Johan77 0 Postad 1 Februari , 2008 Hej, En fundering kring sikalfex; Om man vill täta exv en genomföring enligt konstens regler, dels att den ska bli tät och dels att den ska hålla så länge som möjligt (tänker på rörelser som kan försämra med tiden). Om man t ex tätar först från utsidan och låter det härda med en viss åtdragning (ej slutspänningen) och sedan tätar på insidan och låter det härda på samma sätt, och sedan slutdrar man förbandet. Hur lång tid ska man låta sikaflexet härda innan man slutdrar? Och hur funkar det vid olika temperaturer, exv nu när det är lite kallt ute? Och en annan fundering; Om man gör om tätningen i/runt ett fönster så är det svårt att få det snyggt, det kladdar ju så förbannat, finns det nåt bra tips på hur man gör detta så smidigt som möjligt? Typ något lösningsmedel som minskar kladdet men som ändå inte påverkar sikaflexet negativt. Hur gör båttillverkarna för att få det så perfekt överallt? Johan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2008 Bra fråga. Får man ett expertsvar på en sån fråga har väldigt många nytta av det och får en genväg till ett bra resultat. Avvaktar själv ett bra svar. Det med att få snygg yta i geggigt material kanske kan ordnas på det vis jag har gjort nån gång med gelcotespackel. Lagt på en plastfolie och jämnat till på den då okladdiga ytan. Sen när det härdat kan man dra loss folien. Det ger inte helt blank yta men kan ibland ge bättre resultat på vissa smålagningar och man kan få lite högre område för planslipning och polering. Det kanske skulle ge bra resultat runt en rutkant. Man har iallafall en okladdig yta och i lugn och ro möjlighet att jämna till. Annars kan man skära till pipen på Sikaflextuben så jämnt som möjligt och fylla och dra lagom snabbt så brukar man kunna få till en snygg fog när man tränat lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 1 Februari , 2008 En Sikaflexfog runt en genomföring eller liknande som är ca 1-2 mm har jag slutdragit efter 24 tim mitt i sommaren men i låga vårvintertemperaturer har jag väntat en vecka. Men man kan ju påskynda med värme. Kan du, så vänta hellre för länge, en fog som rubbas när den är nästan härdad måste ju göras om. Jag har lyckats göra snygga (relativt i alla fall) sikaflexkanter med maskeringstape och sedan avskrapning av överskottet och därefter ett tillsnyggande av ytan med fingret doppat i diskmedel. Sedan har jag tagit bort tejpen bums, innan något börjat härda. Men det får inte vara för tjockt med sika just över tejpens kant när den dras loss, det blir inte snyggt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 1 Februari , 2008 Jag instämmer med Eilean. Jag vill dock tilläga att om du gör ett förband först med sika i en genomföring och sedan efterspänner med muttrar el. dyl på ut/in-sidan är det vitalt enligt min erfarenhet att prylen som sitter i genomföringen inte rör sig. Händer detta får du småsläppningar mellan sikan och prylen i genomföringen, och sedan läcker det. Vad det gäller rutor. Jepp, pekfingret brukar funka bra att dra ut med. Om ytan under tål en kniv så brukar jag maskera med målar tejp, lägga på sika, dra med fingern, låta allt härda, och sedan skära försiktigt i skarven mellan tejpen och tätningen innan man tejpen tas bort. Med lite tålamod blir det snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Februari , 2008 För att vara säker på att prylen inte rör sig måste man alltså dra fast stenhårt så man inte riskerar att man ha för mycket Sika mellan t.ex genomföringen och skrovet. Är det inte bättre att ha en gummipackning på utsidan som tätar. Läcker det så har man möjlighet att efterdra inifrån. Sikan kan då strykas på på båda sidorna om gummipackningen och täta små repor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lisa-triss 0 Postad 1 Februari , 2008 Om du tittar på flänsen på en genomföring så ser du att den är försänkt runt om, detta för att skapa en typ oringspackning av exempelvis sika när den har härdat.Också viktigt att inte slutdra direkt utan låta gukkan härda först för att även på detta sätt skapa en typ packning i stället för att pressa ut största delen av tätningsmassan innan den härdat.Jag har för mig att SIKA rekommenderar en lägsta arbetstemp på sika291 till 5 grader /L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 1 Februari , 2008 På sikas hemsida står det såhär; Efterbearbetning av fogen måste ske inom massans öppentid. Vi rekommenderar i första hand användning av Sika® Tooling Agent N. Andra glättningsprodukter bör testas utifrån kompabilitet innan användning. Men jag kan inte hitta den i deras produktdatabas... Johan. Senast ändrad av Johan77 | 01 februari 2008 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
palma61 0 Postad 25 Februari , 2008 Hej Johan Den första frågan kan jag inte svara på men den andra kan jag svaret på, Novatech har ett par kanonbra produkter Tec7 istället för Sika samt en produkt som heter Tec7 Cleaner. Dom har jag använt med mycket bra resultat, man lägger fogen/limningen trycker till och tar bort överskottsmassan med cleanern, helt suverän att släta fogar med oxå, det är som att skära smör med varm kniv, en dutt på fingret sen får du så snygg fog som det går att få. Den förstör/missfärgar inte heller underlaget. Palma www.novatech.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 0 Postad 5 Mars , 2008 Kan man även använda den produkten direkt på befintlig sikaflex? Tänkte bättringstäta en ruta... Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 5 Mars , 2008 Hej, jag kommer med. andra fråga kan jag inte. Firsta fråga kan jag säger att sikaflex är inte gjort för detta. Du få läkage, beroande om du fixa det på cable eller annat plast. En genomföring ska ha en mecanisk tätting, en orin et det besta du kan ha. Om det fongera inte du ska använda en plat gummi med rostfrit stål och skruv, lät att remontera om det behövs. Mekanisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 6 Mars , 2008 Var förbi Sikas monter på mässan igår. De har ju instruktioner och anvisningar för allt. :-) Vet inte om fasta genomföringar är bäst med Sika men ska du limma/fästa något som tex trä på plastbåt så bör du använda följande steg enligt försäljaren. - Tvätta rent med Sika Remover-208 - om det är mycket smutsigt. - Rengör med Sika Cleaner-205. - Prima med SikaPrimer-290 DC - sist Sikaflex 291. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 6 Mars , 2008 Hej! Jag pratade med gubbarna på sikaflex på mässan. De sa att man ska slutdra direkt inte vänta med härdning o så. Det härdar enligt dem ändå. Det viktigaste är att man inte rubbar tätningen, därför ska man inte efterdra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 6 Mars , 2008 Jag har alltid slutdragit genomföringar direkt utan problem. Det viktiga är att man lägger Sikan ända in mot gängan. Lägger man den längre ut på flänsen, stängs luft in innanför, som blåser hål på ringen av Sika när man trycker dit genomföringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 7 Mars , 2008 Hej På fråga ett har jag inte en susning. Men på fråga två har jag gort själv. Stryk på sikan med en tunn plasthandske på dig runt kanterna och gämna till med pekfingret (se till att du har en mindre tygfabrik med trasor bredvid) . När det stelnat klar så tar du ett rakblad och skär efterkanten och tar bort övderflödet in mot fönstret. Ska tilläggass att jag har glas inte plast i mina ventiler. Finns kanske risk att det fungerar sämre med den metoden om man har plast glasfiber eller dylikt med tanke på reprisken. MVH Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser