Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Nozer

Vid ev olycka, VAD reagerar \"medtraffikanter\" mest på?

Rekommendera Poster

I pölen där vi har båten (mälaren) Finns det en del flytved o skit som kan ställa till det.
Smällde in i ngt för ett par år sen som kunnat sluta rätt illa. Men som tur var hoppade motorn bara upp och vid genomgång var ingen skada skedd förutom ett litet märke i skäddan.

Där vi har båten så är det inte ngra direkt farleder eller tungt traffikerat, mest små fritidsbåtar osv...Dvs troligtvis inte så mycket vant sjöfolk med examen och utbildningar etc.

Om nu oturen är framme. man smäller in i ngt o båten börjar ta in vatten.
Eller motorn tvärdör och man tar sig inte i land.
Vad är rekomenderat att köra med som ger mest effekt?
Vi är mest ute dagstid, varpå jag tvivlar litegrann på nödbloss. Syns dom så pass bra även dagstid att dom är värda att införskaffa?

Min spontana tanke går till en rejält kraftig visselpipa att sätta fast i varje flytväst.
Men hur fungerar folk där ute enligt er erfarenhet?

Är folk hjälpsamma, uppmärksamma, och bryr sig om man står där och visslar som en besatt?

Vi har självklart våran variant av sjöräddning här. Men dom ligger en bra stund från där vi har båtplatsen, så det är inte det första man tänker på..

/Tobbe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att du först ska kontakta sjöräddningen, med vhf eller 112, då har dom att ta ställning vilka resurser som ska sättas in!

Bloss är bra, men bäst när det är mörkt, men det finns röksignaler som syns väldigt bra, och dom blir då oxo en hjälp för sjöräddningen att snabbt bestämma din position.

Hoppas du inte ska behöva det, men det är bra att vara beredd och utrustad

Senast ändrad av HenrikGbg | 04 februari 2008 | 11:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl en mistlur ombord? Om inte går det att köpa en sprayflaska med tuta på för en modest penning. Hörs bättre än visselpipa.

Som nödsignal om man har folk inom synhåll gäller att höja och sänka  raka armar i sidled, internationellt gångbart.

Den bästa försäkringen vi har ombord är en jolle med en stark motor som faktiskt orkar att bogsera storbåten, och i värsta fall ta oss till land utan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!! Jag ska montera på en tuta som verkligen hörs(typ den som feltema säljer). Men sen tror jag inte att många vet att man som båtägare/båtåkare har skylldighet att hjälpa om du kan. Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som har en båt från USA (har haft fler olika ) så ligger det ett

US Coast Guard kit med extra flytvästar och även en PLASTFLAGGA som man på ett lätt sätt monterar på en paddel eller båtshake eller liknande.

Att vifta med armarna är inte så blicktilldragande som man kanske hoppas på utan min förhoppning är att en färgstark flagga( typ röd eller så) borde tyligaregöra på ett bra sätt . 

Min ''plastflagga'' ligger i båten alltid och jag hoppas att slippa använda den i framtiden . Tycker ända att iden med ett sådant signalsysten är tydlig nog , för alla vinkar så glatt på sjön ändå......\Wink\

Ljud är  svårt att veta var det kommer ifrån och blåser det så är det OMÖLJIGT att höra med vinden från ''fel håll'' ..

-BRA TRÅD !!!!!!!

Tack

JCC

post-11345-1394235336,0941_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag förutom VHF, mobiltelefon, nödbloss och en medicinlåda av guds nåde,

även ett par tuber sika (fäster på blött) lite bitar av halvhård plast (ifall man fått hål i skrovet)

Vulktejp om slangar har gått, lite slangklammor, verktyg och annat bra å ha ifall man bränner en ventil i motorn eller så

Jag har alltid dessutom ett nytt fullt 75Ah batteri som inte är inkopplat på systemet som jag lätt kan ansluta så jag får en 1/2 timme till på den jättestora nödlänspumpen, eller bara för att hjälpa någon med startproblem ibland.

En gummibåt stor för alla i familjen med en snurra som kan bogsera storbåten,

ett fäste på badbryggan för snurran så man kan köra med den direkt på storbåten.

Jag har ingen stor röd flagga men gillade idén så det blir nog en sådan,

jag har själv märkt att jag reagerar lättast på folk som står upp och viftar i båten snarare än båtar som tutar eller visslingar.

Har jag missat något så vore jag tackam för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det andra båtar i sikte tror jag det bäste är att veva med båda armarna över huvudet. Finns möjlighet att larma via mobil/vhf är det ju alltid bra men det är ju inte säkert att det finns någon räddningsbåten i närheten.

Vad jag själv anser och tror om andra så är man rätt uppmärksam på sjön. Gör någon något annorlunda eller om man ser att någon är i nöd så självklart hjälper man till efter bästa förmåga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...