aoe1 0 Postad 2 Februari , 2008 går i båtköpartankar, tänkte byta upp mig från min stortriss, skulle behöva lite tyckande. situationen är att jag kommer att skärgårdssegla i c:a två sommrar till och sedan om allt har fallit på plats bege mig ut på lite längre turer. så på ena viset tänker jag mig att en if-eller kanske en viggen skulle vara lämplig, men sedan så känner jag att det skulle vara bra att ha lite framförhållning gällande lång/havssegling och satsa på någon annan. Kanske en havsfidra eller hur är den om det visar sig att det kanske bara blir skärgårdssegling som blir aktuellt. Skulle vara mycket tacksam och höra vad ni tycker om dessa båtar och mina tankar, och få tipps om lämpliga ev.andra båtar. Båtkassan är på 40-100 000 kr. tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 3 Februari , 2008 Kolla lite på en johnsson 26. Kostnad vid din övre gräns men en helt underbar båt med innombordare. Rymmlig och stor takhöjd i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 3 Februari , 2008 IF:en är ju bra, och i samma klass har du Marieholm 26, Fingal och så min egna Cutlass 27. De är ju långkölade, väl lämpade för något större vatten, något smalare än moderna båtar. Men du hittar dessa inom ditt prisintervall. Havsfidran har ju någon slags air omkring sig då det var en av de första små havsseglare i plast. Men jag tror man tröttnar tidigt på att kryssa med en sådan inomskärs. Men de jag nämner är nog lika trygga i sjön och klara havet bra. Det finns ju bättre, men inte under 100´ . Det finns ju de som kanske skulle även förorda Vegan, men jag gör inte det. De jag nämner ovan, är så vitt jag vet, ganska starka konstruktioner vilket r en bra grund om man sedan skall utrusta för långfärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aoe1 0 Postad 3 Februari , 2008 ja tck för svar, vad säger eutace att det finns för lämpliga mellan 100 - 200 000 kr? Air runt havsfidran vad menas med det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 3 Februari , 2008 Jag tror havsfidran lever en del på gamla meriter. Den ser ju okrossbar ut och är väl kanske det och det finns ett romantiskt skimmer kring den som gör att det inte alltid är rationella beslut när man väljer den för långsegling. Så är det för fler t.ex de typiska vid spannet 100` till 200´ : Allegro 27 och L28. De är ju väl beprövade och av många ansedda som de bästa små havsseglarna i den prisklassen. Men Marieholm 261 (nyare 26:a) är nog bra den med. En favorit i den klassen är Solvigg 26, motorseglare med styrhytt och bra i sjö. Ligger oftare i det övre spannet p.g.a att det är just en motorseglare, de är dyrare. HR 26 ligger ju också i det spannet. Bandholm 27, en dansk pärla. Och jag hade länge siktet inställt på en Nord 80, men nu blev det inte så. Jag har sett att du diskuterade att ta en if genom kanalerna. Det tänkte jag inte tycka något om men däremot skall du satsa på en inombordare. Att köra i timmar med inombordare jämfört med utombordare är stor skillnad, ljudnivå framförallt. Och i sjö riskerar alltid utombordaren att vispa luft vid varje vågkam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aoe1 0 Postad 3 Februari , 2008 ja tack för det menar du att du tycker allegro 27:an och L-28:an ör äverskattade? Håller med dig om att solviggen är en fantastisk båt har dock inte provseglat men den skall vara fenomenal, även mkt sjösäker. var och tittade på en i höstas, enda minus som jag tyckte var väldigt högt diseldunk i styrhytten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 3 Februari , 2008 Nej, de är inte överskattade, de har ju gjort sina sjömil. Snarare finns det väl en bunt andra som är underskattade, som inte i lika hög grad förknippas med långfärd över hav och därför inte blir valda. Vet att någon segla runt i en Ohlson 8:8, tror jag de heter. Jag hade själv inte kommit på tanken. Inte för att båten inte skulle vara bra utan enbart för att jag inte förknippar den med långfärdssegling. Så när man letar båt får man ha öppna ögon och öppet sinne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser