Terrafobica 68 Postad 1 Februari , 2008 Jag har en liten bil, men ändock en bil. Och den är ny. Köpte för ett tag sedan en fabriksny Seat Ibiza, en fyrdörrars. Utrustningen på den är: svart metalliclack femstegad automatlåda ABS och ESC luftkonditionering krockkuddar i fram och i sidorna CD stereo Sommar och vinterhjul motorvärmare och eluttag i kupén elspeglar och elhissar imobilizer m.m. För den gav jag 120 000:- För samma pengar får jag 4 st Mercury F 9,9 El. Alltså fyra små utombordare till samma pris som en fullt utrustad småbil, hur kan det vara möjligt? Är det så att vi båtfolk halar fram pluskan och betalar det båtnasarna vill ha utan att knysta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 1 Februari , 2008 En utav anledningarna borde vara att volym mässigt så säljs det inte i närheten så mycket båtar/båt motorer som det säljs bilar. Hög volym i regel = med lägre pris. Och tvärtom. // Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 1 Februari , 2008 Visst spelar volymen en stor roll för båtens pris. Om du tar en bil, SAAB som exempel, så är det ett antal hundratusen sålda bilar som bekostar utvecklingen. För en nordisk båt är det i bästa fall några hundratal. En VolvoPenta marindiesel D3 190 kostar idag ca 250 000:- (utan drev) samma motor, fast då heter den D5 sitter i Volvos personbilar. Då får du förutom motorn även en kaross i priset. Det är definitivt inte båtförsäljarna som står för de höga priserna på marinprodukter utan i de flesta fall grossister och producenter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Februari , 2008 Visst kan jag förstå en viss prisskillnad på grund av det ni räknar upp här ovan, men det här är ju löjligt. Och dessutom antar jag att tex Mercurys tiohästare tillverkas i fler ex än vad många bilar gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
balt 0 Postad 1 Februari , 2008 Som båt och marinhandlare kan jag hålla med dig att det inte finns någon rim och reson i priser på marinprodukter. Ta exempelvis navigationsutrustning, Plotter, GPS, autopiloter, Varför kostar samma fabrikat bara 70-75% i USA gämfört med Sverige? Det är inte vi handlare som har en högre marginal än den amerikanska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 Februari , 2008 Det är väl som med alla varor, man tar ut vad köparen är beredd att betala, hur göra uppror mot detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 1 Februari , 2008 Alla era frågor på varför viss tillverkare/försäljare tar ut höga priser på vissa produkter men inte på andra har ett väldigt enkelt svar För att man kan Hade ingen köpt produkten till priset hade det sett annorlunda ut eller att konkurransen fått spela fritt, jag upplever helt klart att båtbranchen har kartellbildningar , jag råkade på en bekant som lyckats köpa en Uttern från en återförsäljare längre upp i landet och det blev ett jäkla liv , så får man inte göra i båtbranchen man delar in landet i zoner vilken återförsäljare som får sälja var. Precis så var det i bilbranchen för 20-30 år sen. Då gick det inte att köpa en Volvo i Kristianstad om man bodde i Malmö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Februari , 2008 Hehe, för att de kan. Javisst är det så. Men gruppen båtägare verkar vara en bra kundkrets som varje vår, totalt förblindad av vårens första strålar, står med ett idiotleende på läpparna och tackar när han/hon betalar 9990:- för en skruv (men jag fick ju muttern på köpet, mässpris du vet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 1 Februari , 2008 Titta på tex GPS vad kostar en sådan till bilen idag ? du får en för under tusenlappen, för 2 år sedan kostade denna kanske 5-6 tusen ,för 5-7 år sen kanske 15.000 kr. Fortfarande menar alltså tex Garmin att en marin GPS skall kosta minst 5 gånger mer än en för bilen dom driver med oss , det måste ju vara samma hårdvara med kanske en liten skilland på kapslingens IP att skylla på tillverkningsantal tycker jag inte håller i detta fall. Ta tex en ny 100 hk 4-takt utombordare dom ligger väl kring 100.000 kr ? jag köpte en helt ny MC för 10.000 mindre, ställ som sidan om varandra och se vad man får för pengarna ! och jag är övertygad om att just min hoj inte tillverkas i särskilt stora serier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Februari , 2008 Det där med plottrar har jag funderat över länge, undrar hur länge marinvarianterna ska subventionera bil-dito? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 2 Februari , 2008 tjenare alla... ja det är inte bara 'marinel' som kostar extra... nästan alla inombordsmotorer är i grunden en bil/lättlastbilsmotor och det finns VÄLDIGT mycket pengar att spara om man i vissa fall använder bil grejer, vissa saker måste man ha 'marin varianten' på men inte allt.. ett tips är att kolla förgasare, packningar, bränslepumpar, vattenpump, generatorer, insug, spridare och alla typer av filter på en bilreservdelsfirma också, jämnför!!! Prova ALDRIG en bil- thermostat & tändsystem från bil .... måste saker t.ex limpor, ventiler, tändsystem (för att slippa explosion), thermostat. (hehe kom ifrån ämnet ngt, men kunde inte låta bli) //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 Februari , 2008 Det är nog så att tillverkare och försäljare båt-prylar är en verksamhet som är ganska konservativ, Lågprishandel och internett göre sig icke besvär, i stället så menar man att ett ankare på en pryl motiverar ett dubbelt så högt pris som en utan.. och båtjournalisterna ställer upp på branschen till hundra procent.. http://www.vibatagare.se/Tillbehor___jag_ar_besviken_A-1057179_DXNI-719_.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser