Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
havstulpan

Ska montera klass3 stävögla men hur??

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska ersätta eller komplettera den ynka 8mm öglan jag har i min RYDS 530GT till en 14mm klass3 ögla. Trodde det inte skulle bli nåt problem...men hur i helsicke kommer jag åt att för o huvud taget se åtkomsten av muttrarna är ju bara plast så långt man kan se, tänkte då sätta den på ena sidan ovan listen i stäven men där oxå bara plast....hur har ni gjort alla ärliga båtägare? Har ni tagit sågat hål för att nå fronten osöker göra det i såfall rädd man förstör båtens säkerhet i flytförmåga? Tacksam för alla tips jag kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte ovan listen på en tidigare båt. Borrade bara hål så det passade den nya öglan o ett järn på insidan som förstärkning. Till insidan kom jag genom ankarboxen, hur lätt som helst. Om du har likadant vet jag inte, men på nåt sätt måste du ju komma dit eftersom det sitter en ögla inte så långt därifrån.

//Lamon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt tips. Jag var inne på samma sak som du sätta en på sidan...men det lika illa där det är helt igenplastad och det är det framåt oxå de måste ha monterat pollare pulpit och stävöglan innan flytelement och sen inplastning, jag ser det ända såga eller slipa ett  hål för att komma fram till stäven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har nu monterat stövöglan fick sätta den ovan listen en bra bit akterut det omöjligt hitta någon plats där ja monterade den var ändå så himla trångt otroligt svårt komma dit med verktyg..tillslut ett litet spärrskaft med lång 23mm hylsa...puhh...Nu är den där o jag o försäkringsbolaget är nöjda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...