennan sak som slog mig är att båtar kan bli övergivna vid kaj utan att omgivningen reagerar. Jag såg en liten plastbåt med motor som ligger i marvatten (is) på en liten marina i Gävle. Det är en båtklubb med drygt 100-talet medlemmar. Ingen har tydligen haft ork att ta upp båten. Båtens ägare är kanske sjuk?! Det är sorgligt, men kanske inte så underligt eftersom människor kan ligga döda i sina lägenheter utan att någon lägger märke till.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det närmaste man kan komma underhållsfri båt är nog en aluminiumbåt utan en massa krimskrams.

Exempel:

Anytec 522, 622, 750 serien.

Alucraft 16, 19, 23

Yxlö 501, 621

Arronet 18, 20, 23

M fl

Busters aluminiumbåtar är inte lika oömma i längden tror jag då de dels har en massa plastinredning nuförtiden dels har en plywoodbaserad durk. Samma sak med Silver aluminiumbåtar men de har inredning inkl durk av glasfiberplast. Troligen inte riktigt lika oömt som en båt enbart i aluminium rakt igenom.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 februari 2008 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen båt som är underhållsfri ifall ägaren vill behålla den i skick. Köper man en ny båt och ger fan i underhållet så blir det bara ett litet hål i plånboken när näste ägare skall ta över.

Jag har skrivit det som nu kommer ett antal gånger tidigare. Underhållet är en del av båtägandet. Vad är mer avkopplande än att när vårsolen börjat värma, lätta på klädseln och båttäckningen, sätta igång och göra i ordning sin ögonsten för många varma, sköna sommarfärder? För det är väl så vi tänker varje vår? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...